چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی چیست و چرا مهم است؟

چگالی یا تراکم کلمات کلیدی مفهومی بنیادی برای بهینه سازی موتور جستجو و سئو است. درک چگونگی عملکرد کلمات کلیدی بسیار مهم است زیرا این امر می تواند تأثیر مستقیمی بر قابلیت مشاهده محتوای سایت شما در صفحات نتایج موتور های جستجو  و همچنین کاهش هزینه های فعالیت های بازاریابی آنلاین شما داشته باشد.

با این حال اهمیت نسبی چگالی کلمات کلیدی در اکثر الگوریتم های رتبه بندی موتورهای جستجو از جمله گوگل طی سالیان تغییر کرده است. بنابراین درک اینکه این مفهوم چه تاثیری بر سئو سایت شما و جذب مخاطب دارد بسیار مهم است.

چگالی کلمات کلیدی چیست؟

چگالی یا تراکم کلمات کلیدی به معنای دفعات استفاده و میزان پراکندگی کلمات کلیدی در یک متن یا یک صفحه وب است. در واقع به نسبت میان تعداد کلمات کلیدی با کل کلمات استفاده شده در یک متن چگالی کلمات کلیدی گفته می شود.

چگالی کلمات کلیدی

 فرمول چگالی کلمات کلیدی

در صورت لزوم چگالی کلمات کلیدی را می توان به عنوان یک رقم خاص نیز محاسبه کرد. برای تعیین چگالی کلمه کلیدی یک صفحه وب کافیست تعداد دفعات ذکر کلمه کلیدی داده شده را بر تعداد کل کلمات صفحه تقسیم کنید و نتیجه مساوی است با چگالی کلمات کلیدی آن صفحه است. به عنوان مثال اگر متنی 100 کلمه ای داشته باشید و در این متن کلمات کلیدی پنج بار تکرار شده باشد چگالی کلمات کلیدی شما 5٪ است.

TF-IDF چیست؟

TF-IDF مخفف عبارت term frequency and inverse document frequency است که به معنای فراوانی وزنی کلمه کلیدی است و برای شناسایی اهمیت یک کلمه کلیدی استفاده می شود. در واقع TF-IDF صرفا میزان تکرار یک کلمه کلیدی را بررسی نمی کند بلکه هدف آن نشان دادن اهمیت کلمه کلیدی مورد نظر از طریق مقایسه میزان تکرار آن کلمه در متن با تکرار آن کلمه در مجموعه ای بزرگ تر از مستندات و کل صفحات سایت است.

این آمار اغلب در بازیابی اطلاعات متن به عنوان راهی برای تعیین اهمیت یک اصطلاح معین برای یک سند یا محتوا مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی شرایط موتورهای جستجو می توانند از تغییرات TF-IDF برای تعیین میزان ارتباط محتوای یک صفحه با سوال مورد نظر جستجوگران استفاده کنند و در نتیجه نقش مهمی در سئو دارد.

چگالی کلمات کلیدی مناسب برای سئو چیست؟

همانند همه ی قواعد پیچیده و حساس سئو در مورد چگالی کلمات کلیدی نیز هیچ قانون مشخصی وجود ندارد. شما هیچ عدد دقیقی پیدا نخواهید کرد که به شما بگوید دقیقاً چه تعداد کلمه کلیدی باید در یک فرآیند تولید محتوا وجود داشته باشد و همچنین هیچ آمار یا ارقام خاصی وجود ندارد که بتوانید به آنها اعتماد کنید که نشان دهنده چگونگی استفاده از کلمات کلیدی در سایت شما باشد. با این حال ترفندهایی وجود دارد که می تواند به شما در فرآیند بهینه سازی محتوا شما کمک کند تا بیشتر دیده شوید و بتوانید توجه مخاطب را بیشتر جلب کنید.

در واقع تراکم کلمات کلیدی بسته به ماهیت محتوا متغیر است. به عنوان مثال، یک مقاله خبری که در زمان مناسب و نزدیک به حادثه منتشر می شود ممکن است به کلمات کلیدی کمتری نسبت به یک پست قدیمی وبلاگ که یک محتوای همیشه سبز دارد، نیاز داشته باشد. بسیاری از متخصصان سئو توصیه می کنند که در هر 200 کلمه یک کلمه کلیدی استفاده کنید. به عبارت دیگر اگر یک صفحه وب از یک پاراگراف 200 کلمه ای تشکیل شده باشد نباید بیش از یک کلمه کلیدی در آن باشد. شاید فکر کنید می توانید با خیال راحت کلمات کلیدی بیشتری استفاده اما ممکن است محتوای شما توسط ربات های گوگل غیر واقعی و اسپم شناخته شود.

استفاده از کلمات کلیدی متنوع و مترادف

در مبحث چگالی کلمات کلیدی بد نیست در مورد اهمیت استفاده از کلمات کلیدی مترادف و متنوع نیز حرف بزنیم. هدف قرار دادن کلمات کلیدی هنوز هم اساس بسیاری از تکنیک های سئو است و یکی از مهمترین نکات در این قاعده استفاده از انواع مختلف یک کلمه کلیدی است. به عنوان مثال کاربری که در جستجوی اتومبیل های دست دوم برای فروش است، هنگام جستجوی نمایندگی ممکن است از عبارات مختلف به غیر از “اتومبیل های دست دوم برای فروش” استفاده کند. او ممکن است از عبارت “وسایل نقلیه دست دوم برای فروش” یا اصطلاحات متفاوت اما نزدیک دیگری استفاده کند و مهم است که شما به عنوان متخصص سئو نیاز و نحوه ی رفتار او را حدس بزنید و از کلمات متنوع و مترادف در محتوای خود استفاده کنید. رعایت این نکته به شما کمک می کند حداکثر جذب مخاطب را داشته باشید.

دسته بندی کلمات کلیدی

وقتی صحبت از الگوریتم های گوگل می شود “ارتباط” نکته ی بسیار مهمی است. اگرچه پرهیز از پر کردن صفحات سایت با کلمات کلیدی بسیار مهم است اما اعتقاد بر این است که الگوریتم های گوگل گروه هایی از کلمات کلیدی مرتبط  و با معنا را در محتوای سایت به عنوان سرنخ های متنی در مورد اینکه این محتوای کلی سایت چیست و چه کاری انجام می دهد جستجو می کنند. این قاعده مفهومی است که به عنوان “دسته بندی کلمات کلیدی” شناخته می شود.

وقتی ربات های گوگل (برنامه های نرم افزاری که صفحات سایت ها را جستجو و آنها را بر اساس محتوا ایندکس یا نمایه سازی می کنند) در یک صفحه وب با کلمات کلیدی روبرو می شوند، اغلب کلمات کلیدی را در رابطه با محتوای متنی اطراف آنها شناسایی و دسته بندی می کنند. این بدان معناست که گوگل انتظار دارد کلمات کلیدی به کار رفته در یک متن با کلمات کلیدی مطالب دیگر سایت ارتباط داشته باشد. به این ترتیب رعایت دسته بندی کلمات کلیدی مرتبط می تواند یک روش بسیار موثر برای بهبود سئو و افزایش بازدید سایت شما باشد.

 

بیشتر بخوانید:

کلمات کلیدی منفی و رویکردی که باید در برابر آنها داشته باشیم

 

نظرات کاربران