چگونه کارکنان افسرده را مدیریت کنیم ؟
اگر مدیر عامل یا مدیر کل و سر پرست بخش خاصی در سازمانتان هستید؛ این مقاله می تواند برایتان مفید باشد همراه باشید تا متوجه بشویم چگونه کارکنان افسرده را مدیریت کنیم ؟ افسردگی به عنوان یک اختلال شایع ، می تواند گریبان گیر کارکنانتان، باشد؛ البته فراموش نکنید که عملکرد کاری کارمندانتان می تواند، تاثیر کلی در بیزینستان بگذارد و مسیر شغلی که برای کسب و کارتان در نظر گرفته بودید را تحت شعاع قرار دهد. طبق آمار غیر رسمی، 5 درصد بزرگسالان از اختلال افسردگی، رنج می برند و 15 درصد کارمندان، حداقل با یک اختلال روانی، دست و پنجه نرم می کنند. پس به عنوان یک مدیر عامل؛ لازم است علایم افسردگی را بشناسید تا در صورت مشاهده یکی از این علایم در کارکنانتان، بدانید چگونه با او رفتار کنید و عملکرد کاری او را بهبود ببخشید.
افسردگی چیست؟
عدم بهره وری، از بزرگترین نتایج و شاید مهم ترین اثر افسردگی باشد. اگر رضایت شغلی کار کنان کاهش یابد؛ احتمال بروز افسردگی، بسیار زیاد است. به عنوان مدیر عامل یک سازمان، بهتر است بدانید علایم شایع افسردگی چیست و اگر در میان کارکنانتان با موردی که علایم افسردگی را نشان می دهد؛ رو به رو شدید چه کار کنید و به طور کلی چگونه کارکنان افسرده را مدیریت کنیم ؟
افسردگی، یک اختلال شایع روانی در سرتاسر جهان است؛ از افسردگی بیشتر به عنوان غم بزرگ تعبیر می شود؛ ولی این یک تفسیر متداول اشتباه است. افسردگی بیشتر نوعی خمودگی روانی است که می تواند به ملال و عدم داشتن انگیزه فعالیت، منجر شود؛ البته افسردگی در همه افراد یکسان عمل نمی کند و علایم آن نمی تواند در همه افراد یکسان بوده و یکسان عمل کند.
علایم افسردگی می تواند شامل موارد زیر باشد:
- کاهش بهره وری: کاهش بهره وری به عنوان مهم ترین اصل افسردگی می تواند میان افسردگی و بسیاری از اختلالات مشترک باشد؛ ممکن است کارمند شما افسرده نباشد؛ صرفا خسته، بی حوصله و بی انگیزه شده باشد یا حتی در چنگال فرسودگی شغلی، گرفتار شده باشد. پس با مشاهده این علامت در کارمندان، سریع نتیجه گیری نکنید که او حتما افسرده است.
- عدم وقت شناسی: ممکن است کارمندان منظم و پیگیر شما، به یکباره انگیزه خود را از دست داده دیگر وقت شناس نباشد. دیر و با تاخیر در محل کار حاضر شده و حتی غیبت کنند و سر کار حاضر نشوند؛ این تغییر رفتار ناگهانی، می تواند یکی از علایم و نشانه های افسردگی باشد؛ البته در این مورد هم نمی توان قضاوت قطعی کرد و تنها روان شناسان یا روان پزشکان می توانند ما را مطمئن سازند که فرد مورد نظر دچار افسردگی است؛ ولی برای یافتن پاسخی برای پرسش چگونه کارکنان افسرده را مدیریت کنیم ؟ باید ابتدا این نشانه را شناسایی کنید.
- کناره گیری و تغییرات خلقی: ممکن است با کارمندانی رو به رو شوید که به یکباره غمگین، تحریک پذیر، همیشه خسته و … باشد؛ بر سر کارمندان دیگر فریاد بزند و درگیر مشاجره لفظی با سایر کارمندان شود. باید در کمال همدلی او را درک کرده و اقدامات لازم برای عبور از این حال بد را برایش فراهم کنید چرا که حال روحی خوب کارمندان می تواند؛ به افزایش بهره وری و رشد و توسعه کسب و کار بینجامد.
پس این نشانه را به عنوان یکی از مهم ترین نشانه های افسردگی جدی گرفته و با تشخیص تقریبی آن، به پرسش چگونه کارکنان افسرده را مدیریت کنیم ؟ پاسخ مناسب و در خور بدهید.
- علایم جسمی: از جمله علائم جسمی افسردگی، سردرد مزمن، مشکلات گوارشی، اختلال در خواب وایجاد خطاهای شناختی و ایجاد مشکلاتی در مغز است؛ مشکلات جسمی افسردگی می تواند بسیار فراتر از این باشد و بدن در واقع با نمایان کردن این مشکلات به ما می فهماند که وضعیت خوبی ندارد و باید به دادش رسید؛ در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا متوجه شویم که به راستی، چگونه کارکنان افسرده را مدیریت کنیم و رفتار و نحوه بر خورد ما با این افراد، باید چگونه باشد.
نحوه تشخیص افسردگی و چگونگی رفتار با کارکنان افسرده
در گام اول پاسخ اساسی به سوال چگونه کارکنان افسرده را مدیریت کنیم ؟ باید بدانیم: فرد افسرده به احتمال زیاد به روان شناس و روان پزشک مراجعه کرده و بعد درخواست های خود برای مقابله با بیماری و شکست دادن آن، به بخش منابع انسانی شرکت ارائه می دهد؛ شما به عنوان مدیر عامل سازمان، ابتدا با شناخت عللائم افسردگی و سپس با کسب اعتماد و همدلی با کارمندان افسرده، گامی بزرگ در راستای مسئولیت پذیری شغلی، برداشته اید.
در ادامه مقاله ما به شما خواهیم گفت که چگونه نحوه تعامل با کارمندان افسرده را بیاموزید و به این سوال پاسخ دهید: چگونه کارکنان افسرده را مدیریت کنیم ؟
- با کارمندان تعامل داشته باشید؛ حالشان را بپرسید و از نحوه عملکردشان و میزان رضایت شغلی آن ها با خبر شوید.
- اگر متوجه شدید فردی افسرده است یا علائمی مشابه علائم افسردگی دارد؛ به جای محول کردن پروژه ها و وظایف سنگین کار های کوچک که در نهایت به نتایجی درخشان منجر می شوند، به او بسپارید تا هم از پس کار ها بر آمده و هم طعم خوش پیروزی های کوچک کامش را شیرین سازد.
- انعطاف پذیری به خرج دهید و برای کارمندانی که نشانه های انکار ناپذیر افسردگی، دارند. زمان های قابل تغییر قرار دهید؛ چون آن ها اختلال خواب و مشکل عدم تمرکز کافی دارند که اگر با انعطاف بیشتر و در زمان های قابل تغییر در محل کار حاضر شوند؛ می تواند بهتر از پس کار ها بر آمده و فشار کاری کمتری را تحمل کنند. این اقدامات می تواند پاسخ کافی در مقابل پرسش چگونه کارکنان افسرده را مدیریت کنیم برای شما فراهم سازد.
جمع بندی
در این مقاله با افسردگی آشنا شده و نکاتی پیرامون اینکه چگونه کارکنان افسرده را مدیریت کنیم ، آموختیم شما می توانید به عنوان یک کارمند، مدیر عامل یا سر پرست بخش در سازمانی هستید؛ بهتر است ابتدا با علایم افسردگی آشنا شوید؛ سپس اگر آن ها را در کارمندان شرکت خود، مشاهده کردید؛ انعطاف بیشتری به خرج دهید تا کارمندانی که از این اختلال رنج می برند؛ بتواند عملکرد بهتر و بهره وری بیشتری داشته باشد.
نظرات کاربران