اضطراب در محل کار چیست؟ چطور با یک کارمند مضطرب برخورد کنیم؟
اضطراب اختلالی فراگیر است؛ دراثر ترشح هورمون آدرنالین و کورتیزول ایجاد می شود؛ اگر می خواهید یک کارمند مضطرب نباشید؛ در این مقاله همراه ما باشید. اگر مدام بابت پیشرفت شغلی خود نگران باشید؛ دیر یا زود اضطراب به عنوان یک اختلال فراگیر به سراغ شما می آید. انسان موجودی اجتماعی است و بودن در اجتماع او را با چالش هایی رو به رو می کند؛ برای اینکه متوجه شویم اضطراب چیست؟ به داخل بدن شما رجوع می کنیم؛ زمانی که با یک موقعیت چالش بر انگیز شغلی، رو به رو می شوید؛ ضربان قلب شما شدیدتر شده و هورمون های کورتیزول و آدرنالین آزاد می شود؛ سطح متعادل این دو، به شما کمک می کند که کار را به موقع پیش ببرید و قبل از فرا رسیدن ددلاین ها پروژه ها را به اتمام برسانید.اضطراب یک حالت عاطفی و خواهر خوانده نگرانی است؛ اضطراب می تواند پس از بروز و ظهور نشانه هایی چون تپش قلب، نگرانی مداوم، تعریق و … را با خود به ارمغان بیاورد. اگر اضطراب به عنوان مهمانی نا خوانده، قصد ورود به بدن شما را داشت؛ در را به او نگشایید. اگر در محل کار به عنوان یک کارمند مضطرب شناخته شوید؛ خیلی سخت و طی یک فرایند زمانبر از این عنوان خلاص خواهید شد ، اضطراب امری طبیعی است؛ ولی نباید به آن میدان دهید که تمام وجودتان را در بر بگیرد. فشار کاری ممکن است از شما یک کارمند مضطرب بسازد؛ اگر کارمند سازمانی هستید یا به عنوان مدیر عامل یک مجموعه فعالیت دارید؛ بهتر است ابتدا انواع اضطراب را بشناسید تا بتوانید به خودتان یا کارمندانتان کمک کنید.
انواع اضطراب
اضطراب یک حالت عاطفی است که با احساس نگرانی، ترس یا تنش همراه است. این حالت میتواند به صورت فیزیکی (مانند تپش قلب، تعریق، یا احساس ناخوشی) و روانی (مانند نگرانی مداوم یا عدم تمرکز) بروز کند. اضطراب میتواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله استرسهای روزمره، تجربیات منفی گذشته یا حتی ژنتیک.
در علم روانشناسی، اضطراب به دو دسته کلی تقسیم میشود: اضطراب طبیعی که به عنوان یک واکنش طبیعی در مقابل چالش ها و موانع در نظر گرفته میشود و اضطراب بالینی که نیاز به درمان دارد و میتواند بر کیفیت زندگی فرد تأثیر منفی بگذارد.
انواع اضطراب بالینی شامل
- اختلال اضطراب فرا گیر
- حمله عصبی یا اختلال اضطراب پنیک
- اختلال اضطراب اجتماعی
- اختلال وسواس فکری عملی
- اضطراب جدایی
- اختلال اضطراب پس از سانحه
- انواع فوبیا
- اختلال اضطراب عصبی
و … می باشد.
به عنوان یک کارمند مضطرب چه اقداماتی انجام دهیم؟
عواملی که به اضطراب منچر می شوند؛ می تواند:
- فشار کاری نا معقول
- ضرب الاجل های سریع برای پروژه های سنگین و زمانبر
- ابهام و عدم شفافیت اهداف شغلی و انتظارات کار فرما
- به خطر افتادن امنیت شغلی
- تعارضات بین همکاران
- عدم نظارت مدیران بر روند کار
برای مقابله با اضطراب شغلی و یک کارمند مضطرب شناخته نشدن، باید اقدامات کلی زیر را انجام داده و آن ها را شخصی سازی کنید.
- مرز میان کار و مسائل مربوط به خانه را جدا کرده و آن ها را با هم مخلوط نکنید.
- کارهایتان را در انزوا انجام ندهید؛ به حمایت دوستانتان تکیه کنید.
- تکنیک های تنفس عمیق و فعالیت های آرام بخش را امتحان کنید.
- به حمایت ها تکیه کنید؛ ولی تکیه اصلی بر اعتماد به نفس کاری خودتان باشد و از همکارانتان صرفا کمک بگیرید و از توضیح بیش از اندازه مشکلاتتان به همکاران، اجتناب کنید.
- در صورت نیاز تراپی بگیربد و به یک درمانگر مراجعه کنید.
به عنوان یک مدیر سازمان با کارمند مضطرب چگونه برخورد کنیم؟
کارمند مضطرب، می تواند از نکات منفی سازمان ما باشد؛ بهتر است عوامل اضطراب را شناسایی کنید و آن ها را مدیریت کنید؛ حجم کار ها را کاهش دهید؛ فشار کاری را کنترل کنید؛ برنامه های انعطاف پذیر طراحی کرده و تعامل سازنده و موثر با کارمندان
خود داشته باشید؛ در صورت نیاز، کارمندانتان به مشاور ارجاع دهید و از کمک های مالی
در حهت درمان و آموزش های سازمانی به کارمندان دریغ نکنید. کارمندانتان را درک کنید؛ با آن ها صحبت کنید؛ درخواست های معقول آن ها بپذیرید و انتظارات خود را با
توانایی آن ها هماهنگ سازید؛ در صورت امکان پروژه های سنگین را به قطعات کوچکتر
تقسیم بندی کرده و ددلاین های کوتاه مدت برای انجام آن ها در نظر بگیرید.
مطمئن باشید که در صورت اجرای این حمایت ها و پشتیبانی از کار مندانتان، نتیجه و بازدهی کار متوجه شما و کسب و کار ارزشمندتان خواهد شد.
جمع بندی
در این مقاله با مقوله اضطراب و چگونگی تشخیص یک کارمند مضطرب آشنا شدیم؛ مهارت های مقابله با اضطراب کاری و کنترل و مدیریت مسائل کاری را مرور کردیم؛ متوجه شدیم که به عنوان یک کارمند باید مسائل روحی خود را با مدیران درمیان بگذاریم تا از حمایت آن ها در جهت کنترل اضطراب و ارتقای خود بهره مند شویم؛ همچنین اگر مدیر سازمانی هستیم؛ باید از کارمندان حمایت مادی و معنوی کنیم تا بتوانند اضطراب خود را درمان کنند؛ امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.
نظرات کاربران