گوگل شیت چیست

گوگل شیت چیست؟

گوگل شیت در واقع یک برنامه است که مبتنی بر وب ساخته شده است. این برنامه به کاربران اجازه می دهد صفحاتی مانند برنامه اکسل ایجاد کنند که آن ها را ویرایش و اصلاح کنند و بتوانند آن ها را به راحتی در اینترنت با دیگران به اشتراک بگذارند. در ادامه بیشتر بررسی می کنیم که گوگل شیت چیست.

این برنامه مانند اکسل به کاربرانش این امکان را می دهد که صفحات گسترده ای ایجاد کنند و ستون های موجود در آن را مرتب یا در صورت نیاز حذف کنند. ویژگی های گوگل شیت تنها به اینجا ختم نمی شود. این برنامه ویژگی های جالب دیگری نیز دارد. برای مثال یک کاربر در هر جای دنیا می تواند با دسترسی به یک اطلاعات اکانت وارد آن شود و این قابلیت، این امکان را می دهد که هر فرد در هر کجا بتواند با دیگران به صورت گروهی کار کند.

این برنامه دارای یک پیام رسان داخلی است که کاربران می توانند از طریق آن به راحتی با یکدیگر ارتباط داشته باشند. یکی دیگر از ویژگی های گوگل شیت این است که هر تغییری را به صورت خودکار ذخیره می کند. این امر موجب می شود در صورت بروز اتفاقات ناگهانی مثل قطعی برق یا اینترنت اطلاعات شما ذخیره شود و زحمات شما از بین نرود.

آیا گوگل شیت خودش زیر مجموعه برنامه دیگری است؟

آیا گوگل شیت خودش زیر مجموعه برنامه دیگری است؟

بله؛ برای این که بدانید گوگل شیت چیست باید بدانید که این برنامه در واقع زیر مجموعه ای از پروژه google Docs Editors است که به صورت رایگان برای استفاده عموم ارائه شده است. این مجموعه شامل برنامه های کاربردی دیگری مانند google forms/ google docs/ google slides/ google Drawings / google sites و google keep است که هر کدام از آن ها قابلیت مخصوص به خود را دارند.

کاربرد گوگل شیت چیست؟

کاربرد گوگل شیت چیست؟

از گوگل شیت معمولا هنگام کار گروهی بر روی یک پروژه مشترک استفاده می شود. در این برنامه تحت وب هر کاربری می تواند در هر زمان به آن دسترسی داشته باشد و بتواند آن را ویرایش کند. همچنین می تواند از طریق قابلیت های این برنامه پیگیری کرد که هر کاربر در چه زمانی چه ویرایشی را در آن داشته است.

برنامه گوگل شیت این امکان را به کاربران می دهد صفحات گسترده ای را به صورت آنلاین ایجاد کنند، آن ها را در هر زمانی که خواستند ویرایش کنند و امکان مدیریت و سازماندهی بهتری بر روی آن در کار های گروهی داشته باشند.

اغلب اوقات گوگل شیت با برنامه اکسل مایکروسافت مقایسه می شود. زیرا هر دوی آن ها دقیقا کار یکسانی را انجام می دهند و برای اهداف مشابهی استفاده می شوند. اگر بخواهیم که به طور ساده بگوییم که گوگل شیت چیست و چه تفاوتی با اکسل دارد، باید گفت که گوگل شیت دقیقا همان برنامه اکسل مایکروسافت است، فقط گوگل شیت تحت وب طراحی شده است و استفاده از قابلیت های کاربردی آن فقط با اتصال به اینترنت امکان پذیر می شود.

چگونه از گوگل شیت استفاده کنیم؟

چگونه از گوگل شیت استفاده کنیم؟

برنامه گوگل شیت تقریبا در اکثر پلتفرم ها در دسترس است و همه کاربران می توانند از آن بدون محدودیت در هر نوع سیستم عاملی استفاده کنند. این برنامه در تلفن های همراه نیز در دسترس است که کاربران با اتصال به اینترنت از آن بهره ببرند.

اما پیش نیاز های لازم برای استفاده از گوگل شیت چیست ؟ برای استفاده از گوگل شیت تنها به یک آدرس ایمیل معتبر احتیاج است. بعد از وارد کردن ایمیل خود می توانید از قابلیت های بسیار زیاد این برنامه بهره ببرید.

برخی از قابلیت های این برنامه شامل:

  • ویرایش و قالب بندی صفحات ایجاد شده: می توان در این صفحه صفحات زیادی ایجاد کرد. امکان ویرایش و قالب بندی فرمول ها و توابع در این برنامه به سادگی در دسترس است.
  • تجزیه و تحلیل داده ها: گوگل شیت می تواند داده های صفحات گسترده را در نمودار ها و جداول به راحتی تجسم کند.
  • اشتراک گذاری راحت تر: با استفاده از گوگل شیت به راحتی می توان داده ها و فایل های موجود را برای همکاری با دیگران خیلی سریع به اشتراک گذاشت.
  • امکان تبدیل فرمت فایل و دانلود: در گوگل شیت می توان اسناد را به راحتی دانلود کرد و یا آن ها را با برنامه دیگری اجرا کرد( مانند اکسل گوگل). و یا این که اسناد را به صورت پی دی اف تبدیل کرد تا بتوان آن ها را به صورت فیزیکی چاپ کرد.

گوگل شیت در برابر اکسل مایکروسافت

پشتیبانی

گوگل شیت چیست و چه مزایای در برابر اکسل مایکروسافت دارد؟ برای پاسخ به این سوال به توضیح موارد به موارد کوچکی اشاره می کنیم و کمی در مورد آن توضیح می دهیم.

  • قیمت:

گوگل شیت برای استفاده های شخصی کاملا رایگان است. اما برای استفاده از برنامه اکسل مایکروسافت باید اشتراک office 365 را خریداری کنید.

  • همکاری:

امکان همکاری با دیگران از طریق گوگل شیت راحت تر است. زیرا گوگل شیت کاملا بر اساس وب طراحی شده و برای آن بهینه شده است. امکان همکاری نیز در برنامه های تحت وب بسیار راحت تر است. با این که مایکروسافت هم برنامه اکسل را در اختیار کاربران گذاشته است، اما عملکرد آن به اندازه نسخه آفلاین آن بهینه نیست و در برابر گوگل شیت حرفی برای گفتن ندارد.

  • امکانات:

امکانات گوگل شیت چیست و آیا در برابر اکسل مایکروسافت قابلیت های کمتری را در اختیار کاربران می گذارد؟ جواب این سوال حقیقتا بله است. گوگل شیت فقط برخی از ویژگی های اساسی یک برنامه صفحه گسترده را داراست؛ زیرا برای کاربران معمولی برای استفاده های معمولی و روزانه ساخته شده است. اکسل مایکروسافت دارای ویژگی ها و امکانات بیشتر است؛ زیرا اکسل در اکثر اوقات برای مقاصد تخصصی و حرفه ای تر استفاده می شود.

  • پشتیبانی:

هر دو برنامه اکسل و گوگل شیت از لحاظ پشتیبانی و پاسخ به کاربران بسیار کامل هستند. گوگل برای استفاده از گوگل شیت یک سری مقالات راهنما و یک انجمن تعاملی تدارک دیده است تا کاربران در صورت بروز مشکل بتوانند مشکل خود را حل کنند. مایکروسافت نیز برای اکسل یک مرکز آموزشی ویژه به همراه یک برنامه پشتیبانی مهیا کرده است و در اختیار کاربران گذاشته است.

از دیگر ابزار های پر کاربرد گوگل که به صورت رایگان ارایه شده می توان به این 3 مورد اشاره کرد:

 سرویس گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

گوگل ترندز (google trends)

گوگل تگ منیجر (google tag manager)

نظرات کاربران