آموزش سرمایه گذاری

آموزش سرمایه گذاری

سرمایه گذاری یکی از بهترین راه ها برای افزایش پول در طول زمان است. شما می توانید با کنار گذاشتن مقداری پول و سرمایه گذاری آن در موارد درست، بعد از مدتی سرمایه اولیه خود را افزایش دهید. هر چه بازه زمانی که می خواهید سرمایه خود را افزایش دهید بیشتر باشد، آن سرمایه گذاری موفق تر خواهد بود. با این همه سرمایه گذاری به این راحتی نیست و حداقل باید اصول سرمایه گذاری را در آن رعایت کنید تا دچار ضرر نشوید. در این مقاله به آموزش سرمایه گذاری می پردازیم و اصول و نکات مهم آن را نام می بریم.

اصول سرمایه گذاری

آموزش سرمایه گذاری

هر چه زود تر سرمایه گذاری کنید.

هر چه زود تر در مورد مناسب سرمایه گذاری کنید، سود بیشتری خواهید برد. به همین دلیل است که سرمایه گذاری در جوانی یکی از بهترین راه ها برای بازدهی خوب از پول محسوب می شود. برای این که سرمایه گذاری را شروع کنید، لزوما به بودجه زیادی نیاز ندارید؛ بلکه می توانید با حداقل سرمایه شروع کنید. امروزه بسیاری از سرمایه گذاری ها هستند که با کمیسیون صفر و سهام کسری، صورت می پذیرند و سرمایه های بسیار کم را نیز قبول می کنند. برای مثال در آموزش سرمایه گذاری می توان صندوق های شاخص، صندوق های قابل معامله در بورس و صندوق های سرمایه گذاری مشترک را نام برد.

 مشخص کردن میزان سرمایه

این که چه مقدار می خواهید سرمایه گذاری کنید، طبیعتا به میزان بودجه، هدف سرمایه گذاری و زمان بازدهی سرمایه بستگی دارد. برای مثال یکی از اهداف سرمایه گذاری، سرمایه گذاری برای بازنشستگی است. به عنوان یک قاعده کلی بسیاری از افراد 10 تا 15 درصد از پول خود را برای دوران بازنشستگی خود سرمایه گذاری می کنند.

داشتن استراتژی مشخص

یکی از مواردی که در آموزش سرمایه گذاری به شما یاد می دهند، داشتن یک استراتژی مشخص برای سرمایه گذاری است. شما باید میزان پولی را که می خواهید سرمایه گذاری کنید و میزانی را که می خواهید به آن در مدت زمان مشخص برسید، به طور تقریبی برای خود تعیین کنید. برای مثال اگر قصد دارید که نتیجه سرمایه گذاری خود را 20 سال بعد مشاهده کنید، می توانید پول خود را در یکی از سهام های دنیا سرمایه گذاری کنید. البته دقت داشته باشید که انتخاب سهام نیز گاه سخت و  پیچیده است.

اما در صورتی که هدف شما از سرمایه گذاری دیدن نتیجه آن در کوتاه مدت است و حداکثر طی 5 سال می خواهید بازدهی پول خود را مشاهده کنید، بهتر است که آن را در موارد مطمئن تر و کم خطر تری مانند حساب های مدیریت نقدی یا سرمایه گذاری های کم ریسک بگذارید.

استراتژی مشخص

چگونگی مشخص کردن میزان سرمایه گذاری

در آموزش سرمایه گذاری یکی از نکاتی که یاد می گیرید این است که مشخص کنید چقدر می توانید سرمایه گذاری کنید. برای این که بتوانید به راحتی مقداری پول برای سرمایه گذاری کنار بگذارید، حتما به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • منابع درآمد

 همیشه به منابع درآمد خود دقت کنید و ببینید که چقدر درآمد دارید. همچنین می توانید از کارفرمای خود درمورد به دست آوردن مزایای مالیاتی با سرمایه گذاری کمک بگیرید.

  • صندوق اضطراری

 قبل از این که برای سرمایه گذاری اقدام کنید، حتما یک صندوق اضطراری داشته باشید. صندوق اضطراری به معنای یک پایه مالی محکم است. البته لازم نیست که حتما مبلغ زیادی را در این صندوق نگه دارید؛ با این حال باید مقداری باشد که در مواقع اضطراری به شما کمک کند.

  • پرداخت بدهی ها

 یکی از نکات بسیار مهم که در آموزش سرمایه گذاری همیشه به آن اشاره می شود، پرداخت بدهی ها قبل از سرمایه گذاری است. حتما قبل از این که سرمایه گذاری کنید، تمامی بدهی های خود را، به خصوص آن هایی را که نرخ بهره بالایی دارند، سریع تر پرداخت کنید و نسبت به سرمایه گذاری در اولویت دهید.

انتظار شکست را داشته باشید.

همیشه همه چیز طبق میل شما پیش نخواهد رفت؛ در نتیجه بهتر است پس از ورود به دنیای سرمایه گذاری انتظار شکست را نیز داشته باشید. هر چقدر هم که سرمایه گذاری خود را با دقت انجام دهید، باز هم احتمال شکست هست. اینکه بدانید شکست خوردن همیشه بخشی از فرآیند سرمایه گذاری است، به شما کمک می کند تا بهتر فکر کنید و دریابید که کدام بازار برای سرمایه گذاری برای شما بهتر است. در دنیای سرمایه گذاری هیچ وقت بیش از اندازه محتاط نباشید و بیش از اندازه نیز ریسک نکنید.

احتمال شکست

بازار سرمایه گذاری خود را مشخص کنید.

قبل از ورود باید سبک و بازاری را که می خواهید در آن سرمایه گذاری کنید، مشخص کنید. سرمایه گذار ها به دسته های مختلفی تصمیم می شوند. برخی ترجیح می دهند نقش فعالی داشته باشند؛ در نتیجه همیشه سرمایه خود را در بازاری که مطمئن هستند برای آن ها سود خواهد داشت، قرار می دهند. برخی سرمایه گذار ها نیز سرمایه گذار غیر فعال هستند. یعنی سرمایه خود را برای یک مدت مشخص بدون تغییر در یک بازار سرمایه گذاری می کنند و مطمئن هستند که سرمایه شان به مرور زمان افزایش خواهد یافت.

در ادامه دستورالعمل هایی را برای آموزش سرمایه گذاری توضیح می دهیم:

سرمایه گذاری DYI

 اگر درک خوبی از نحوه عملکرد سهام دارید و مطمئن هستید که با حداقل راهنمایی می توانید وارد این بازار شوید، بازار سهام یکی از بهترین گزینه ها برای شما است. شما می توانید در بازار های سهام مختلف سرمایه گذاری های زیادی انجام دهید.

کمک گرفتن از مشاور مالی

 اگر با سرمایه گذاری در سهام آشنایی چندانی ندارید، بهترین کار این است که از یک مشاور مالی باتجربه کمک بگیرید. مشاوران مالی توصیه های سودمندی برای سرمایه گذاری با تجربیات و اهداف زندگی شما ارائه می دهند.

جمع بندی

یکی از بهترین کار هایی که می توان برای افزایش پول انجام داد، سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری را می توان در بازار های مختلفی مانند بازار سهام انجام داد. اما مشکلی که پیش روست این است که شکست خوردن و از بین رفتن سرمایه همیشه محتمل خواهد بود. با رعایت یک سری نکات می توان خطرات سرمایه گذاری را به حداقل رساند. برای آشنایی با این موارد در این مقاله به آموزش سرمایه گذاری پرداختیم و نکات مهم آن را نام بردیم.

نظرات کاربران