اسکرام مستر کیست

اسکرام مستر کیست و چه وظایفی دارد؟

یکی از اصطلاحاتی که امروزه ممکن است خیلی زیاد بشنوید، اسکرام مستر است. اسکرام مستر ها در واقع افرادی هستند که برای حفظ تعامل در تیم آموزش می بینند. به طور کلی، اسکرام مستر ها وظیفه دارند از بروز مشکل در تیم جلوگیری کنند و به پیشبرد اهداف شرکت کمک کنند. یک اسکرام مستر تمامی ارتباطات و همکاری های بین تیمی را تسهیل می کند تا اعضای گروه هر چه راحت تر بتوانند با یکدیگر کار تیمی داشته باشند. در این مقاله، برای آشنایی بیشتر قصد داریم درمورد اینکه اسکرام مستر کیست و یک اسکرام مستر چه وظایفی را بر عهده دارد، توضیح دهیم.

اسکرام مستر کیست؟

اسکرام مستر یک تسهیل کننده اسکرام است. اسکرام مستر ها در واقع نقش مربی را در تیم توسعه برنامه ایفا می کنند. آن ها در تیم به عناصر اساسی اسکرام متعهد هستند و بسیار انعطاف پذیرند و از هیچ فرصتی برای توسعه تیم خود دریغ نمی کنند.

تفاوت اسکرام مستر با مدیر پروژه

اسکرام مستر کیست

اسکرام مستر ممکن است با مدیر پروژه اشتباه گرفته شود. برای درک بهتر لازم است که درمورد اسکرام مستر و اینکه چه تفاوتی با مدیر پروژه دارد، توضیح دهیم. مدیر پروژه ها در درجه اول روی نتیجه پروژه و مواردی مانند بودجه، جداول زمانی، منابع و ارتباطات بین تیم ها تمرکز دارند؛ در حالی که تمرکز اسکرام مستر کاملا روی تیم متمرکز است. اسکرام مستر ها همواره برای بهبود وضعیت و ارتباطات بین اعضای تیم تلاش می کنند.

مسئولیت های یک اسکرام مستر

اسکرام مستر

اسکرام مستر در تیم وظیفه های مختلفی را بر عهده دارد. برخی از مهم ترین مسئولیت های یک اسکرام مستر عبارتند از:

  • استندآپ ها و جلسه های برنامه ریزی

برای اینکه بهتر درک کنید اسکرام مستر کیست ، خوب است که به یکی از مهم ترین وظایف اسکرام مستر ها یعنی برگزاری استندآپ های روزانه اشاره کنیم. یک اسکرام مستر وظیفه دارد هر چند وقت یک بار جلساتی را با اعضای تیم برای برنامه ریزی بهتر برگزار کند تا کار ها با سرعت و نظم بیشتری پیش بروند و وظایف نیز راحت تر بین اعضای تیم تقسیم شود.

  • بررسی بازخورد ها

اسکرام مستر وظیفه دارد در جلسات مختلف شرکت کند تا بازخورد اعضای تیم و یا مدیران را نسبت به تیم خود دریافت کند

  • توجه به گذشته

اینکه اسکرام مستر کیست و چه وظایفی دارد، باید گفت که یک اسکرام مستر باید از اشتباهات گذشته به عنوان یک تجربه استفاده کند

  • مدیریت تیم

یک اسکرام مستر وظیفه مدیریت تیم را نیز بر عهده دارد. یک اسکرام مستر باید اطمینان حاصل کند که تمامی اعضای تیم به خوبی با یکدیگر کار می کنند و از به روز ترین نرم افزار ها برای توسعه کار های خود استفاده می کنند.

  • بررسی یک به یک

یکی از وظایف یک اسکرام مستر، بررسی و مصاحبه یک به یک با تمامی اعضای تیم است. اسکرام مستر باید به صورت جداگانه با اعضای مختلف تیم دیدار کند و نظر آن ها را درمورد مشکلاتی که ممکن است موجب اختلال در کار اعضای تیم بشود، بشنود.

بسیاری از افراد امروزه با شیوه بررسی یک به یک مخالف هستند و معتقدند که این بخش باید در طول استندآپ یا جلسات برنامه ریزی انجام شود. با این حال، تیم های جدید ترجیح می دهند که تعاملات رو در رو و شخصی را با مدیر تیم داشته باشند.

  • مشاوره داخلی

برای اینکه بهتر بدانید اسکرام مستر کیست و چه کاری انجام می دهد، خوب است اشاره کنیم که یکی از وظایف اسکرام مستر ها، مشاوره دادن به اعضای تیم و سایر ذینفعان داخلی است. اعضای تیم می توانند برای پیدا کردن بهترین روش کار با اسکرام مستر گروه مشورت کنند.

  • گزارش

تجزیه و تحلیل منظم نمودار های مختلف و سایر ابزار و برنامه ها و ارائه گزارش آن ها از جمله وظایف یک اسکرام مستر است.

  • حل مشکلات

یک اسکرام مستر وظیفه دارد عواملی که باعث کند شدن پیشرفت تیم می شود را پیدا و حل کند. مشکلات و موانع داخلی باید توسط اسکرام مستر با همکاری اعضای تیم حل شوند.

  • بهبود بازدهی تیم اسکرام

اگر تیم اسکرام آنطور که باید بازدهی ندارد، پس به احتمال زیاد مشکل از اسکرام مستر است. اسکرام مستر باید برای بهبود بازدهی تیم، هر کاری می تواند انجام دهد. این می تواند از تعمیر کامپیوتر های خراب گرفته تا جابجایی میز ها باشد.

مهارت های اسکرام مستر

اسکرام مستر

برای درک بهتر اینکه اسکرام مستر کیست ، باید با مهارت های شخص اسکرام مستر در گروه آشنا شوید. برخی از مهم ترین مهارت هایی که یک اسکرام مستر باید داشته باشد، عبارتند از:

  • قدرت رهبری

در درجه اول، اسکرام مستر باید قدرت رهبری خوبی داشته باشد؛ زیرا اسکرام مستر وظیفه خدمت به تیم و تسهیل و سازماندهی اعضا را بر عهده دارد.

  • ایجاد ارتباط موثر

ایجاد ارتباط موثر بین اعضای تیم و شفاف بودن ارتباطات بسیار مهم است. اسکرام مستر باید توانایی این را داشته باشد که میزان کار گروهی را بین اعضای تیم به حداکثر برساند تا تمامی اعضای تیم و ذینفعان در پیشبرد پروژه ها نقش داشته باشند.

  • قدرت حل مسئله

یکی از مهم ترین ویژگی های یک اسکرام مستر، قدرت حل مسئله بالا است. اسکرام مستر ها همیشه با مشکلات رو به رو هستند و باید برای پیدا کردن یک راه حل مناسب قدرت حل مسئله بالایی داشته باشند.

  • سازگاری بالا

اسکرام مستر ها باید همیشه آماده سازگاری با تغییرات باشند. یک اسکرام مستر باید بتواند تیم را با توجه به نیاز های شرکت و پروژه های پیش رو سازگار کند.

جمع بندی

اسکرام مستر ها مربی های حرفه ای هستند و یک تیم را با استفاده از تکنیک های مدیریت پروژه رهبری می کنند. اسکرام مستر ها باید در چارچوب اسکرام، اعضای تیم خود را راهنمایی و مربیگری کنند. یک اسکرام مستر با اینکه در انجام پروژه ها به طور مستقیم دخالت ندارد، اما روی انجام کار ها توسط اعضای تیم نظارت دارد و آن ها را از تجربه های خود بهره مند می کند. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد اینکه اسکرام مستر کیست توضیح دادیم.

نظرات کاربران