اصول طراحی گرافیک وب سایت

راهنمای اصول طراحی گرافیک وب سایت

همه ما انسان ها به سادگی می توانیم جذب محتوای زیبای بصری شویم و ساعت ها به تماشای آن بپردازیم. فرقی نمی کند در حال تردد در فروشگاه ها باشید یا در حال گردش در وب سایت های مورد علاقه تان؛ در هر حال چیزی که نگاه شما را جذب خواهد کرد، یک تصویر و محتوای بصری خاص است. در واقع، این گرافیک است که می تواند همه چیز را تغییر دهد و کاری کند که شما ساعت ها به یک صفحه وب خیره شوید. با رعایت اصول طراحی گرافیک وب سایت می توانید به کیفیت بسیار بالا تری از قبل برسید.

طراحی گرافیک وب سایت چیست؟

اصول طراحی گرافیک وب سایت

یکی از تکنیک هایی که می توانید برای برقرار کردن رابطه بهتر با کاربران وب سایت خود انجام دهید، رعایت اصول طراحی گرافیک وب سایت است. با طراحی گرافیکی می توانید کاربران را وادار به انجام برخی از کار ها کنید؛ مانند پر کردن فرم های مختلف. در اصل طراحی گرافیک وب چیست؟

طراحی گرافیک در واقع یک تکنیک بسیار کلیدی برای ایجاد محتوای بصری بسیار جذاب است که می تواند پیام های مختلفی را به مخاطبان و کاربران انتقال دهد. تمامی مجلات، لوگو ها، بروشور ها، بنر ها و غیره … با استفاده از فونت ها، تایپوگرافی ها و تصاویر مختلف، برای ایجاد حس خوب بین مخاطب و شما به وجود آمده اند. این طراحان گرافیک اند که با الهام گرفتن از منابع مختلف و استفاده از ابزار ها و نرم افزار های گوناگون، بهترین تصاویر جذاب بصری را برای شما ایجاد می کنند.

دلیل اهمیت بالای گرافیک

دلیل اهمیت بالای گرافیک

می دانید که جذابیت بصری یکی از عوامل بسیار‌ مهم برای وب سایت ها است. شما برای جذابیت بصری، نیاز به رعایت اصول طراحی گرافیک وب سایت دارید. با طراحی گرافیک مناسب، می توانید ایده های مختلف خود را با کاربران به اشتراک بگذارید. هرچه جذابیت بصری بالا تر برود، ارزش برند و حرفه ای بودن وب سایت نیز افزایش می یابد که موجب بالا رفتن آمار وب سایت می شود. در واقع طراحی گرافیک با استفاده از حس زیبایی شناسی انسان ها، آن ها را وادار به تعامل می کند. بنابراین بسیار مهم خواهد بود که از اصول طراحی گرافیک وب سایت به خوبی استفاده کنید. اکنون سوالی که ممکن است ذهن بسیاری از شما را درگیر کرده باشد، این است که اصول طراحی گرافیک وب سایت چیست و چگونه می توان نکات آن را رعایت کرد؟

نکاتی برای طراحی گرافیک وب سایت

نکاتی برای طراحی گرافیک وب سایت
  • انتخاب رنگ های متضاد

رنگ ها حس خوبی به انسان ها می دهند و هر کدام از آن ها یک حس خاص را در درون انسان فعال می کنند. برای مثال، آبی حس آرامش می دهد و بنفش حسی سلطنتی دارد. با این وجود، رنگ ها می توانند تاثیر بسیار زیادی بر روی مخاطبان وب سایت شما بگذارند. در طراحی گرافیک وب سایت، رنگ هایی با کنتراست پایین مانند سفید، خاکستری، هلویی و یا صورتی کم رنگ به خوبی نشان داده نمی شوند. در عوض، رنگ هایی که دارای کنتراست بالایی هستند می توانند بسیار جذاب باشند. می توانید رنگ هایی مانند آبی و نارنجی را انتخاب کنید که کاملا در مقابل یکدیگر قرار دارند و حسی متفاوت می دهند.

  • ایجاد یک حس خاص

درست است که رنگ هایی با کنتراست بالا می توانند گرافیک بسیار جالبی را شکل دهند و یک صفحه جذاب را به وجود بیاورند، اما این بدین معنا نیست که شما تمامی رنگ های پالت رنگی خود را از این نوع رنگ ها انتخاب کنید. همه رنگ ها نباید در مرکز توجه باشند و شما برای رعایت درست اصول طراحی گرافیک وب سایت نیاز به انتخاب رنگ های خنثی و کنتراست کم نیز دارید. سعی کنید پالت خود را با یک تا سه رنگ اصلی و با کنتراست بالا، و با یک تا سه رنگ فرعی انتخاب کنید. رنگ های اصلی طرح زیبایی به وجود می آورند، اما رنگ های فرعی به تکمیل شدن طرح کمک می کنند. روشنایی لازم را با استفاده از رنگ های خنثی به وجود بیاورید و سپس با انتخاب رنگ اصلی خود، روشنایی آن را تنظیم کنید تا سایه های بیشتری ایجاد شود.

  • انتخاب فونت های ساده و خوانا

وقتی صحبت از اصول طراحی گرافیک وب سایت می شود، خوانایی فونت های مورد استفاده بسیار مهم است. این در حالی است که بسیاری از فونت های گرافیکی، فانتزی هستند. فونت های ساده و فانتزی، هر دو، زیبا هستند اما شما باید متوجه نحوه استفاده و قرارگیری آن ها باشید. اگر از فونت های فانتزی در متن های طولانی وب سایت استفاده کنید، خواندنش برای مخاطب سخت و احتمالا باعث خروج آن ها از صفحه می شود؛ زیرا نمی توان متن را به سادگی مطالعه کرد. در عوض به سراغ یک فونت ساده و شیک بروید که به شما کمک می کند تا مخاطب به سراغ مطالعه مطلب شما برود. فراموش نکنید که فونت ها تماما نشان دهنده شخصیت و برند وب سایت شما هستند. بنابراین بسیار مهم است که چه فونتی را انتخاب کنید تا مخاطب، آن حس خاص را از وب سایت شما دریافت کند.

جمع بندی

در آخر، بدانید که همه چیز به گرافیک وب سایت شما بستگی خواهد داشت. ممکن است یک مطلب بسیار عالی را در وب سایت خود به اشتراک بگذارید اما به دلیل نبود جذابیت بصری، مخاطب به سراغ آن نرود و جذب مطلب شما نشود؛ اما در آن سوی میدان، ممکن است با استفاده از اصول طراحی گرافیک وب سایت بتوانید یک محتوای سطح پایین را بسیار جذاب کنید تا مخاطب به خواندن علاقه مند شود. نکاتی که در این راهنما به آن ها اشاره شد، در هنگام طراحی گرافیک در نظر داشته باشید تا جذابیت بصری وب سایت شما افزایش یابد. در نهایت تصمیم با شما است که به سراغ فونت های فانتزی، و یا رنگ هایی با کنتراست بالا بروید یا برعکس.

نظرات کاربران