افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ چگونه میزان فروش را افزایش می دهد ؟

همان طور که می دانید بازاریابی اینترنتی چه در انواع سنتی و چه در انواع اینترنتی شیوه های بسیار مختلفی دارد. یکی از شیوه های رایج بازاریابی که می توانید در بیشتر سایت ها مشاهده اش کنید، بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ است. این نوع از بازاریابی محبوبیت زیادی دارد؛ زیرا به کمک آن می توانید در هر زمان و مکانی درآمد کسب کنید. برای این که بیشتر با بازاریابی وابسته آشنا شوید، ادامه مقاله را مطالعه فرمایید. در این مقاله درمورد بازاریابی وابسته و نکاتی که لازم است در رابطه با آن بدانید توضیح داده شده است.

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ

بازاریابی وابسته در واقع نوعی از بازاریابی است که در آن یک شرکت وابسته به بازاریابی برای تبلیغ محصولات خود از سایت های دیگر کمک می گیرد. سایت های مختلف محصول شرکت مورد نظر را تبلیغ می کنند و در صورتی که که فرد از طریق لینک سایت مورد نظر اقدام به خرید کند، می تواند کمیسیون دریافت کند. یعنی سایت می تواند بخشی از سود فروش محصول را از آن خود کند.

افیلیت مارکتینگ به چه عواملی وابسته است؟

عوامل موثر ذر افیلیت مارکتینگ

برای موفقیت افیلیت مارکتلینگ به سه عامل مهم نیاز است که عبارت اند از:

  • فروشنده و سازندگان محصول
  • وابسته یا تبلیغ کننده
  • مصرف کننده
  • فروشنده و سازنده محصول

فرقی نمی کند فروشنده چه کسی است. فروشنده می تواند یک کارآفرین انفرادی یا یک شرکت بسیار بزرگ باشد. به هر حال فروشنده کسی است که محصولی برای ارائه به بازار در اختیار دارد. این محصول می تواند یک محصول فیزیکی مانند کالا های خانگی یا خدماتی مانند دوره های آموزشی باشد.

همچنین در افیلیت مارکتینگ فروشنده که حکم نام تجاری را دارد، نیاز به مشارکت فعال در بازاریابی نخواهد داشت. اما گاه پیش می آید که خودش نیز به عنوان تبلیغ کننده فعالیت داشته باشد و از درآمد مرتبط با بازاریابی سود دریافت کند.

برای مثال فروشنده یک تاجر تجارت الکترونیکی است. این تاجر یک تجارت dropshipping را راه اندازی می کند و می خواهد با پرداخت هزینه به سایت های وابسته برای تبلیغ محصولاتش مشتریان جدیدی به دست آورد. همچنین فروشنده می تواند صاحب یک شرکت SaaS باشد که از شرکت های وابسته برای کمک به فروش نرم افزار خود کمک می گیرد و به آن ها مبلغی پرداخت می کند.

  • وابسته یا ناشر

بخش مهم دیگر در افیلیت مارکتینگ وابسته یا ناشر است. وابسته می تواند فرد یا شرکتی باشد که محصول فروشنده را به شیوه ای جذاب برای مشتری بالقوه بازاریابی می کند. به طور کلی شرکت یا سایت وابسته محصول را تبلیغ می کند تا مصرف کنندگان متقاعد شوند که محصول مورد نظر برای آن ها ارزشمند و مفید است. اگر مصرف کننده متقاعد شود و محصول را خریداری کند، شرکت فروشنده بخشی از درآمد فروش محصول را به شرکت یا سایت وابسته می دهد.

بهتر است این نکته را نیز بدانید که شرکت یا سایت های وابسته معمولا مخاطبان خاصی دارند که برای آن ها بازاریابی می کنند. همین موضوع باعث می شود تا جذب مشتری جدید این نوع از بازاریابی با موفقیت بیشتری پیش برود.

  • مصرف کننده

و آخرین عامل مهم مصرف کننده است. برای این که سیستم بازاریابی وابسته به درستی کار کند، به مصرف کننده یا همان مشتری نیاز است. شرکت وابسته محصول یا خدمات مورد نظر فروشنده را از طریق شیوه های مختلف مانند صفحه اینستاگرام، سایت یا حتی یک ویدیو در یوتیوب برای مصرف کنندگان تبلیغ می کند. در افیلیت مارکتینگ اگر مصرف کننده نسبت به محصول علاقه مند شود، می تواند لینک خرید محصول را دنبال کند و در وب سایت فروشنده آن را بخرد. در صورت نهایی شدن خرید مشتری بخشی از سود فروش محصول به شرکت یا سایت وابسته داده خواهد شد.

البته باید این نکته را نیز یادآور شویم که مشتری باید بداند که شما برای شخص دیگری در ازای دریافت کمیسیون از فروش محصول آن را تبلیغ می کنید. حتی برخی از کشور ها برای این موضوع قانونی وضع کرده اند که با توجه به آن شرکت یا سایت وابسته پیش از تبلیغ یک کسب و کار باید رابطه خود را به طور واضح و آشکار با فروشنده آن خدمات یا محصول مشخص کند.

انواع افیلیت مارکتینگ

انواع افیلیت مارکتینگ

در افیلیت مارکتینگ مشخص نیست سایت یا شرکت وابسته از محصولی که تبلیغ می کند خودش استفاده کرده است یا خیر. بر همین اساس آن را به چند دسته مختلف تقسیم می کنند:

  • بدون وابستگی

در نوع بدون وابستگی کسب و کاری که محصول را تبلیغ می کند، هیچ ارتباطی با محصول یا خدماتی که تبلیغ می کند ندارد. در این دسته سایت یا شرکت تبلیغ کننده نمی تواند هیچ ادعایی درمورد محصول داشته باشد؛ چراکه قبلا از آن استفاده نکرده است و درموردش هیچ تخصصی ندارد.

  • وابسته

در این دسته از این نوع بازاریابی سایت یا شرکت وابسته قبلا تجربه استفاده از محصول را نداشته است؛ اما در حوزه مرتبط با آن فعالیت دارد. برای مثال اگر شما یک سایت با موضوع مد و فشن داشته باشید و یک برند لباس را تبلیغ کنید، می توان گفت که یک تبلیغ کننده وابسته هستید.

  • درگیر

آخرین دسته از بازاریابی وابسته دسته درگیر است. در این دسته تبلیغ کنندگانی قرار می گیرند که نه تنها در حوزه مرتبط با محصول فعالیت دارند، بلکه خود تجربه استفاده از محصول را دارند. این دسته از تبلیغ کنندگان به جای بازاریابی PPC محتوایی در رابطه با تجربیات شخصی خود درمورد محصول تولید می کنند و آن را تبلیغ می کنند. این نوع از بازاریابی به زمان بیشتری برای ایجاد اعتبار نیاز دارد؛ اما بازدهی بیشتری در دراز مدت خواهد داشت.

جمع بندی

افیلیت مارکتینگ یک روش بازاریابی است که برای افزایش فروش درآمد از فروش محصولات و ارائه خدمات استفاده می شود. در این روش، بازاریابان وب سایت ها و وبلاگ ها را به عنوان شریکان فروش خود انتخاب می کنند و آن ها را برای معرفی محصولات خود به مشتریان دعوت می کنند. در این حالت شریک فروش برای هر فروش موفقیت آمیزی که با استفاده از لینک اختصاصی خود برای محصول ایجاد کرده است، سهمی دریافت می کند. این روش برای بسیاری از شرکت ها و بازاریابان روشی موثر و کارآمد در افزایش فروش و سودآوری شناخته شده است. در این نوشته انواع و دسته بندی این نوع از بازاریابی را بررسی کردیم و نحوه کار آن را توضیح دادیم.

نظرات کاربران