بازاریابی اجازه ای

بازاریابی اجازه ای ؛ روشی موثر برای ایجاد سرنخ

بازاریابی اجازه ای روشی برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه است و اولین بار ست گودین، کارشناس بازاریابی و نویسنده معروف نیویورک تایمز، این اصطلاح را در کتاب خود با عنوان «بازاریابی اجازه ای» (permission marketing) به کار برد. این اصطلاح نزدیک ربع قرن است که در بازاریابی رواج یافته است و یکی از رویکرد های مهم برای تعامل با مشتریان است. ما در این مقاله توضیح می دهیم که بازاریابی اجازه ای چیست، آیا برای کسب و کار شما مناسب است و چه نکاتی را در این بازاریابی باید رعایت کنید.

بازاریابی اجازه ای چیست؟

بازاریابی اجازه ای اصطلاحی است که ست گودین آن را ابداع کرده است. در بازاریابی اجازه ای از مشترک برای دریافت اعلان ها و دیگر محتوا ها اجازه گرفته می شود. برای مثال ایمیل هایی دریافت می کنید که در آن ها از شما اجازه گرفته می شود که در آینده برای شما ایمیل فرستاده شود یا خیر.

گودین در کتاب خود با نام «بازاریابی اجازه ای» توضیح می دهد که مشتریان نحوه بازاریابی را خودشان انتخاب می کنند. زمانی که مشتریان با دریافت ایمیل های بازاریابی موافقت می کنند، بازاریابان علایق آن ها را بهتر درک می کنند و بهتر تبلیغ می کنند. همچنین مشتریان می توانند آدرس ایمیل خود را در قسمت خبرنامه وارد کنند و سایت موردنظر سایر پیشنهادات مرتبط را به ایمیل آن ها ارسال می کند. بازاریابی اجازه ای راهی است برای جذب مشتری براساس علاقه آن ها.

انواع بازاریابی اجازه ای

انواع بازاریابی اجازه ای

دو نوع بازاریابی اجازه ای داریم: بازاریابی اجازه ای آشکار و بازاریابی اجازه ای ضمنی.

  • بازاریابی اجازه ای آشکار: مشتری ایمیل خود را در این نوع بازاریابی به شرکت موردنظر می دهد. برای مثال آن ها در یک خبرنامه ثبت نام می کنند.
  • بازاریابی اجازه ای ضمنی: مشتری از قبل با کسب و کار موردنظر رابطه دارد و می تواند مشتری فعلی یا بازدیدکننده وبسایت باشد.

اجازه گرفتن از گیرندگان ایمیل راهی برای ایجاد اعتماد، ارزش، وفاداری به برند و … است. اگر از مشتری و گیرندگان ایمیل اجازه نگیرید، حریم خصوصی مشتری را نقض می کنید و مصرف کننده از کسب و کار شما ناامید می شود.

آیا بازاریابی اجازه ای برای کسب و کار شما مناسب است؟

احتمالا تا الان متوجه شده باشید که بازاریابی اجازه ای یک روش بازاریابی مقرون به صرف است که باعث ایجاد شهرت، افزایش لید یا سرنخ و حفظ روابط قوی با مشتری می شود. شما در بازاریابی اجازه ای برای دانستن علاقه مشتریان خود وقت صرف می کنید و این باعث می شود که مشتریان بیش از پیش به برند شما وفادار بمانند. کسب و کار ها با ایمیل مارکتینگ مبتنی بر بازاریابی اجازه ای، شهرت مثبتی در میان مخاطبان به دست می آورند. وقتی کسب و کار شما محتوایی را با مشتری به اشتراک می گذارد، مشتری نیز برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت شما مراجعه می کند و با خدمات کسب و کار شما بیشتر آشنا می شود.

بازاریابی اجازه ای معایبی نیز دارد. برای مثال کسب و کار ها باید در ارسال ایمیل احتیاط کنند. اگر هر کسب و کاری درمورد هر خبر یا اضافه کردن خدمات جدید ایمیل ارسال کند، صندوق ورودی ایمیل مشتری بیش از حد پر می شود و مشتری دیگر رغبت نمی کند که ایمیل های شما را مطالعه کند. همچنین اگر بسیار کم ایمیل بفرستید، مشتری به همان سرعتی که شما را پیدا کرده است، شما را فراموش می کند. به همین دلیل محتوای ایمیل و میزان ارسال ایمیل در بازاریابی اجازه ای اهمیتی حیاتی دارد.

چه نوع محتوایی در بازاریابی اجازه ای استفاده می شود؟

چه نوع محتوایی در بازاریابی اجازه ای استفاده می شود
  • تبلیغات: شما می توانید برای مشترکین و مشتریان خود، تبلیغاتی را که مبتنی بر علاقه آن هاست بفرستید.
  • فرستادن تخفیف: شما می توانید پیشنهاد های تخفیف مرتبط با مشترکان خود را برای آن ها ارسال کنید.
  • خبرنامه: مشتریان را از آخرین تغییرات محصولات و خدمات خود و به روز رسانی های انجام شده آگاه کنید.

در بازاریابی اجازه ای باید چه نکاتی را رعایت کنید؟

همانطور که می دانید بازاریابی ایمیلی اشکال مختلفی دارد. شما باید در هنگام فرستادن ایمیل این قوانین را رعایت کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که مشتری به شما اجازه می دهد که برایشان ایمیل بفرستید.
  • در متن ایمیل به وضوح بیان کنید که اطلاعات مصرف کننده خصوصی است.
  • در پایان ایمیل حتما گزینه لغو اشتراک را قرار دهید تا مشتری بتواند به آسانی اشتراک خود را لغو کند.
  • محتوایی را انتخاب کنید که مشتریان را به کسب اطلاعات بیشتر ترغیب می کند.
  • ظاهر ایمیل و گرافیک آن را به صورت جذاب طراحی کنید.
  • در متن ایمیل خود یک CTA قرار دهید.

جمع بندی

بازاریابی اجازه ای برای کسب و کار هایی مناسب است که می خواهند با بازاریابی خود سرنخ و لید ایجاد کنند. شما می توانید پیام های خود را در بازاریابی اجازه ای سفارشی سازی کنید و محتوای هر تبلیغ را براساس مشتری شخصی سازی کنید. ما در این مقاله به تمام نکاتی که لازم است در هنگام بازاریابی اجازه ای به آن توجه کنید، اشاره کردیم و مزایای این نوع بازاریابی را برای کسب و کار شما توضیح دادیم.

نظرات کاربران