بازاریابی دهان به دهان

5 روش برای به حداکثر رساندن بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان یکی از مقرون به صرفه ترین استراتژی های بازاریابی است و عملا رایگان است! تمام آنچه شما نیاز دارید این است که رضایت یک مشتری را جلب کنید تا همین مشتری با اطرافیان خود در مورد خرید محصولات یا خدمات شما  صحبت کند.

 

بازاریابی دهان به دهان چیست؟

بازاریابی دهان به دهان تعبیری از عبارت انگلیسی Word-of-mouth است که به اختصار بازاریابی WOM  نوشته می شود. این بازاریابی زمانی است که علاقه مشتری به محصول یا خدمات یک کسب و کار در گفتگوی روزانه وی منعکس می شود. اساساً این تبلیغات رایگان ناشی از تجربه مشتری است که معمولاً چیزی فراتر از خدماتی است که انتظار داشتند.

بازاریابی دهان به دهان

درک تبلیغات دهان به دهان

وقتی یک فرد در رستوران اوقات خوشی را سپری می کند و انتظارات وی بیش از حد برآورده است، بعداً در مورد این موضوع توییت می کند یا در صفحه شخصی اش مطلبی می نویسد، یا وقتی کسی تجربه خوبی در استفاده از یک محصول به روشی جدید داشته و به هرکسی که می داند در باره این تجربه جدید می گوید ، اینها نمونه هایی از بازاریابی دهانی است. همچنین ، بازاریابی دهان به دهان در اولین تعامل متوقف نمی شود. این تمایل به طور زنجیروار ادامه پیدا می کند.

احتمال دارد که خریداران بالقوه کسب و کارتان در معرض بازاریابی دهان به دهان قرارن گیرند، اما چند مرحله وجود دارد که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید در درجه اول این خریداران موارد و تعریفهای خوب نسبت به شما را می شنوند. برای یادگیری پنج روش به حداکثر رساندن بازاریابی دهان به دهان ، این مطلب از بیزون را بخوانید.

بازاریابی دهان به دهان

  1. فراتر از انتظار مشتری ظاهر شوید

هر وقت با مشتری تعامل دارید بیش از انتظارات مشتری ظاهر شوید. مشتریان ناراضی سریعاً تجربیات خود را به اشتراک می گذارند، به همین دلیل اگر فقط انتظارات مشتری را برآورده کنید، شاید نظری منفی نداشته باشند ولی نظر و توصیه ای هم به دیگران نخواهند داشت.

به عنوان مثال، برای ارائه بهتر و خدمات فراتر از انتظار مشتری وقتی شخصی درحال خرید است، براساس چیزی که به دنبالش است، توصیه های شخصی خود را ارائه دهید. در وبلاگ سایتتان نکات مفید و مرتبط ارائه دهید و به سوالهای مشتری جواب دهید. با داشتن یک وبلاگ مناسب و محتوای متنی اصولی مشتری به حرفه ای بودن شما پی می برد و حتما مطالب یا سایت شما را با دوستان خود به اشتراک می گذارد.

بازاریابی دهان به دهان

  1. درخواست کنید که شما را معرفی کنید

یکی از بهترین راه های تشویق مشتریان برای بازاریابی دهان به دهان و توصیه به دوستان و خانواده خود در مورد شما، درخواست از آنها است. شما می توانید با دادن کارت تخفیف به مشتریانی که کسی را معرفی می کنند این کار را هیجان انگیزتر کنید. اگر دوست این مشتری هنگام خرید از کد استفاده کرد، به هر دو تخفیف کمی بدهید.

 

  1. با مشتری در ارتباط باشید

احتمالاً با برخی از مشتریان عادی خود رابطه دوستانه برقرار خواهید شد. بنابراین، شما در خلال صحبت می بینید که آنها برای امرار معاش خود چه کاری انجام می دهند یا چه هدایا و خدماتی نیاز دارند. برای ارتباط و نقل قول از سمت مشتری می توانید از این اطلاعات استفاده کنید. به این وسیله وفاداری مشتری را هم افزایش می دهید و در ادامه خریداران بیشتری را برای شما به ارمغان می آورد.

 

  1. سایت و فروشگاهتان مرتب و زیبا باشد

متأسفانه، مشتریان سریعاً به دوستان خود خواهند گفت كه چقدر قفسه های شما نامرتب است، یا چقدر سایتتان دچار مشکل است. اگر فروشگاه خود را تمیز و مرتب نگه دارید، هر کسی فقط قادر به گفتن چیزهای خوب هستند.

 

  1. در شبکه های اجتماعی فعال باشید

لازم نیست در تمام رسانه های اجتماعی فعال باشید اما حضور در این رسانه ها باعث ارتباط بیشتر با مشتری است. می توانید بازخورد مشتری را خودتان بازنشر کنید و از مکالمات رضایت بخش در اینستاگرام یا توییتر عکس بگذارید و به این ترتیب بصورت غیر مستقیم بازاریابی دهان به دهان انجام دادید. با حضور در رسانه های اجتماعی می توانید از خرید مشتری تشکر کنید یا اگر نظرات منفی داشتند، از تجربه بدی که داشتند عذرخواهی کنید و فوری به فکر درست کردن اوضاع باشید.

 

 

نظرات کاربران