بدافزار چیست

بدافزار چیست و چه آسیب هایی می زند؟

این روز ها همه ما نام «بدافزار» را شنیده ایم. ویروس های مخربی که تهدیدی بزرگ برای رایانه شما حساب می شوند، و عملکرد سیستم را با اختلال مواجه می کنند. برای همین است که وقتی نام بدافزار به گوش می رسد، هیچ کس حس خوشایندی راجع به آن ندارد. هر کسی ممکن است با یک بدافزار برخورد داشته و برای مدتی با آن درگیر بوده باشد؛ اما در حقیقت تعریف اصلی بدافزار چیست و چه کاری انجام می دهد؟ در ادامه، پاسخ این پرسش ها را خواهید یافت. بگذارید به سراغ اولین پرسش برویم!

بدافزار چیست؟

بدافزار چیست

به طور کلی، بدافزار ها به عنوان یک نرم افزار مخصوص برای ایجاد اختلال در عملکرد رایانه محسوب می شوند. بدافزار اصطلاحی است که برای اکثر ویروس ها، تروجان ها (trojans) و دیگر برنامه های اختلالگر سیستم به کار می رود. آن ها معمولا فایل ها یا کد هایی هستند که در ابتدا از طریق شبکه ارائه می شوند و هر عملی که مهاجم می خواهد به عنوان یک سرقت یا آلودگی استفاده کند انجام می دهند؛ البته از آن جایی که انواع بسیار زیادی از بدافزار ها وجود دارد، روش های متعددی برای آلوده کردن سیستم به وجود آمده است. کاملا درست است که بدافزار ها از نظر نوع و عملکرد متفاوت هستند، اما همگی در آخر یکی از این اهدف را دنبال می کنند:

  1. کنترل از راه دور برای سو استفاده مهاجم
  2. ارسال پیام های اسپم از طرف دستگاه آلوده
  3. بررسی کامل شبکه آلوده شده
  4. سرقت اطلاعات محرمانه

انواع مختلف بدافزار ها

انواع مختلف بدافزار ها
  • بدافزار تبلیغاتی مزاحم

می دانید که در بسیاری از موارد در برنامه های مختلف تبلیغاتی پخش می شود و برایتان مزاحمت ایجاد می کند. برخی از این تبلیغ ها در واقع یک نوع بدافزار هستند که اجازه دسترسی به بخش های مختلف سیستم شما را می گیرند و سپس شروع به کار می کنند. این بدافزار استفاده کاربران را به شدت مختل می کند و اطلاعات را به سرقت می برد.

  • بات نت ها (Botnets)

این نوع از بدافزار ها در واقع شبکه های آلوده رایانه ای هستند که تماما تحت کنترل طرف مهاجم اند و از طریق سرور های فرماندهی، هدایت می شوند. بات نت ها دارای انواع بسیاری هستند و همچنین در بین بدافزار ها به عنوان یکی از خطرناک ترین ها حساب می شوند و به تنهایی باعث می شوند دنبال این باشید که بدانید بدافزار چیست. آن ها می توانند از طریق سرور های اضافه، جذب ترافیک سنگینی را به وجود بیاورند و با استفاده از دیگر رایانه های آلوده برای انتقال ترافیک، انعطاف خود را حفظ کنند. می توان گفت بات نت ها اغلب ارتش هایی بسیار قوی هستند که در پشت حملات DDoS قرار می گیرند.

  • کریپتو جکینگ (Cryptojacking)

رمزنگاری مخرب یا همان کریپتو جکینگ در واقع زمانی استفاده می شود که مجرمان سایبری به رایانه های شخصی، تلفن های همراه و لپ تاپ ها دسترسی پیدا می کنند. پس از انجام موفقیت آمیز حمله، آن ها به سراغ نصب نرم افزار های مختلف برای انجام هک و سرقت اطلاعات و سرمایه می روند.

  • بدافزار تبلیغی

بدافزار تبلیغی در واقع یک میکس از بدافزار ها و تبلیغات آنلاین هستند که شیوه تبلیغاتی بدافزار را برای پخش بیشتر پیش می گیرند. آن ها معمولا از طریق تبلیغات، ویروس های خود را در وب سایت های مختلف پخش می کنند تا شبکه قربانی به خوبی مختل شود.

انواع مختلف بدافزار ها
  • باج افزار (Ransomware)

باج افزار یکی از پر کاربرد ترین بدافزار ها است. این نوع به عنوان یک کسب و کار مجرمانه شناخته می شود که از نرم افزار های پر خطر و آلوده برای نگهداری داده های محرمانه استفاده می کند. سپس اطلاعات و داده های محرمانه جمع آوری شده به عنوان باج استفاده می شوند. قربانی حمله باج افزار ممکن است با اختلال بسیاری شدیدی رو به رو شود و یا کاملا خاموش شود.

  • مدیریت از راه دور

امیدواریم تا اینجا حدودا با ماهیت بدافزار ها و اینکه بدافزار چیست آشنا شده باشید. اگر این گونه است، به معرفی نوع بعدی بدافزار بپردازیم.

این نوع بدافزار در واقع نرم افزاری است که به اپراتور اجازه کنترل از راه دور سیستم را می دهد. آن ها در ابتدا برای مصارف قانونی به وجود آمده بودند، اما پس از گذشت مدتی، تبدیل به یک تهدید برای قربانی ها شدند. نرم افزار های مدیریت از راه دور به طور کامل کنترل سیستم را در بر می گیرند. این موضوع به مجرم اجازه می دهد تا بتواند هر چیزی که می خواهد را در دسترس داشته باشد و تمام سیستم را آلوده کند. تشخیص این بدافزار بسیار سخت است؛ زیرا به طور معمول، در برنامه های در حال اجرا نمایش داده نمی شوند. همچنین اقدامات آن ها کاملا مشابه دیگر نرم افزار های قانونی است و نمی توان آن را به آسانی مشاهده کرد.

  • تروجان (Trojans)

تروجان در واقع بدافزاری است که در درون یک برنامه کاملا قانونی پنهان می شود. بعد از فعال شدن برنامه، تروجان ها شروع می کنند به انجام دستوری به که به آن داده شده است. تروجان ها برخلاف ویروس ها، تکثیر نمی شوند؛ بلکه آن ها مانند یک شکارچی، منتظر طعمه خود می مانند و سپس حمله خود را انجام می دهند.

  • بدافزار جاسوس (Spyware)

بدافزار جاسوس اطلاعات رایانه و سیستم قربانی شده را جمع می کند و سپس آن ها را از طریق سرور های مختلف برای مهاجم ارسال می کند. می توان گفت که این بدافزار مجموعه ای کامل از بات نت ها و بدافزار های تبلیغاتی است.

جمع بندی

اکنون می دانید که بدافزار چیست و چه کاری انجام می دهد. همچنین انواع آن ها را می شناسید و می دانید که هر کدام از آن ها دارای چه ویژگی های خاصی هستند. شناسایی بدافزار ها و آشنایی با انواع آن ها به شما کمک می کند تا دیگر درگیر آن ها نشوید. بات نت ها، تبلیغات مجرمانه، تروجان ها و جاسوس ها همگی نوعی از بدافزار ها هستند که هر کدام باعث می شوند به نوعی سیستم شما درگیر شود. برای جلوگیری از درگیر شدن با بدافزار ها، حواس تان به نرم افزار هایی که دانلود و نصب می کنید باشد.

نظرات کاربران