برند شخصی

برند شخصی چیست و چگونه برند شخصی بسازیم؟

اغلب افراد برند شخصی را با شهرت اشتباه می گیرند؛ اما این دو مورد کاملا با هم متفاوت هستند. درواقع هر کسی می تواند به شهرت برسد؛ اما هر کسی نمی تواند برند شخصی خود را ایجاد کند. به طور کلی، برندسازی شخصی فرآیندی بسیار پیچیده برای تعریف و ترویج چیزی است که در انجام آن مهارت دارید. برند شخصی شما می تواند نقطه اوج تجربیات، مهارت ها و ارزش هایی باشد که شما را از دیگران متمایز می کند و باعث افزایش اعتماد به نفستان می شود. اگر می خواهید برند شخصی خود را بسازید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برند شخصی چیست؟

برند شخصی

اغلب کارمندان سازمان های بزرگ، افراد حرفه ای و بااستعدادی هستند؛ بنابراین برای متمایز کردن ارزش و مهارت های خود به چیزی بیشتر از شهرت نیاز دارید. درواقع برای متمایز بودن، باید یک برند شخصی برجسته داشته باشید. همان طور که گفته شد، اغلب افراد شهرت را با برند شخصی اشتباه می گیرند، حال آنکه این دو یکی نیستند. به عبارت دیگر، هر کسی می تواند درمورد خاصی مثل خوش قولی یا دقیق بودن شهرت داشته باشد و این شهرت بر روی اولین دیدار، رابطه با مدیران و همکاران، نحوه برقراری ارتباط و دید دیگران نسبت به شما تاثیر می گذارد. شهرت شما متشکل از عقاید و باور هایی است که مردم نسبت به شما دارند و این عقاید با توجه به اعمال و رفتار جمعی شما ایجاد شده است.

برند شخصی بسیار هدفمند تر از شهرت عمل می کند. درواقع برند شخصی همان چیزی است که می خواهید مردم آن را ببینند و مربوط به ارزش هایی می شود که توانایی ارائه آن ها را دارید. برند شخصی این قدرت را ایجاد می کند که اقدامات خود را با اهدافتان همسو کنید؛ یعنی تصمیمات و رفتار های خود را در راستای نحوه نگرش دیگران نسبت به خود تغییر دهید و به آن ها کمک کنید هم از نظر احساسی و هم از نظر فکری، تصویر مورد نظر شما را در ذهن خود تداعی کنند. اگر تصویر ایجاد شده با فرصت ‌هایی که به دنبال آن هستید مطابقت داشته باشد، می توان گفت به احتمال زیاد برند شخصی شما شکل گرفته است.

چگونه یک برند شخصی بسازیم؟

چگونه یک برند شخصی بسازیم؟

برای ساخت برند شخصی خود باید مراحل مختلفی را طی کنید که در ادامه به صورت مرحله به مرحله توضیح داده شده است:

مرحله 1: شناخت نقاط قوت و مهارت های خود

با پرسیدن سوالات زیر می توانید نقطه قوت خود را بشناسید:

  • چه چیزی به شما انگیزه می دهد صبح از خواب بیدار شوید و سرکار بروید؟
  • به کدام یک از مهارت ها و استعداد های خود بیشتر افتخار می کنید؟
  • دوست دارید به چه مهارت های دیگری دست پیدا کنید؟
  • انجام چه وظایف یا پروژه هایی به شما انرژی بیشتری می دهد؟
  • به چه موضوعاتی علاقه بیشتری دارید؟
  • می توانید چه کمکی به بهتر شدن اوضاع جهان در ده سال آینده کنید؟
  • افراد مورد تحسین شما چه وجه اشتراکی با یکدیگر دارند؟

پاسخ دادن به این سوالات به شما کمک کند تا برخی از باور ها، ارزش ها، یا اهدافی را که در حال حاضر شما را هدایت می کنند، بشناسید. در نتیجه می توانید از این مهارت ها و شایستگی ها برای نشان دادن بزرگ ترین نقاط قوت و اشتیاق خود استفاده کنید. همچنین این دانش به شما کمک می کند مهارت های جدیدی را که برای ساخت برند شخصی خود به آن ها نیاز دارید، شناسایی کنید.

مرحله 2: هماهنگ کردن ارزش های خود با اهداف سازمان

با شناخت ارزش ها و مهارت های خود شروع خوبی خواهید داشت؛ اما اگر می خواهید در نقش فعلی خود رشد خوبی هم داشته باشید و برند شخصی شما تاثیر گذار باشد، باید راه هایی برای اتصال خود به اهداف سازمان پیدا کنید.

می توانید این مرحله را با تجزیه و تحلیل عملکرد افرادی که در شرکت موفق و مورد تحسین هستند، شروع کنید و ببینید چطور رفتار آن ها بر پیشرفت کسب و کار تاثیر می گذارد.

بعد از بررسی این موارد، باید به مرحله اول برگردید و مجدد درباره ارزش ها و اهداف خود فکر کنید. ببینید آیا مهارت ها و ویژگی های فعلی شما در راستای اهداف سازمانی است؟ اگر پاسخ مثبت بود، بهتر است بر توسعه مهارت های خود کار کنید. اما اگر پاسخ منفی باشد ممکن است مجبور شوید شایستگی های خود را گسترش دهید.

برند شخصی3

مرحله 3: مشخص کردن ذی نفعان

درست مانند دنیای تجاری، یک برند موفق تنها زمانی به موفقیت می رسد که دیگران از وجود آن آگاه باشند. اگر نتوانید برند شخصی خود را برای مخاطبان در سطوح گسترده ای به نمایش بگذارید، بعید است که  فرصت های بزرگ تر و بهتری نصیب شما شود.

برای موفقیت در این مرحله و افزایش دید خود در سازمان، باید ابتدا ذینفعان را شناسایی و راه های ارتباط رسمی و غیر رسمی با آن ها را پیدا کنید.

این کار هیچ فرمول مشخصی ندارد. مهم این است که بدانید با چه کسی و چگونه ارتباط برقرار کنید.

مرحله 4: نشان دادن خود به دیگران

قدم بعدی این است که با افراد موجود در لیست ذینفعان ارتباط موثر برقرار کنید. در ابتدای مسیر این کار ممکن است ناخوشایند به نظر برسد؛ بنابراین می توانید از رئیس، همکار ارشد و حتی یک هم تیمی که بیشتر از شما سابقه کار دارد، بخواهید در این زمینه به شما کمک کند. برای شروع کار ببینید آیا آن ها مایل هستند به اندازه صرف یک قهوه یا ناهار سریع با شما ملاقات کنند. می‌ توانید با صحبت درمورد موضوعی در حیطه تخصص آن ها یا حتی شاید بیان یک شباهت مثل یک سرگرمی، آرزو یا علاقه مشترک، شروع کنید.

جمع بندی

ساختن یک برند شخصی ممکن است در ابتدا کمی مشابه روش های تبلیغاتی به نظر برسد؛ اما درواقع اینطور نیست. بلکه برند شخصی شما، تعریفی متمایز از حرفه و مهارت شما دارد.  برای این کار ابتدا باید مهارت های خود را بشناسید. سپس ارزش های خود را با اهداف سازمان هماهنگ کنید. لیستی از افراد تاثیر گذار در سازمان تهیه کنید و در نهایت با آن ها ارتباط برقرار کرده و مهارت ها، علایق و شایستگی های خود را برای افراد برجسته کنید.

 

نظرات کاربران