بلاکچین چیست

کاربرد های بلاکچین چیست ؟ | انقلابی در فناوری

اگر کمی در سال های اخیر در حوزه رمز ارز ها فعال بوده باشید و اخبار آن را پیگیری کرده باشید، به احتمال زیاد واژه بلاکچین به گوشتان خورده است. اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید که بلاکچین چیست، چه کاربردی در حوزه رمز ها دارد و ماهیت آن چیست؟برای اینکه بیشتر با بلاکچین آشنا شوید، ادامه این مقاله را مطالعه کنید. در ادامه مقاله در مورد بلاکچین، این شبکه غیر متمرکز و عمومی بیشتر توضیح خواهیم داد و برخی از کاربرد های آن را نام خواهیم برد.

بلاکچین چیست؟

بلاکچین در واقع یک پایگاه داده توزیع شده (distributed database) است که لیستی از رکورد های سفارش داده شده را که بلوک نام دارند، در خود نگه می دارد. هر کدام از بلوک های بلاکچین با استفاده از رمزنگاری محافظت می شوند و به یک دیگر پیوند می خورند. در واقع هر بلوک در بلاکچین حاوی یک هش رمزنگاری از بلوک قبلی، یک مهر زمانی (timestamp) و داده های مربوط به تراکنش است. به طور کلی باید گفت که بلاکچین یک حساب کل دیجیتال غیر متمرکز، توزیع شده و عمومی است که می توان برای ثبت تراکنش ها در رایانه ها از آن استفاده کرد.

استفاده های مختلف از بلاکچین

بلاکچین چیست

در مورد اینکه بلاکچین چیست باید گفت که بلاکچین به غیر از حوزه رمز ارز ها مانند بیت کوین کاربرد های دیگری نیز دارد. طبق توضیحات ویکی پدیا بلاکچین توسط فردی ناشناس با نام ساتوشی ناکاماتو در سال 2008 ابداع شد. ایده اولیه بلاکچین به منظور استفاده از آن برای دفتر کل تراکنش های عمومی ارز دیجیتال بین کوین بود. همین باعث شد که اولین بیت کوین مشکلات دیگر ارز های دیجیتال را نداشته باشد.
کاربرد اصلی بلاکچین تا حد زیادی مربوط به استفاده و نگهداری از ارز های دیجیتال مختلف به خصوص بیت کوین است. اما کسانی که در حوزه فناوری بلاکچین مشغول به فعالیت هستند، توانستند با توسعه و آزمون و خطا، کاربرد های بلاکچین را گسترده تر کنند. برخی از این کاربرد ها عبارتند از:

1. بلاکچین برای پردازش پرداخت و انتقال پول

اولین کاربرد بلاکچین برای پردازش پرداخت ها و انتقال پول هاست. در مورد اینکه بلاکچین چیست باید گفت که بلاکچین می تواند در عرض تنها چند ثانیه تراکنش ها را پردازش کند و آن ها را انتقال دهد. با این کار دیگر نیازی به انتقال از طریق بانک ها نخواهد بود و در نتیجه کارمزد انتقال های بانکی کاهش یا حتی حذف خواهند شد.

2. بلاکچین برای نظارت بر زنجیره تامین

یکی از مزایای دیگر بلاکچین برای کسب و کار ها است؛ زیرا صاحبان مشاغل به کمک بلاکچین می توانند زنجیره های تامین خود را بهتر بررسی کنند. برای مثال افراد می توانند ببینند که محصولاتشان از منظر کنترل کیفیت چگونه از تولیدکنندگان به دست خرده فروشان و مصرف کنندگان می رسد.

بلاکچین برای نظارت بر زنجیره تامین

3. بلاکچین برای شناسه های دیجیتال

حال که به سوال بلاکچین چیست پاسخ دادیم، باید بگوییم که در حال حاضر مایکروسافت بر روی آزمایش های استفاده از فناوری بلاکچین برای کنترل شناسه های دیجیتالی تمرکز کرده است. در صورتی که این آزمایش ها به موفقیت برسند، افراد می توانند هویت دیجیتالی خود را به راحتی توسط بلاکچین کنترل کنند و در صورت نیاز یک سری دسترسی های لازم به برخی از داده ها را به کاربران مورد نظر بدهند.

4. بلاکچین برای انتقال داده ها

انتقال داده های مهم و حساس همیشه برای شرکت ها و بسیاری از افراد مشکل بزرگی است؛ زیرا فضای اینترنت به شدت ناامن است. بلاکچین می تواند تبدیل به یک واسطه برای انتقال ایمن داده های سازمانی و بین صنایع شود که امکان دسترسی به آن ها توسط اشخاص غیر مجاز تقریبا به صفر می رسد.

5. بلاکچین برای حفاظت از حق چاپ و حق امتیاز آثار

یکی دیگر از کاربرد های بلاکچین این است که می توان از آن برای ایجاد یک پایگاه داده غیر متمرکز استفاده کرد. با استفاده از بلاکچین به عنوان یک پایگاه داده غیر متمرکز می توان به هنرمندان مانند موسیقی دان ها این ضمانت را داد که آثار آن ها به درستی منتشر می شود و امکان کپی رایت آن ها نیست. علاوه بر این بلاکچین می تواند همین کار را برای توسعه دهندگان منبع باز یا اپن سورس نیز انجام دهد.

6. بلاکچین برای مدیریت شبکه اینترنت اشیا

برای اینکه متوجه شوید بلاکچین چیست، بهتر است ارتباط میان بلاکچین و اینترنت اشیا را درک کنید. یکی از کاربرد های بسیار مفید بلاکچین استفاده از آن برای مدیریت شبکه اینترنت اشیا است. به کمک بلاکچین می توان تمامی دستگاه هایی را که به شبکه بی سیم متصل می شوند، شناسایی کرد و فعالیت آن دستگاه ها را تحت نظارت داشت و مشخص کرد که هر کدام از آن ها چه کاری باید انجام دهند.

مزایای تجاری بلاکچین

مزایای تجاری بلاکچین

مزیت اصلی استفاده از بلاکچین ایجاد یک پایگاه داده ایمن برای ثبت تراکنش هاست. اما مزایای آن بسیار بیشتر از یک پایگاه داده سنتی است. برای مثال برخی از مزایا عبارتند از:

• صرفه جویی در زمان:

بلاکچین می تواند زمان تراکنش های شما را از روز به دقیقه کاهش دهد. تسویه تراکنش ها با بلاکچین سریع تر است؛ زیرا نیازی به تایید یک مقام مرکزی ندارد.

• صرفه جویی در هزینه ها:

تراکنش ها دیگر به نظارت کمتری نیاز خواهند داشت. به همین دلیل افراد می توانند اقلام با ارزش را بدون واسطه مبادله کنند.

• امنیت:

امنیت بلاکچین بسیار بالاست و امکان دستکاری، کلاهبرداری و جرایم سایبری در بلاکچین تقریبا نزدیک به صفر است.

جمع بندی

بلاکچین یکی از فناوری های مهمی است که اولین بار توسط فرد ناشناسی با نام مستعار ساتوشی ناکاماتو در سال 2008 ایجاد شد. این فناوری به عنوان پایگاهی برای تراکنش و نگهداری رمز ارز دیجیتال که توسط خود ساتوشی ناکاماتو ساخته شده بود، به دنیا معرفی شد. بلاکچین بستری برای انجام تراکنش ها، انتقال پول ها و پرداخت هاست که امروزه علاوه بر این کار کاربرد های بسیار زیاد دیگری نیز دارد. ما در این مقاله برای آشنایی بیشتر با این فناوری مهم، در مورد اینکه بلاکچین چیست و چه کاربرد هایی دارد توضیح دادیم.

نظرات کاربران