بیزینس پلن برای کسب و کار اینترنتی

نحوه نوشتن یک بیزینس پلن برای یک کسب و کار اینترنتی

طرح کسب و کار اولین گام برای شروع یک کسب و کار جدید است. طرح کسب و کار یا همان بیزینس پلن اهداف، استراتژی ها و نیازمندی های مالی را به صورت دقیق و موجز بیان می کند. برای اطمینان از اینکه شرکتی از یک مسیر خوب پیروی می کند، از بیزینس پلن استفاده می شود، اما برای جمع آوری بودجه، پیش بینی کارمندان مدیریتی و سایر امور پشتیبانی هم از طرح کسب و کار استفاده می شود. یک بیزینس پلن خوب می تواند ظهور یک شرکت موفق را پیش بینی کند. مشاغل اینترنتی با روشی متفاوت از بسیاری از مشاغل سنتی اداره می شوند. با این حال، بیزینس پلن برای کسب و کار اینترنتی هم جزو ضروریات است و یک گام اساسی در فرایند شکل گیری است.

برای داشتن یک کسب و کار پر درآمد  باید بدانیم چطور بیزینس پلن بنویسیم و چند نوع دارد و برای نوشتنش اقدام کرد. حتی اگر یک کسب و کار کوچک داشته باشید یا کسب و کار نوجوانان را دارید. بیزینس پلن برای کسب و کار اینترنتی بسیار شبیه به بیزینس پلن استاندارد است اما بازاریابی، مدیریت و جزئیات مالی باید بر اساس بازار رو به رشد اینترنت باشد. در تمام این مراحل نوشتن بیزینس پلن در مورد کسب و کارتان به شما بینشی خاص می دهد.  در این مقاله نحوه نوشتن یک بیزینس پلن برای کسب و کار اینترنتی  را با شما در میان می گذاریم.

بیزینس پلن

قدم اول

در بیزینس پلن برای کسب و کار اینترنتی خلاصه کسب و کار بنویسید.

اگر کسب و کار شما فقط مبتنی بر وب سایت است، وقت خود را برای توصیف کلیه جنبه های این سایت اختصاص دهید. به این سؤالات پاسخ دهید که کسب و کار یا سایت شما، چه چیزی را ارائه می دهد، چه کسی مخاطب هدفش است، از کی شروع به کار می کند، مشتریان خود را از کجا جذب می کند و چگونه روز به روز فعالیت می کند.

تصور کنید که مخاطبتان هیچ چیزی از کسب و کار اینترنتی نمی داند، به تمام سؤالاتی که یک شخص ممکن است بپرسد به هر یک از سوالات با جزئیات پاسخ دهید. می توانید بعداً به عقب برگردید و روندش را کوتاه کنید تا جریان خوبی از اطلاعات لازم حاصل شود.

وقتی خلاصه کسب و کار خود را می نویسید، افرادی را که اهل اینترنت نیستند را در نظر داشته باشید. هنوز تعداد کثیری از مردم درک نمی کنند که چگونه شرکت ها می توانند در اینترنت فعالیت کنند. در اینجا مفاهیم را با اصطلاحات غیرمستقیم توضیح دهید و در بخشهای بعدی به جزئیات بیشتری بروید.

 

قدم دوم

در بیزینس پلن برای کسب و کار اینترنتی یک برنامه بازاریابی دقیق ایجاد کنید.

یک طرح بازاریابی موفق نیاز به تحقیقات زیادی دارد، به همین دلیل حواستان باشد که این بخش را باید مدتها قبل از نوشتن بیزینس پلن آماده کرده باشید. تجارت اینترنتی به یک کمپین بازاریابی دقیق و موفق بستگی دارد.

 مشخصات جمعیتی مشتری خود را تعیین کنید.

مطالعات تحقیقاتی را توسط انجمن و گروه های اینترنتی انجام دهید و در صورت لزوم در این بخش به این موارد اشاره کنید. در بیزینس پلن باید بتوانید ثابت کنید که پایگاه مشتری شما در اینترنت وجود دارد.

رقبای اصلی را تعیین کنید.

خوشبختانه با گشتن در جستجوهای گوگل، فوری می فهمید چه کسی محصولات مشابهی را ارائه می دهد. سایت های مشابه خود را ارزیابی کنید تا تعیین کنید که تا چه حد برای شما تهدید به حساب می آیند. در بعضی موارد حتی ایده خوبی است که بتوانید محصولات این سایت رقیب را خریداری کنید تا مشکلات و باگهای زنجیره فروش آنها مشخص شود.

 

کمپین تبلیغاتی خود را در کوتاه مدت و بلند مدت توصیف کنید.

داشتن یک وب سایت خوب و نگهداری مرتب از آن جزو اولین مراحل است. بعد از داشتن این پیش نیازها باید بسته به ارتباط با کسب و کارتان، مراحل احتمالی دیگری مانند خرید نام دامنه مشابه، تبلیغات گوگل، بنر، خبرنامه، خرید لیست، تبلیغات چاپی و موارد دیگر را نیز استفاده کنید.

 

ساختار قیمت گذاری خود را توضیح دهید.

پس از تحقیقات گسترده در مورد رقابت خود، باید بتوانید استدلال خوبی را برای قیمت خود ارائه دهید. در صورت کاربرد پیشنهادات ویژه، فروش یا قیمت محصولات و تخفیف های خود را توضیح دهید.

 

روند پرداخت و تحویل خود را توضیح دهید.

شما باید یک محیط پرداخت مطمئن را تهیه کنید، بنابراین برای امنیت بیشتر به زرین پال، شاپرک یا باقی درگاههای اینترنتی مراجعه کنید. در محیط دیجیتال امروز، جایی که مشتری حرف اول را می زند، داشتن یک روند پرداخت سریع و ایمن ضروری است.

 

افراد اصلی و حیطه تخصصی آنها را در صورت لزوم توضیح دهید.

این مورد جزو مواردی است که داخل کارتان می تواند باشد یا نه، اما به هرحال در صورت لزوم اگر بیزینس پلن برای یک کسب و کار اینترنتی مد نظرتان است این موارد را توضیح دهید.

 

قدم سوم

در بیزینس پلن برای کسب و کار اینترنتی مروری بر تیم خود داشته باشید.

پیشینه و تجربه همه کارکنان اصلی تیم مدیریت خود را توضیح دهید. یک موسسه مالی نه تنها در یک شرکت سرمایه گذاری می کند بلکه آنها نیز روی شما و نیروی کاری تان هم سرمایه گذاری می کنند.

قدم چهارم

در بیزینس پلن برای کسب و کاری اینترنتی برنامه مالی تان را مفصل توضیح دهید.

در مورد سرمایه اولیه ، هزینه ها و پیش بینی سودآوری توضیح دهید. هزینه های راه اندازی مرتبط با کسب و کار اینترنتی را برجسته کنید. مقدار سرمایه اولیه را که در اول کار نیاز دارید بیان کنید و صورتهای مالی را به عنوان ضمیمه درج کنید.

 

قدم پنجم

برنامه ای برای شغل خود برای آینده نزدیک و برنامه بلند مدت ایجاد کنید.

این برنامه باید شامل تاریخ شروع، استخدام کارمندان ، ابتکارات بازاریابی، بازپرداخت وام و موارد دیگر باشد. این موضوع نه تنها برای تجارت مهم است بلکه روشی عملی برای اطمینان از کسب و کار شما در مسیرش است. بیزینس پلن برای کسب و کار اینترنتی تان را مرتب به روز کنید. بیزینس پلن باید هفتگی یا ماهانه به روز شود. با بالا پایین کردن بیزینس پلن می توانید نقاط عطف جزئی و عمده را پشت سر بگذارید.

 

قدم ششم

خلاصه اجرایی کلیه اطلاعاتی را که در تحقیق و نوشتن بیزینس پلن دارید را بنویسید.

این چکیده و خلاصه باید ابتدا در بیزینس پلن و بالاتر از همه بخش های قبلی قرار داده شود، اما باید پس از ایجاد بخش های دیگر تکمیل شود و جزئیات کاملی داشته باشید. خلاصه شرکت، مأموریت آن و استراتژی های مالی و سازمانی. اگرچه بسیاری از افراد تصمیم می گیرند خلاصه های اجرایی خود را با فرمت متنی بنویسند، اما باید با یک نگاه سریع مطالبش دریافت شود.

 

قدم هفتم

بیزینس پلن برای کسب و کار اینترنتی خود را به ترتیب و با خلاصه اجرائی و توضیحات شرکت در ابتدا همراه کنید و همچنین ضمیمه یا ضمائم را در انتهای بیزنس قرار دهید.

بخش های دیگر بیزینس پلن و طرح کسب و کار را می توان مطابق با بهترین منطق و جریان ترتیب داد.

مطمئن شوید که بخش های مختلف و عناوین را درج کرده اید. این کار باعث بهبود روند بیزینس پلن شما می شود. عناوین مشترک عبارتند از: اهداف، نکات کلیدی، نمای کلی شرکت، برنامه بازاریابی، برنامه مالی ، تحقیق و توسعه و پیوستها.

 

قدم هشتم

از یک همکار یا شریک خود بخواهید که بیزینس پلن برای کسب و کار اینترنتی شما را ویرایش و تصحیح کند.

این باید تمام خطاهای املایی و گرامری را درست کند و یک گزارش رسمی بهتر ایجاد کند.

 

 

 

نظرات کاربران

عباس بهادری
08.فروردین.1403

ممنون مطالب مقاله مفید بود