چطور بیزینس پلن بنویسیم

چطور بیزینس پلن بنویسیم و چند نوع دارد

بیزینس پلن شما، پایه و اساس کار شماست. باید اول از همه ببینید که” بیزنس پلن چیست” و بعد جوابی درست به سوال “چطور بیزینس پلن بنویسیم” بدهید. بیزینس پلن و طرح کسب و کار به شما کمک می کند تا کسب و کار خود را اداره کنید. یک بیزینس پلن و طرح کسب و کار خوب شما را در هر مرحله از شروع و مدیریت کسب و کارتان راهنمایی می کند. از بیزینس پلن خود به عنوان نقشه راه برای نحوه ساختار، اداره و رشد کسب و کار جدید خود استفاده خواهید کرد. نوشتن بیزینس پلن راهی برای فکر کردن در مورد عناصر اصلی کسب و کار شما است. دو نوع بیزینس پلن یا طرح کسب و کار داریم: طرح کسب و کار سنتی یا طرح کسب و کار ناب

بیزینس پلن می تواند به شما در تأمین بودجه یا پیدا کردن شرکای تجاری جدید کمک کند. سرمایه گذاران می خواهند نسبت به بازگشت سرمایه گذاری خود احساس اعتماد کنند. بیزینس پلن و طرح کسب و کار شما ابزاری است برای متقاعد كردن مردم است که به مخاطبتان این مطلب را برسانید  كه كار با شما – یا سرمایه گذاری در شركت شما – انتخابی هوشمندانه است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا ببینم که چطور بیزینس پلن بنویسیم.

چطور بیزینس پلن بنویسیم

چطور بیزینس پلن بنویسیم

یک قالب بیزینس پلن انتخاب کنید که به درد شما بخورد

هیچ راه درست یا غلطی برای اینکه چطور بیزینس پلن بنویسیم وجود ندارد. نکته مهم این است که بیزینس پلن نیازهای شما را برآورده کند. بیشتر بیزینس پلن یا طرح های کسب و کار در یکی از دو دسته مشترک قرار می گیرند: بیزنیس پلن سنتی یا بیزینس پلن ناب.

بیزینس پلن سنتی متداول تر است، از یک ساختار استاندارد استفاده می کند و شما را تشویق می کند تا در هر بخش سراغ جزئیات بروید. این شکل از بیزینس پلن جزئیات بیشتری دارد و می توانند چند ده صفحه باشند.

برنامه های کسب و کار ناب، کار راه بنداز ولی کمتر متداول هستند اما همچنان از یک ساختار استاندارد استفاده می کنند. این شکل از بیزینس پلن روی خلاصه کردن مهمترین نکات عناصر اصلی برنامه شما متمرکز هستند. این طرح های کسب و کار می توانند به اندازه یک ساعت زمان از شما بگیرند و معمولاً فقط یک صفحه هستند.

 

 

بیزینس پلن ناب بیزینس پلن سنتی و متداول
این نوع برنامه با تمرکز سطح بالا ، سریعا آماده می شود و فقط شامل عناصر اصلی است. ممکن است برخی از وام دهندگان و سرمایه گذاران اطلاعات بیشتری بخواهند.

 

این نوع از طرح های کسب و کار بسیار مفصل هستند، برای نوشتن زمان بیشتری نیاز دارند و جامع هستند. وام دهندگان و سرمایه گذاران معمولاً این طرح را درخواست می کنند.

 

 

در قالب بیزنیس پلن سنتی چطور بیزینس پلن بنویسیم

یرای اینکه مشخص کنید که “چطور بیزینس پلن بنویسیم” باید کمی به موضوع در حد کلان تری فکر کنید. اگر خیلی اهل جزئیات هستید یا یک برنامه جامع می خواهید یا قصد دارید از منابع سنتی درخواست تأمین اعتبار کنید، می توانید از یک طرح جامع تجاری استفاده کنید.

وقتی که شما برنامه کسب و کار خود را می نویسید، لازم نیست به طرح دقیق برنامه کاری بپردازید. درعوض، از بخش هایی استفاده کنید که بیشترین درک کلی را برای کسب و کار و نیازهای شما ایجاد کنند. بیزینس پلن سنتی از ترکیبی از این 9 بخش استفاده می کند.

 

خلاصه اجرایی

به طور خلاصه به خواننده خود بگویید شرکت شما چیست و چرا قرار است موفق شود. ماموریت، محصول یا خدمات خود و اطلاعات اصلی درباره تیم رهبری شرکت، کارمندان و موقعیت مکانی خود را بنویسید. همچنین اگر می خواهید درخواست بودجه داشته باشید، باید اطلاعات مالی و برنامه های رشد سطح بالا را هم در این خلاصه اجرایی بنویسید.

توضیحات شرکت

از توضیحات شرکت خود برای ارائه اطلاعات دقیق در مورد شرکت خود استفاده کنید. در مورد مشکلاتی که در کسب و کار شما حل شده است به تفصیل توضیح دهید و سعی کنید خلاق و کوشا بودن شرکتتان را به رخ بکشید. آن دسته از مزایای رقابتی که موفقیت شما در تجارت را رقم خواهد زد، توضیح دهید. تیم شما چه تخصصی دارد ؟ آیا مکان مناسبی برای فروشگاه خود پیدا کرده اید؟  داخل توضیحات فورشگاه جایی است که دستتان برای تعریف و تمجید خودتان باز است.

 

تحلیل بازار

شما به درک خوبی از چشم انداز صنعت و بازار هدف نیاز دارید. تحقیقات رقابتی به شما نشان می دهد مشاغل دیگر چه کاری انجام می دهند و نقاط قوت آنها چیست. در تحقیقات و تحلیل بازار به دنبال گرایش ها و مضامین باشید. رقبای موفق چه کاری انجام می دهند؟ چطور به موفقیت می رسند؟ آیا توانایی این را دارید از آنها بهتر عمل کنید؟ اکنون زمان پاسخگویی به این سؤالات است.

 

سازمان و مدیریت

به مخاطب خود بگویید که شرکت شما چگونه ساخته می شود و چه کسی آن را اداره می کند.

ساختار حقوقی تجارت خود را شرح دهید. از نمودار سازمانی استفاده کنید تا مشخص کنید که چه کسی در شرکت شما مسئول است. نشان دهید که چگونه تجربه منحصر به فرد هر شخص در موفقیت سرمایه گذاری شما نقش دارد. از جمله رزومه ها و CV های اعضای کلیدی تیم خود در این بخش قرار دهید.

 

سرویس یا خط تولید

آنچه را که می فروشید یا نوع خدمتی را که ارائه می دهید توصیف کنید. توضیح دهید که محصول و خدمات شما به چه درد مردم می خورد. برنامه های خود را برای مالکیت معنوی مانند حق چاپ یا پرونده های ثبت اختراع را به اشتراک بگذارید. اگر در حال انجام تحقیق و توسعه برای خدمات یا محصول خود هستید، تمام موضوع را با جزئیات توضیح دهید.

 

بازاریابی و فروش

هیچ روش واحدی برای رسیدن به یک استراتژی بازاریابی وجود ندارد. استراتژی شما باید متناسب با نیازهای بی نظیر شما تحول پیدا کند و تغییر کند.

هدف شما در این بخش توصیف نحوه جذب و حفظ مشتریان است. در این قسمت همچنین توضیح می دهید که چگونه واقعا به فروش می رسید. بعداً وقتی پیش بینی های مالی می کنید به این بخش مراجعه خواهید کرد ، بنابراین مطمئن شوید که استراتژی های بازاریابی و فروش خود را کاملاً توصیف می کنید.

درخواست بودجه

اگر درخواست تأمین بودجه را دارید، اینجاست که الزامات تأمین اعتبار خود را باید بیان کنید. هدفتان در این مرحله باید این باشد که به طور واضح توضیح دهید که چه مقدار بودجه برای 5 سال آینده نیاز خواهید داشت و از چه راهی برای تامین بودجه استفاده خواهید کرد.

پیش بینی های مالی

درخواست بودجه خود را با پیش بینی های مالی تکمیل کنید. هدف شما این است که خواننده را متقاعد کنید که تجارت شما با ثبات است و به یک موفقیت مالی خواهد رسید.

اگر کسب و کار شما قبلاً تأسیس شده است، برای سه تا پنج سال گذشته شامل صورت های درآمد، ترازنامه و صورت جلسه های جریان پول را قرار دهید. اگر وثیقه ای دارید که می توانید با آن وام بگیرید، حتما آن را در حال حاضر ذکر کنید.

این قسمت جایگاه بسیار خوبی برای استفاده از نموداره و پارت برای بیان ماجراهای مالی تجارت شما است.

 

ضمیمه

از ضمیمه برای تهیه اسناد پشتیبان استفاده کنید. موارد مشترک شامل تاریخ اعتبار، رزومه ، تصاویر مربوط به محصول، نامه های مرجع، مجوزها، مجوزها یا ثبت اختراعات، اسناد حقوقی ، مجوزها و سایر قراردادها است.

 

 

در فرمت طرح کسب و کار ناب چطور بیزینس پلن بنویسیم (فرمت مختصر)

شاید بخواهید که به صورت مختصر و مفیدی کارتان را توضیح دهید و یا اصلا تجارتتان ساده است و نیاز به توضیح زیاد نداشته باشد، در این صورت از فرمت کسب و کار ناب می توانید استفاده کنید.

طرح های کسب و کار ناب، نمودارهایی هستند که از عناصر کمی برای توصیف گزاره ارزش شرکت، زیرساخت ها، مشتریان و امور مالی استفاده می کنند. این شکل از طرح های کسب و کار برای تجسم معاملات و حقایق اساسی درباره شرکتتان مفید هستند.

نمونه های زیادی از الگوهای راه اندازی ناب وجود دارد، اما یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین بوم مدل های تجاری است که توسط الکس اوستروالدر ساخته شده است. شما می توانید در گوگل جستجو کنید و نمونه های زیادی از این شکل طرح های کسب و کار ناب را ببینید.

طرح کسب و کار ناب

کادرهایی که داخل بوم کسب و کار ناب قرار می گیرد شامل موارد زیر است:

مشارکتهای کلیدی

فعالیتهای کلیدی

منابع مهم

ارزش پیشنهادی

ارتباط با مشتری

بخش های مشتری

کانالها

ساختار هزینه

جریان درآمد

 

هر کدام از این موارد را به صورت کوتاه و مختصر داخل بوم کسب و کار ناب می توانید یادداشت کنید تا نگاهی سریع به کسب و کار خودتان داشته باشید.

 

احتمالا این دو مطلب هم در راستای بیزینس پلن به دردتان بخورد:

چگونه برای یک کسب و کار کوچک بیزنس پلن بنویسیم؟

نحوه نوشتن یک بیزینس پلن برای یک کسب و کار اینترنتی

نظرات کاربران

مینا
11.شهریور.1400

این بوم کسب و کار هست نه طرح کسب و کار(بیزینس پلن فراتر از اینه)

    madmin
    01.بهمن.1400

    بوم کسب و کار در واقع طرح کسب و کار خیلی جمع و جور تریه. ذاتا فرقی ندارند