تارگت فروش چیست

تارگت فروش چیست و چند مدل دارد؟

تارگت فروش چیست؟ به عبارت ساده، هدف فروش نقطه عطفی است که باید توسط شرکت یا تیم یا فرد مورد نظر به دست آید. منظور، هدفی است که باید به آن دست یافت و هدف فروش، اعدادی است که باید در یک دوره زمانی مشخص، به دست آیند.

هدف فروش بر اساس بودجه فروشی که توسط شرکت مشخص شده، تعیین می شود. هدف فروش ممکن است توسط مدیریت یا تیم های فردی تعیین شود و بر همین اساس منتشر می شود و به منظور کسب درآمد و افزایش فروش محصولات برای شرکت مشخص می شود.

اهمیت هدف فروش

  1. هدف، یک تصویر عددی واضح و قابل اندازه‌گیری را برای تیم‌ ها به دست می‌ دهد تا به تعدادشان برسند.
  2. همچنین به مدیریت کمک می کند تا استراتژی های فروش را برای دستیابی به آن اعداد برنامه ریزی کند.
  3. هدف به عنوان یک راهنمایی برای تیم فروش عمل می کند و جهت حرکت به جلو را ارائه می دهد.
  4. هدف به‌عنوان پایه‌ ای عمل می‌ کند که می‌ توان دستاورد ها را با آن مقایسه و کنترل کمی کرد.

مدل های تارگت فروش

تارگت فروش چیست

شاید برای شرکت‌ های مختلف جواب سوال تارگت فروش چیست، متفاوت باشد و روش‌های هدف گذاری متفاوتی را بنا به نیاز صنعت یا شرکت به کار گیرند. یک روند رایج این است که اکثر شرکت ها از هدف فروش سالانه پیروی کنند.

  1. هدف فروش روزانه: کل هدف بر تعداد روز های کاری تقسیم می شود و هدف فروش روزانه را تعیین می کند. مصرف کنندگان و فروشگاه های بزرگ، بر روی اهداف روزانه کار می کنند. به عنوان مثال: مک دونالد و برگر کینگ
  2. هدف فروش هفتگی: در این روش، هدف به صورت هفتگی تقسیم می شود تا تیم فروش به آن برسد. شرکت های حمل و نقل و باربری، شرکت های پیک، مانند BlueDart و FedEx روی اهداف هفتگی کار می کنند.
  3. هدف فروش ماهانه: حالا باید بدانیم که در این روش تارگت فروش چیست، هدف سالانه با تقسیم بر 12، هدف ماهانه را نشان می دهد. هدف ماهانه توسط اکثر شرکت های دارویی مانند گلاکسو اسمیت کلاین، نوارتیس و غیره دنبال می شود.
  4. هدف فروش فصلی: اهداف سه ماهه بیشتر یک هدف کاربردی است تا یک هدف واقعی. سه هدف ماهانه متوالی در کنار هم قرار می گیرند تا یک هدف سه ماهه را ایجاد کنند. اکثر شرکت های FMCG برای دستیابی به اهداف فصلی، مشوق هایی را به تیم فروش تخصیص می دهند. همچنین، این تصویر کلی از روند فروش را برای مدیریت ارائه می دهد تا بررسی شود.
  5. هدف فروش سالانه: بر اساس دستاورد سال گذشته، رشد بازار، رشد صنعت و اهداف سالانه مشخص می شود. شرکت های بزرگ تجهیزات، کالا های سنگین و ماشین آلات صنعتی بر روی اهداف سالانه کار می کنند.

محاسبه تارگت فروش

محاسبه تارگت فروش

باید بدانیم که روش محاسبه تارگت فروش چیست، دو راه وجود دارد که یک شرکت در مورد اهداف فروش تصمیم بگیرد:

 رویکرد پایین به بالا: در اینجا کارمندان به طور جمعی پیش بینی فروش خود را برای مدیر ارسال می کنند. این پیش بینی بر اساس دستاورد سال گذشته، روند صنعت، بازخورد مشتریان و منطقه جغرافیایی است. مدیریت ارشد پس از بررسی، در صورت لزوم تغییراتی را اعمال می کند و اهداف را به خط مقدم فروش باز می گرداند.

رویکرد بالا به پایین: در اینجا تجزیه و تحلیل صنعت توسط مدیریت انجام می شود و اهداف تصمیم گیری می شوند و به سمت پایین به افراد مشارکت کننده منتقل می شوند. تعداد کمی از شرکت ها به این مدل اعتماد دارند.

محاسبه هدف فروش با در نظر گرفتن دستاورد های سال های گذشته و افزودن رشد هدفی که شرکت قصد دستیابی به آن را دارد، انجام می شود. این عدد بر اساس رشد صنعت و ثبات بازار و همچنین جغرافیا است.

اهمیت تارگت گذاری برای فروش

اهمیت تارگت گذاری برای فروش

مسیر پاک: سوال تارگت فروش چیست، به تیم فروش کمک می کند تا مسیر و استراتژی روشنی برای دستیابی به اعداد فروش خود ترسیم کنند. هنگامی که افراد تیم اهداف سالانه خود را بدانند، می توانند آن را به سه ماهه و بیشتر به ماهانه و روزانه تقسیم کنند، به مشتریان خود نگاه کنند و بر این اساس برای کل سال برنامه ریزی کنند.

افزایش سهم بازار: یک هدف فروش با برنامه ریزی منظم همراه با تلاش فروشنده به شرکت کمک می کند تا فروش خود را افزایش دهد و به نوبه خود سهم بازار را افزایش دهد.

اهداف بلندمدت: یک هدف فروش جمعی رشد بلندمدت محصول شرکت را به منظور تداوم در بازار تعیین می کند.

مزایا ومعایب

اهداف غیر واقعی: اغلب اوقات، مدیریت با تصویر بزرگ تر در ذهنیت خود، اهداف غیر واقعی را دنبال می کند که بیشتر بر خط مقدم تاثیر بگذارد.

اهداف اخلاقی: به تیم فروش همیشه انگیزه های زیادی برای دستیابی و عبور از هدف فروش داده می شود.

شرایط پیش بینی نشده: اغلب اوقات ممکن است برخی تصمیمات سیاسی یا حقوقی در یک کشور خاص وجود داشته باشد که ممکن است بر اهداف فروش تأثیر بگذارند.

نتیجه گیری

دقت کنید که سوالی که باید حتما در شروع فرآیند فروش تجارت خود دقت کنید این است که تارگت فروش چیست؟ پرسیدن این سوال می تواند تمام کار هایی که باید در ادامه مسیر فروش انجام دهید را برایتان مشخص کند، پس حتما با دقت جواب این سوال را بررسی کنید.

نظرات کاربران

آیدین مهدوی
05.شهریور.1401

مطالب عالی در مورد رشد کسب و کار میذارید سپاسگزارم

    علی محمدی
    08.شهریور.1401

    ممنون از شما آقای مهدوی