تجارت الکترونیک چیست

تجارت الکترونیک چیست ؟ | تحولی بزرگ در دنیای کسب و کار ها

با توجه به تغییرات اخیر در شکل گیری جوامع مطرح و وقایعی مانند همه‌ گیری کویید 19، امروزه خرید و فروش از طریق شبکه‌ الکتریکی و به‌ خصوص در سطح اینترنت، به یکی از شایع‌ ترین اعمال روزمره بین مردم تبدیل شده است. دور از انتظار نیست که در چند سال گذشته، درآمد تجارت الکترونیک هر روزه بیشتر از قبل شده و در انتهای سال 2023 به 5.9 تریلیون دلار رسیده است. این معاملات معمولا در شکل ‌های مختلفی انجام می‌ شود و هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند. برای اینکه به درک درستی از این موضوعات برسید، باید بدانید که تجارت الکترونیک چیست و چگونه کار می‌ کند؟!

تجارت الکترونیک چیست ؟

تجارت الکترونیک به معنای مبادله‌ کالا یا خدمات از طریق اینترنت است. در دو دهه‌ گذشته، پلتفرم ‌های تجارت الکترونیک مانند آمازون و ای ‌بای، کمک شایانی به خرده فروشی آنلاین کرده‌ اند. جالب است بدانید که پس از شروع همه‌ گیری کویید ۱۹ تجارت الکترونیک ۱۶.۵ درصد از خرده فروشی را به خود اختصاص داد.

تجارت الکترونیک چگونه کار می‌کند ؟

تجارت الکترونیک چیست

بعد از اینکه دانستیم تجارت الکترونیک چیست ،‌ باید اطلاعاتی درباره‌ چگونگی روند آن داشته باشیم. تجارت الکترونیک متکی بر فناوری و پلتفرم‌ های دیجیتال مانند وب‌ سایت‌ ها، اپلیکیشن ‌های موبایل و رسانه‌ های اجتماعی ا‌ست. این نوع تجارت معمولا در چهار نوع انجام می ‌شود. شما با متصل شدن به هر کدام از این پلتفرم‌ ها، می توانید محصول یا خدمت مورد نظر خود را مشاهده و بررسی کنید و سپس از طریق راه ‌های مختلفی پرداخت را انجام دهید و ثبت سفارش ‌کنید.

کسب و کار مورد نظر، بعد از دریافت اطلاعات شما در داشبورد فروشگاه خود، محصول یا خدمتی که خریداری کرده ‌اید را بدون اینکه نیازی به حضور فیزیکی شما باشد، آماده و ارسال می‌ کند. هر کسب و کاری بستر مخصوص به خود را برای فروش انتخاب کرده و ممکن است جزئیات روند کاری تا حدودی متفاوت باشد؛ ولی در کل تجارت الکترونیک با روش ‌های شبیه به هم انجام می‌ شود.

انواع تجارت الکترونیک

مدل ‌های کسب و کار تجارت الکترونیک شامل موارد زیر می ‌شود:

  • B2B: این نوع معامله، بین مشاغل مختلف اتفاق می ‌افتد. در اصل دو کسب و کار با یکدیگر همکاری می کنند و تبادل ارزش، محصول یا خدمتی انجام می ‌شود.
  • B2C: این معاملات زمانی اتفاق می ‌افتد که کسب و کار ها محصولات، خدمات یا اطلاعات را به مشتریان می‌ فروشند. ممکن است واسطه‌ و یا توزیع کننده‌ هایی نیز وجود داشته باشند؛ ولی در کل ارتباط بین یک فروشگاه با مشتری یا مصرف کننده است.
  • D2C: در این نوع از تجارت، ارتباط و معامله‌ مستقیم با مصرف کننده اتفاق می افتد.
  • C2C: در این نوع از تجارت الکترونیکی، مصرف کنندگان محصولات، خدمات و اطلاعات را با یکدیگر به صورت آنلاین مبادله می‌ کنند و عموما معاملات از طریق شخص ثالث انجام می‌ شود.
  • C2B : این نوع معامله یک روش سنتی ا‌ست که در آن مصرف کنندگان محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین در اختیار شرکت‌ ها قرار می ‌دهند تا در مناقصه خریداری شوند.

مزایای تجارت الکترونیک

مزایای تجارت الکترونیک

با توجه به بالا رفتن نرخ درآمد از تجارت الکترونیک،‌ بسیاری از کسب و کار ها با دانستن اینکه تجارت الکترونیک چیست ،‌ به فروش دیجیتال روی آورده ‌اند و به دنبال راهی برای دیده شدن محصول یا خدمتشان در سطح اینترنت هستند.

برخی از مزیت ‌های تجارت الکترونیک عبارتند از:

  • دسترسی به بازار جهانی: برعکس گذشته که فروش به یک منطقه جغرافیایی محدود می ‌شد، به کمک تجارت الکترونیک، کسب و کار ها به مشتریانی در سراسر جهان متصل شده و محصول و خدمات خود را رائه می ‌دهند.
  • هزینه‌ کمتر: ساخت یک وب سایت بسیار کم هزینه ‌تر از راه‌ اندازی یک فروشگاه فیزیکی‌ است و در بسیاری از هزینه‌ ها صرفه جویی می ‌شود. تبلیغ در فضای آنلاین با بودجه‌ محدود و مشخص نیز امکان پذیر است.
  • انعطاف پذیری و سهولت عملکرد ها: به کمک تجارت آنلاین، هر زمانی از روز می ‌توانید مشغول خرید باشید و یا خدماتی را دریافت کنید. همچنین از وجود مشکلاتی مثل ازدحام جمعیت در یک فروشگاه جلوگیری کنید تا در زمان شما نیز صرفه جویی شود.
  • مدیریت آسان ‌تر: انجام فرآیند های بازاریابی و فروش در تجارت الکترونیکی آسان ‌تر است.

معایب تجارت الکترونیک

معایب تجارت الکترونیک
  • امکان مرجوعی: ممکن است هنگام دیدن عکس یک محصول، یک دیدگاه کلی درباره‌ آن داشته باشید؛ ولی تجربه‌ فیزیکی مثل نواختن گیتار در زمان خرید،‌ تجربه ‌ای متفاوت‌ تر از خرید‌ غیر حضوری ا‌ست. ممکن است که انتظارات فرد از محصول دریافتی با آنی که فکر می‌ کرده یکسان نباشد و تقاضای مرجوعی مطرح شود. این عمل هم برای مشتری و هم برای کسب و کار پر از چالش است.
  • ارائه خدمات کمتر برای مشتری: هنگام خرید حضوری، اگر مشکلی وجود داشته باشد با صندوق ‌دار و یا مسئول فروشگاه می توانید صحبت کنید؛ اما در وب‌ سایت ممکن است مدت زمان پشتیبانی محدود باشد و یا سرعت بارگذاری سایت کم باشد و تعامل کافی بین مشتری و کسب و کار برقرار نشود.
  • زمان انتظار: در خرید حضوری، همان لحظه محصول یا خدمت خود را دریافت می کنید و به خانه می ‌برید. در تجارت الکترونیک باید برای رسیدن محصول و یا دریافت خدمت، منتظر بمانید.
  • مشکلات امنیتی: با هک شدن وب سایت، ممکن است با مشکلات زیادی از جمله دزدیدن دیتای مشتری ‌ها مثل اطلاعات کارت و یا دیتا های کسب و کارتان رو به ‌رو شوید.

جمع بندی

تجارت الکترونیک چیست ؟ تجارت الکترونیک به سرعت در حال رشد است و اعداد و ارقام، نتایج فوق ‌العاده ‌ای را از عملکرد آن گزارش می ‌دهند. با وجود اینکه تجارت الکترونیک می‌ تواند پر از چالش باشد، انتخاب بسیاری از کسب و کار ها است و کمک شایانی به فروش برخی از فروشگاه ‌‌ها کرده است. با دستیابی به پاسخ برای سوال تجارت الکترونیک چیست و بررسی نمونه‌ های موفق تجارت الکترونیک می ‌توانید به یک راهنما برای شروع کار خود دست پیدا کنید.

نظرات کاربران