تعریف تحول دیجیتال

تعریف تحول دیجیتال چیست و چه مزایایی دارد؟

ادغام فناوری های مبتنی بر کامپیوتر در محصولات، فرایند ها و استراتژی های یک سازمان به عنوان تحول دیجیتال شناخته می شود. این تحول توسط سازمان ها برای افزایش تعامل با نیروی کار و مشتریان خود دنبال می شود و در نهایت مزیت رقابتی آن ها را تقویت می کند. در شرایط سخت اقتصادی، تمرکز ممکن است بیشتر بر کارایی عملیاتی و بهینه سازی هزینه به عنوان اهداف کلیدی تحول باشد. ابتکارات تحول دیجیتال معمولا گسترده است و نیاز به ارزیابی مجدد و بازسازی کامل جنبه ‌های مختلف در یک سازمان، از زنجیره ‌های تامین و گردش کار گرفته تا قابلیت ‌های کارکنان و ساختار های سازمانی.

مزایای تحول دیجیتال

تعریف تحول دیجیتال

تحولات دیجیتال موفقیت آمیز منجر به مزایای کسب و کار مداوم می شود. با استفاده از فناوری ‌ها و فرایند های دیجیتال، سازمان ‌ها می‌ توانند به طور موثر به خواسته‌ های مشتریان در زمان حال پاسخ دهند و با تقاضا های در حال تحول در آینده سازگار شوند. علاوه بر این، تحول دیجیتال زیرساخت ‌ها و مهارت‌ های لازم را برای سرمایه‌ گذاری بر روی فناوری ‌های در حال پیشرفت سریع ایجاد می ‌کند که این موضوع مزیت رقابتی ایجاد را ایجاد می نماید.

یک استراتژی در تعریف تحول دیجیتال که به خوبی تعریف شده باشد، سازمان ها را نه تنها برای بقای خود، بلکه برای آینده ای که فناوری نقش مهمی در پیشبرد اقتصاد ایفا می کند، رشد می دهد.

با این حال، دستیابی به تعریف تحول دیجیتال موفق به چیزی بیش از پذیرش فناوری های جدید نیاز دارد. همچنین یک تغییر فرهنگی در سازمان را ضروری می کند. رهبران کسب‌ و کار باید سازمان ‌های چابکی را پرورش دهند که می ‌توانند به طور موثر تغییرات و عدم اطمینان را که جنبه‌ های ذاتی رشد شرکت هستند، هدایت کنند. با انجام این کار، آن ها برای استقبال از پیشرفت های نوظهور مانند آخرین پیشرفت های هوش مصنوعی (AI) آمادگی بیشتری خواهند داشت.

آنجلیک گیبسون، مدیر ارشد فناوری AvidXchange، یک شرکت فین‌ تک مستقر در شارلوت می گوید: «هوش مصنوعی با ایجاد انقلابی در نحوه عملکرد کسب ‌و کار ها، چشم‌ انداز تحول دیجیتال را به طور اساسی تغییر می‌ دهد.»

چرا تعریف تحول دیجیتال اهمیت بالایی دارد؟

اهمیت

اهمیت تعریف تحول دیجیتال را نمی توان انکار کرد. با دیجیتالی شدن روزافزون جامعه در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم، نیاز به تحول دیجیتال در سراسر صنایع آشکار تر و واضح تر شد.

بسیاری از سازمان‌ ها می ‌دانند که باید خود را با نیرو های بازار در حال تغییر که ناشی از دیجیتالی ‌سازی است وفق دهند یا در غیر این صورت باید خطر منسوخ شدن را به جان بخرند. طبق گزارش IDC، 82 درصد از سازمان ‌ها معتقدند که سرمایه‌ گذاری در تحول دیجیتال برای مرتبط ماندن با جهان بیرون بسیار مهم است. در یک نظرسنجی که توسط Insight Enterprises انجام شد، 1000 مدیر ارشد کسب و کار، همگامی با نوآوری های تکنولوژیکی را یکی از بزرگ ترین تهدیداتی که در 12 ماه آینده با آن مواجه خواهند شد، شناسایی کردند.

این احساس فوریت با بررسی افول Blockbuster LLC، یک نهاد جهانی با فروشگاه‌ های کرایه ویدئو، به خوبی نمایان می شود. همانطور که فناوری های نوظهور و سرگرمی های درخواستی محبوبیت پیدا کردند، ارتباط Blockbuster با مخاطبانش کاهش یافت در حالی که شرکت هایی مانند Netflix رشد کردند. قدرت فناوری ‌های دیجیتال در ایجاد اختلال در تبدیل آمازون از یک کتابفروشی آنلاین به یک نیروی غالب در تجارت الکترونیک و تغییر شکل صنعت خرده ‌فروشی نیز مشهود است.

انتظار می ‌رود که خطر جا به جایی و مختل شدن رهبران بازار همچنان ادامه داشته باشد؛ زیرا فناوری ‌های نوظهور، مدل‌ های کسب‌ و کار جدید و تجارب مشتری بهبود یافته، محصولات و خدمات نوآورانه و سایر پیشرفت‌ ها را ممکن می ‌سازد.

انگیزه تحول دیجیتال چیست؟

انگیزه تحول دیجیتال

تحول دیجیتال در ابتدا به عنوان پاسخی به اخلالگران دیجیتال بیش از ده سال پیش معرفی شد. ترس از اختلال همچنان یک نیروی محرکه در پشت ابتکارات فعلی است. با این حال، چندین عامل دیگر وجود دارد که می‌ تواند سازمان ‌ها را به پیاده ‌سازی فناوری دیجیتال به منظور تغییر فرایند های مهم یا بازنگری کامل مدل‌ های کسب ‌و کارشان ترغیب کند.

این عوامل شامل ارزش‌ های تجاری سنتی مانند کاهش ضایعات و حذف فرایند های اضافی است. با توجه به بررسی اهداف هزینه های فناوری 2023 که توسط گروه استراتژی سازمانی انجام شده است، کارایی عملیاتی به عنوان محرک اصلی برای ابتکارات تحول دیجیتال شناسایی شد. بیش از نیمی از حدود  700 متخصص فناوری اطلاعات که توسط گروه استراتژی سازمانی TechTarget مورد بررسی قرار گرفتند این عامل را ذکر کردند.

ابتکارات رویارویی با مشتری نیز فرصت هایی را برای نوآوری دیجیتال ارائه می دهد. انگیزه سازمان ها برای تغییر تجربه مشتری (CX) با مدرن کردن مراکز تماس و ارائه پیشنهادات دیجیتالی جدید برای خریداران است. همانطور که توسط نظرسنجی Enterprise Strategy Group آشکار شد، توانایی توسعه محصولات و خدمات مبتنی بر داده در فهرست محرک های تحول دیجیتال در رتبه دوم قرار گرفت. ارائه یک CX بهتر و منحصر به فرد در جایگاه سوم قرار دارد.

جمع بندی

انتظار می رود هوش مصنوعی مولد نقش مهمی در افزایش تجربه مشتری و افزایش بهره وری توسعه دهندگان ایفا کند. ادغام هوش مصنوعی مولد در ابزار های مورد استفاده متخصصان برای پروژه‌ های مبنی بر تعریف تحول دیجیتال احتمالا نتایج را تسریع می‌کند. علاوه بر این، پذیرش هوش مصنوعی مولد ممکن است بین پیشروان صنعت و کسانی که در اجرای فناوری عقب مانده اند، اختلاف ایجاد کند. این شکاف بالقوه می ‌تواند به سازمان‌ هایی که عقب می ‌مانند انگیزه دهد تا تلاش‌ برای تحول دیجیتال را آغاز کنند و همگام با پیشرفت ‌های فناوری گام بردارند.

نظرات کاربران