تفکر سیستمی چیست

تفکر سیستمی چیست ؟

الان که دارید مقاله ای را در مورد این که تفکر سیستمی چیست می خوانید نشان دهنده این است که حداقل کمی آشنایی با آن دارید یا حتی قبلا سعی کرده اید از آن در محل کار خود استفاده کنید. در این مقاله ما سعی کرده ایم تا هر چه در مورد نکات ریز و درشت تفکر سیستمی می دانیم به شما بگوییم تا شما بتوانید در کسب و کار خود از آن به نحوه بهتری استفاده کنید. حتی اگر در شرکتی کار می کنید که از تفکر سیستمی استفاده می کند و شما نمی توانید با آن هماهنگ شوید، احتمالا این محتوا به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید بهتر بفهمید تفکر سیستمی چیست و چگونه خودتان را با آن هماهنگ کنید.

تفکر سیستمی چه مواردی را شامل می شود؟

تفکر سیستمی چه مواردی را شامل می شود؟

در ابتدا باید این را به یاد داشته باشید که ممکن است هر فرد، تفکر و نگرش خاصی در مورد تفکر سیستمی داشته باشد و نظر فرد با دیگران بسیار فرق داشته باشد. اما اگر بخواهیم آن را به طور کلی توضیح دهیم می توان گفت که تفکر سیستمی یک رشته است که شامل مجموعه ای از ابزار ها و روش ها است که به عنوان یک فلسفه زیربنایی برای پروژه ها استفاده می شود. بسیاری از افرادی که تازه در مورد این که تفکر سیستمی چیست شروع به تحقیق کرده اند بسیار به ابزار های این روش برای پیشبرد کار ها علاقه مند می شوند. زیرا آن ها باور دارند که با استفاده از ابزار های تفکر سیستمی، می توان در برابر مشکلاتی که به طور مداوم در کسب و کار آن ها اختلال ایجاد می کند، مقابله کرد و آن ها را به مرور زمان از بین برد.

موارد و ابزار ها

اما این طرز تفکر ارتباط خاصی با جهانی که در آن زندگی می کنیم دارد. آگاهی از نقش ساختار در شرایطی که ایجاد می کنیم، یا به رسمیت شناختن این که در هر سیستم فعال یک ساختار قدرتمند وجود دارد بخشی از تفکر سیستمی هستند. مهم ترین چیزی که باید در مورد این که تفکر سیستمی چیست درک کنید این است که هر کدام از اعمال شما عواقبی خواهد داشت و شما از آن ها غافل خواهید بود.

همچنین می توان از تفکر سیستمی به عنوان یک ابزار تشخیصی نیز استفاده کرد. مثلا برای این که بتوانید یک راه درمان قطعی برای بیمار تجویز کنید در ابتدا نیاز است که بیماری او را تشخیص داده باشید. این نوع طرز تفکر نیز چنین عملکردی دارد. از تفکر سیستمی برای بررسی دقیق تر و کامل تر در مورد مسائل استفاده می شود. با این کار می توان قبل از این که در مورد مسائل یک نتیجه گیری کلی کنیم سوال های بهتری در مورد مسئله بپرسیم و دید بهتری نسبت به آن داشته باشیم.

چرا بهتر است از تفکر سیستمی استفاده کنیم؟

چرا بهتر است از تفکر سیستمی استفاده کنیم؟

تفکر سیستمی چیست و چرا باید از آن در کار های خود استفاده کنیم؟

در واقع این کار به ما کمک می کند تا ذهن ما گسترش پیدا کند. تفکر سیستمی به ما کمک می کند تا درک کنیم هیچ وقت راه فوق العاده ای وجود ندارد که با آن بتوانیم به راحتی تمام مسائل را حل کنیم؛ اما می توان با استفاده از آن نوع دید خود را نسبت به مشکلات عوض کنیم تا راحت تر بتوانیم برای مسائل راه حل پیدا کنیم. تفکر سیستمی این را به ما نشان می دهد که هر تصمیمی که ما می گیریم، بر روی دیگر بخش ها و اعضا ها تاثیر خواهد گذاشت.

این شیوه تفکر کمک می کند بتوانیم با استفاده از آن در معاملات خود سود بیشتری داشته باشیم. زیرا با استفاده از تفکر سیستمی راحت تر می توان نتایج را در معاملات پیش بینی کرد و از برخی ضرر ها در معاملات جلوگیری کرد.

زمان استفاده

زمان استفاده

اما این تفکر سیستمی چیست و چه مواقعی از آن باید استفاده کرد؟

استفاده از هر نوع ابزاری در شرایط خاصی نیاز است و این مورد برای تفکر سیستمی نیز صادق است. بهترین زمان ها برای استفاده از این روش عبارت اند از:

  • موضوعی بسیار مهم برای شما پیش آمده باشد.
  • مشکلی که همیشه و به صورت مزمن وجود دارد. نه این که به یکباره به وجود آمده باشد.
  • مشکلی که قصد حل کردن آن را دارید آشناست و سابقه مشخصی با آن دارید.
  • افراد و راهکار های بسیاری برای حل این مشکل شکست خورده اند و راه های عادی برای آن جوابگو نیست.

گام اولیه تفکر سیستمی چیست؟

گام اولیه تفکر سیستمی چیست؟

هنگامی که شروع به حل یک موضوع می کنید، به هیچ عنوان نباید خودتان و دیگران را سرزنش کنید. در عوض سعی کنید روی مواردی تمرکز کنید که توسط شما و اعضای گروه در حال فراموش شدن هستند و باید با کمی تذکر آن موارد را به خودتان و اعضای گروه یادآوری کنید. سپس سعی کنید کنجکاوی اعضای گروه را در مورد حل مشکل تحریک کنید تا آن ها اشتیاق کافی برای حل مشکل را داشته باشند.

این اشتیاق به شما کمک می کند تا گام به گام در مسیر حل مشکلات گروه خود حرکت کنید. به این ترتیب مشکل را شناسایی کنید و راه حل های احتمالی را بررسی کنید.

با اسنفاده از لینک های زیر میتوانید دیگر مقالات مرتبط با مدیریت کسب و کار را مطالعه کنید:

راهنمای گام به گام شروع یک کسب و کار جدید

چگونه برای یک کسب و کار کوچک بیزنس پلن بنویسیم؟

۹ دلیل عدم موفقیت و شکست کسب و کار

راهکارهای داشتن کسب و کار پر درآمد

چگونه کسب و کار کوچک خود را به یک کسب و کار بزرگ تبدیل کنیم

نظرات کاربران