حملات XSS در وبسایت

حملات XSS در وبسایت چیست ؟

حملات XSS در وبسایت نوعی از حمله به وبسایت ها و برنامه های آن ها به شمار می آید که اگر در این زمینه فعالیتی داشته باشید و با وبسایت ها و حملاتی که به سمت آن ها صورت می گیرد، به طور کلی آشنا باشید، به احتمال زیاد نام حملات XSS به گوش شما خورده است. این حمله یکی از رایج ترین حملات به وبسایت ها محسوب می شود.

البته حملات XSS در وبسایت با بقیه حملات و ویروس هایی که وبسایت ها را هدف می گیرند، تفاوت دارد. به طور مثال یکی دیگر از حملاتی که وبسایت ها با آن آشنا هستند، حملات SQL است. در حملات SQL در وبسایت، ویروس ها و برنامه های مخرب مستقیما خود برنامه را مورد هدف قرار می دهند و کاری با کاربرانی که از آن برنامه استفاده می کنند، ندارند. تفاوت حملات XSS در وبسایت با حملات SQL و دیگر حملاتی که به وبسایت ها انجام می شود، دقیقا در همین مسئله است.

در حملات XSS در وبسایت، ویروس ها و برنامه های مخرب به جای آن که برنامه هایی که بر روی سایت ها در حال اجرا اند را مورد هدف خود قرار دهند، تمرکز خود را بر روی کاربرانی که از این برنامه ها وبسایت ها استفاده می کنند، قرار می دهد. سپس کاربران یک وبسایت در معرض خطر قرار می گیرند.

از آن جا که حملات XSS در وبسایت به جای آن که به برنامه های یک وبسایت حمله کند، کاربران را مورد حمله قرار می دهند، ضربه و لطمه غیر قابل بازگشتی به شهرت و اعتباری که سایت ها برای خود در طول زمان ایجاد می کنند، وارد می کنند. چون کاربران متوجه می شوند که ویروس ها و برنامه های مخرب، دقیقا بعد از ورود آن ها به سایت خاصی، آن ها را مورد هدف قرار داده است. در نتیجه تصمیم می گیرند که دیگر وارد آن سایت نشوند. از این رو ترافیک و بازدید سایتی که حملات XSS بر روی کاربرانش صورت گرفته است، به شدت افت می کند و رتبه آن در صفحه نتایج جستجو گوگل یا SERP، پایین می آید.

البته افت ترافیک سایت و پایین آمدن رتبه سایت در صفحه نتایج جستجو گوگل، تنها مشکلی که حملات XSS در وبسایت می توانند ایجاد کنند، نیست. اگر شدت این حملات زیاد باشد، حساب های کاربری کاربران آن وبسایت در خطر می افتد. ممکن است به دلیل این حمله ها، محتوا و صفحه ای تقلبی و غیر واقعی از محتوا و صفحه اصلی سایت ایجاد شود. سپس زمانی که کاربر وارد سایت می شود، چون محتوا و صفحه ای که می بیند دقیقا شبیه محتوا و صفحه اصلی سایت است، در نتیجه به غیر واقعی و تقلبی بودن این محتوا و صفحه شک نمی کند. از این رو تمامی اطلاعاتی که مربوط به حساب کاربری خود بوده است را وارد می کند. اما در واقع کاری که این کاربر می کند این است که اطلاعات امنیتی و شخصی حساب کاربری خود را در اختیار برنامه های مخرب داده است.

بدیهی است که کسانی که حملات XSS در وبسایت را برنامه ریزی می کنند و به اطلاعات محرمانه و شخصی کاربران دسترسی پیدا می کنند، می توانند بی نهایت استفاده از این اطلاعات انجام دهند. این افراد می توانند هویت جعلی با حساب کاربران ایجاد کنند و از آن برای مقاصد شخصی و شوم خود استفاده کنند.

حملات XSS در وبسایت چیست

انواع حملات XSS در وبسایت چیست؟

همانطور که بیان کردیم شدت های مختلفی دارد. اگر حملات XSS در وبسایت شدید باشد، ممکن است برنامه ریزان آن، به اطلاعات محرمانه و شخصی کاربران دسترسی پیدا کنند.

این حملات را می توان به دو نوع تقسیم کرد.

  1. حملات XSS ذخیره شده

نام دیگر حملات XSS ذخیره شده در وبسایت، حملات XSS پایدار در وبسایت است. آسیبی که حملات XSS ذخیره شده یا پایدار به برنامه های وبسایت و کاربرانش وارد می کند، از نوع دیگر بیشتر است. حملات XSS ذخیره شده زمانی رخ می دهد که یک اسکریپت مخرب مستقیما به یک برنامه وب که آسیب پذیری آن شناخته شده است، نفوذ پیدا کند.

  1. حملات XSS بازتاب شده

حملات XSS بازتاب شده به این صورت انجام می شود که بازتاب یک اسکریپت مخرب خارج از یک برنامه وب، بر روی مرورگری که کاربر از آن استفاده می کند، قرار می گیرد. اسکریپت در یک لینک یا پیوند جا سازی شده و قرار می گیرد و تنها با کلیک روی آن لینک یا پیوند، اسکریپت مخرب فعال می شود و به سیستم کاربر آسیب وارد می کند.

انواع حملات XSS در وبسایت

چگونه از وبسایت وردپرس خود در برابر حملات XSS محافظت کنید؟

همانطور که در ابتدای مقاله بیان کردیم، حملات XSS یکی از رایج ترین و مرسوم ترین روش هایی است که هکر های برای نفوذ به وبسایت ها استفاده می کنند. طبیعتا برای مقابله با هر ویروس و هر برنامه مخربی، راه ها و روش هایی پیدا شده است. در زیر به روش هایی که می تواند امنیت وبسایت وردپرس شما را تقویت کند و باعث جلوگیری از ورود و نفوذ حملات XSS به وبسایت شما شود، می پردازیم.

1) در جریان آخرین آسیب پذیری ها قرار بگیرید

اگر هر روز، افزونه ها و برنامه های وب خود را بررسی کنید و نقاط ضعف آن ها را از نظر امنیتی کشف کنید، می توانید پیش بینی کنید که حملات XSS ممکن است از چه طریقی به وبسایت شما نفوذ پیدا کند و به سرعت قبل از ورود و نفوذ آن ها به وبسایت، از ورودشان جلوگیری کنید.

2) از یک فایروال برنامه وب (WAF) استفاده کنید.

یک فایروال برنامه وب (WAF) درخواست های مخرب از جمله حملات XSS را شناسایی و از ورود آن ها به سایت ها و برنامه های وب جلوگیری می کند. فایروال های مختلفی وجود دارند که می توانید با وردپرس از آن ها استفاده کنید.

3) یک هدر امنیتی HTTP اضافه کنید.

هر بار که شخصی وارد سایت شما می شود، سرور از هدر های HTTP که برای پاسخ دهی ساخته شده اند، نسبت به ورود افراد به سایت، واکنش نشان می دهد. این هدر ها به مرورگر های وب می گویند که در طول تعاملات خود با وبسایت شما، چه کاری انجام دهند.

 

 

نظرات کاربران