درخت محتوا

درخت محتوا چیست و چگونه شکل می گیرد

دیجیتال مارکتینگ امروزه اصلی ترین و اساسی ترین شیوه رشد یک کسب و کار است. یکی از انواع روش های دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محتوایی است. در بازاریابی محتوایی با ارائه نوعی از محتوا که مورد نیاز مخاطب خاص خودتان است، او را با خود همراه و اعتماد و توجه او را جلب خواهید کرد. یکی از استراتژی های کارآمد در بازاریابی محتوایی استفاده از درخت محتوا است. درخت محتوا درواقع یک سیستم تولید و دسته بندی محتواست که بر شناخت نیاز مخاطب و ضرورت دسته بندی کردن محتوا تاکید دارد.

مراحل شکل گیری درخت محتوا

 این استراتژی یک رویکرد پنج مرحله ای دارد که با کاشتن بذر ایده شروع می شود، ریشه می دواند، جوانه می زند، تنه آن شکل می گیرد و در آخر شاخه می دهد. در این مقاله به معرفی مراحل شکل گیری یک درخت محتوا می پردازیم.

  • کاشتن بذر

بذر محتوا توسط کارفرما یا ذینفعان کاشته می شود. آن ها با مطرح کردن آن چه که درباره کسب و کارشان قابل توجه است، با مسئول تولید محتوا این کار را انجام می دهند. مسئول تولید محتوا برای آن که بتواند به خوبی عمل کند، ابتدا باید به ویژگی ها، نقاط قوت و ضعف و تمام جزییات کسب و کار مورد نظر آشنا باشد. هر نکته کوچکی که با رقبا اندکی تمایز ایجاد کند می تواند بذر یک درخت محتوا باشد. برای این که با پیچ و خم کسب و کار، محصولات و یا خدمات کارفرما آشنا شوید و بتوانید بذر درخت محتوا را بکارید، پیشنهاد می کنیم یک جلسه کامل با کارفرما داشته باشید تا بتوانید درباره همه چیز صحبت کنید و سوالاتتان را بپرسید.

درخت محتوا
  • ریشه دواندن

این مرحله به دست بازاریاب ها انجام می شود. برای این که درخت محتوا ریشه بدواند باید با توجه به تکنیک های بازاریابی، شرایط بازار، رقبا و میزان عرضه و تقاضا، وضعیت موجود بررسی شود. در چند ماه اخیر مخاطب هدف این کسب و کار به چه محتوایی بیشتر توجه نشان داده است؟ رقبا برای جلب توجه مخاطبان از چه نوع محتوایی استفاده کرده اند؟ آیا استراتژی آن ها اثربخش بوده است یا خیر؟ باید چه محتوایی تولید شود که بر روی مخاطب اثر بگذارد و همزمان تمایز با گروه رقیبان را حفظ کند؟ این سوالات نمونه هایی از سوالاتی است که جواب آن ها باعث ریشه دواندن درخت محتوا می شود. در این مرحله باید درباره ددلاین های زمانی، هزینه ها و قیمت ها توافق شود تا درخت محتوا بر پایه های محکمی استوار باشد.

  • جوانه زدن

جوانه زدن درخت محتوا به دست تحلیلگران اتفاق می افتد. در مرحله جوانه زدن باید احتمال زنده ماندن درخت محتوا و درصد موفقیت و شانس آن برای رشد محاسبه شود. این کار از طریق نظرسنجی ها، بررسی های آماری, تحلیل داده ها و رسم نمودار برای پیدا کردن روابط معنی دار میان داده ها امکان پذیر است. در این مرحله تحلیلگران به پیش بینی این می پردازند که این نوع محتوا چه تاثیری روی پرسونال برندینگ شما خواهد گذاشت و در زمان عرضه چه واکنشی از گروه مخاطبان دریافت خواهد کرد.

جوانه زدن
  • رشد تنه

پس از آن که از زنده ماندن و موفقیت درخت محتوا اطمینان حاصل شد، حالا وقت آن رسیده است که با تولید محتوای بیشتر با توجه به بررسی های انجام شده و با محوریت کلمات کلیدی اصلی، تنه درخت محتوا تنومند شود. این تنه تنومد قرار است پایه شاخ و برگ های درخت محتوایی باشد، پس هر چه قوی تر و قطور تر باشد، تاثیر بهتری خواهد گذاشت. البته توجه داشته باشید که تنه درخت باید در همان سمت و سویی رشد کند که جوانه زده است؛ به این معنی که تولید محتوا حتما باید منطبق با همان بررسی های انجام شده، پیش بینی ها و تحلیل ها صورت گیرد تا رشد درخت محتوا به همان شکل که برنامه ریزی شده است ادامه پیدا کند.

رشد تنه
  • شاخه دادن

در آخر تنه تنومند درخت محتوا می تواند شاخه های جدیدی بدهد. این شاخه ها از تولید محتوا درباره جزییات محتوا های از قبل تولید شده به وجود می آیند. مثلا اگر در تنه درخت درباره انواع ورزش تولید محتوا شده است، حالا می توان یک دسته جداگانه از محتوا های مربوط به هر ورزش ساخت و از همان روش تولید محتوای خوشه ای بهره جست. هر شاخه محتوایی می تواند زیر شاخه های دیگری داشته باشد و تا جایی که بازار و گستره محتوایی اجازه دهد، این رشد ادامه خواهد داشت.

 جمع بندی

درخت محتوا یک استراتژی بازاریابی محتوایی است که با تکیه بر شناخت مخاطب هدف پیش می رود. این مدل تولید محتوا یک سیستم مرحله به مرحله دارد که کمک می کند تا روند تولید محتوا بهینه شود و از اتلاف وقت و انرژی و هزینه جلوگیری می کند. درخت محتوا مثل یک درخت واقعی که یک موجود زنده است امکان رشد و پیشرفت بی نهایت دارد و کمک می کند تا ضمن دسته بندی محتوا، امکان ایده گرفتن از ایده های قبلی را داشته باشید. در این مقاله با معرفی مراحل شکل گیری یک درخت محتوا تلاش کردیم تا شما را با این نوع از تولید محتوا آشنا کنیم.

نظرات کاربران