رشد و توسعه کسب و کار

تکنیک هایی برای رشد و توسعه کسب و کار

رشد و توسعه کسب و کار فرایند پویا و پیچیده ای است که تاثیر گذاری عمیقی در ساختار و عملکرد شرکت می گذارند. رشد و توسعه یک شرکت می تواند در زمینه افزایش درآمد، گسترش بازار هدف و یا حتی توسعه منابع آن باشد. برای کمپانی های بزرگ یا کسب و کار های کوچک موفق رشد و توسعه به عنوان یکی از مهم ترین اهداف همیشه بین گزینه ها قرار دارد؛ اما این که نحوه رشد و توسعه کسب و کار چگونه صورت می پذیرد موضوعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

رشد و توسعه کسب و کار چیست؟

رشد و توسعه کسب و کار

به طور کلی رشد و توسعه یک بیزینس به افزایش درآمد شرکت اشاره دارد. البته یک شرکت می تواند در زمینه های بسیار مختلفی رشد کند. برخی از مواردی که شرکت می تواند در آن ها پیشرفت کند عبارت اند از:

  • توسعه محصولات
  • فروش و بازاریابی
  • پایگاه مشتریان
  • شناخت برند
  • منابع انسانی

رشد و توسعه همواره یکی از فاکتور های مهمی است که برنامه ریزان یک شرکت در گسترش برنامه های آینده برای آن تلاش می کنند. رشد و توسعه کسب و کار باید در قالب چارچوبی جامع صورت بگیرد که در آن مواردی مانند اهداف، استراتژی ها و برنامه های دستیابی به اهداف شرکت لحاظ شده باشد. برنامه هایی که برای رشد و توسعه یک کسب و کار طراحی می شوند، معمولا طی یک یا دو سال نتیجه می دهند.

برنامه هایی که برای رشد و توسعه یک شرکت طراحی می شود، باید توسط مدیران و سایر سهامداران مورد تایید قرار بگیرد تا شرکت بتواند به صورت لازم تاکتیک های خود را تنظیم و به هدف کلی تعیین شده در برنامه رشد دست یابد.

استراتژی های رشد و توسعه کسب و کار

رشد و توسعه کسب و کار

بسته به روشی که شرکت برای رشد و توسعه کسب و کار تعیین کرده است، استراتژی های بازاریابی مختلفی برای رشد پیش روی شما است. برخی از رایج ترین استراتژی هایی که برند های بزرگ دنیا از آن ها استفاده می کنند عبارت اند از:

  • توسعه بازار

توسعه بازار یکی از رایج ترین استراتژی هایی است که تمامی برند ها برای رشد و توسعه شرکت خود از آن استفاده می کنند. در این استراتژی همان طور که از نام آن پیدا است همواره سعی می شود تا مشتریان جدیدی را برای کسب و کار و محصولات شرکت پیدا کرد. به کمک این استراتژی به مرور زمان می توان بازار های جدیدی را برای برنامه ریزی یافت تا با تبلیغات و بازاریابی در آن ها مشتریان شرکت را افزایش پیدا کنند.

  • توسعه محصول

این استراتژی برخلاف توسعه بازار روی توسعه محصول تمرکز دارد و در آن سعی می شود که محصولات یا خدماتی توسط شرکت به بازار ارائه شود که از قبل در بازار موجود نبوده اند. به کمک این استراتژی شما دیگر نیاز به تحقیق روی بازار های جدید برای توسعه تسلط برند خود روی بازار های مختلف ندارید؛ زیرا با ایجاد نیاز جدید به خدمات یا محصولات، درآمد خود را از مشتریان فعلی افزایش می دهید.

  • متنوع سازی

این استراتژی رشد و توسعه کسب و کار تا حد زیادی به توسعه محصول شباهت دارد؛ اما با آن متفاوت است. در این استراتژی به جای تمرکز بر اینگونه خدمات و محصولات، سعی بر آن است که در حوزه های مختلف که حتی ممکن است با حوزه کاری اصلی شرکت ارتباط زیادی نداشته باشند، ورود شود. برای درک بهتر، یک فروشگاه مواد غذایی را فرض کنید که در کنار محصولات خود، یک خط دیگر مانند فروش محصولات ارگانیک را برای مراقبت از پوست راه اندازی می کند تا به یک بازار جدید وارد شود.

  • نفوذ در بازار

آخرین استراتژی رایج برای رشد و توسعه کسب و کار، استراتژی نفوذ در بازار است. این استراتژی در واقع نوعی بازاریابی است؛ زیرا در آن سعی می شود که سهم فروش خدمات یا محصولات شرکت در بازار افزایش پیدا کند. افزایش فروش محصولات و خدمات می تواند از طریق شیوه های مختلفی مانند ارائه تخفیف های جذاب یا تقویت استراتژی های بازاریابی انجام شود. برای مثال شرکتی که در حوزه فناوری اطلاعات و ساخت برنامه فعالیت دارد، ممکن است که هزینه حق اشتراک یا خرید برنامه خود را کاهش دهد تا از این طریق مشتریان بیشتری را به سمت برند خود جذب نماید.

چگونگی طراحی یک استراتژی موثر برای رشد و توسعه کسب و کار

چگونگی طراحی یک استراتژی موثر برای رشد و توسعه کسب و کار

برای طراحی استراتژی رشد و توسعه کسب و کار حتما به برخی نکات مهم دقت داشته باشید. این نکات عبارت اند از:

  • شناسایی نقاط قوت شرکت

در اولین قدم شما باید به خوبی نقاط قوت شرکت را شناسایی کرده باشید؛ زیرا استراتژی پیشرفت باید بر اساس نقاط قوت شرکت طراحی شود. بر این اساس شما می توانید از استعداد هایی که در نقاط قوت شرکت وجود دارند، برای رشد ارگانیک مجموعه استفاده کنید.

  • الگو گرفتن از برنامه های رشد دیگر شرکت ها

یکی از بهترین راه برای تنظیم یک استراتژی برای رشد و پیشرفت یک شرکت، الهام گرفتن از استراتژی موفقیت آمیز برند های دیگر است. البته الهام گرفتن به این معنی نیست که برنامه دیگر شرکت ها را دقیقا کپی برداری کنید. بلکه شما می توانید با الگو گرفتن از نقاط قوت استراتژی آن ها، برنامه های مناسب را برای پیشرفت برند خود طراحی نمایید.

جمع بندی

پیشرفت یک شرکت یا کسب و کار با وجود برند های بسیار مختلفی که امروزه وجود دارند چندان آسان نیست؛ اما به کمک استراتژی های موفق توسعه کسب و کار می توان در بین انبوهی از برند های امروزی موفق تر عمل کرد. برای آشنایی بیشتر در این مقاله سعی کردیم برخی از استراتژی های مفید رشد و توسعه کسب و کار و نکاتی که به شما کمک می کنند تا استراتژی موثر تری را برنامه ریزی کنید، نام ببریم.

 

نظرات کاربران