بازار هدف

چگونه می توان بازار هدف خود را شناسایی کرد

بازاریابی هدفمند و پیدا کردن بازار هدف یک استراتژی مهم است که باعث می شود بازاریابی خود را روی افراد و مشاغلی متمرکز کنید که به احتمال زیاد از شما خرید می کنند. در این مطلب از بیزون ۷ مرحله برای شناسایی بازار هدف شما ارائه شده است.

بازار هدف می تواند به عنوان گروه خاصی از مصرف کنندگان یا مشاغل مورد نظر شما در هنگام بازاریابی محصولات یا خدمات خود تعریف شود. شناسایی صحیح این بازار هدف یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید هنگام شروع یک کسب و کار جدید یا راه اندازی محصولات و خدمات جدید انجام دهید. هنگامی که انتخاب و دقت بالایی در مورد مشتری هدف خود دارید، نه تنها می توانید محصولی را تهیه کنید که متناسب با نیاز آنها باشد، بلکه می توانید از تبلیغات بهتری هم استفاده کنید تا علاقه این بازار هدف را جلب کرده و کاری کنید که از شما خرید کنند. علاوه بر این، اگر انرژی خود را روی افرادی متمرکز کنید که به احتمال زیاد آنچه را که می فروشید، خریداری می کنند، از تبلیغات بهتر نتیجه می گیرید.

بازار هدف

حالا سوال اینجاست: چطور می توانید بازار هدف را بشناسید؟ چطور می توانید بگویید چه کسی بیشترین خرید را دارد؟

در اینجا شش مرحله را با هم مرور می کنیم که به شما کمک می کند تا روی بازار هدف خود متمرکز شوید:

۶ مرحله برای تمرکز روی بازار هدف

  1. برای شناختن بازار هدف با مشکل شروع کنید

یک روش خوب برای تعیین اینکه بدانیدچه کسی احتمالاً مشتری شما خواهد شد، مشخص کردن مشکلی است که محصول یا خدمات شما به حل آن پرداخته است. به عنوان مثال، شما سرویس خدمات تمیزکاری خانه دارید. مشکلی که شما حل می کنید، تمیز کردن محل زندگی افرادی است که نمی توانند یا نمی خواهند خودشان این کارها را انجام دهند. خانواده های با درآمد بالا، خانواده هایی که والدین سر کار هستند و افراد مسنی که دیگر توانایی انجام امور خانه داری خود را ندارند، همگی مشتری هدف خدمات شما هستند.

 

  1. مشخصات مشتری خود را برای شناسایی بازار هدف تعریف کنید

ذکر مشخصات مشتری معمولی شما قدم خوبی در جهت شناسایی بازار هدف شما است. این خصوصیات نیازی نیست که حتما خصوصیات شخصی این جامعه هدف باشد. مشخصات مشتری در دایره سبک زندگی، درآمد کسب شده، درآمد پروژه ای، موقعیت مکانی، سرگرمی و بسیاری موارد دیگر مربوط باشند. به عنوان مثال، برای یک سرویس باغبانی، یک نوع از مشتری و بازار هدف افرادی هستند که در محله هایی با چمن های مرتب، گیاهان جذاب و گلهای رنگارنگ در اطراف خانه های خود زندگی می کنند. برای شغلی که به امنیت خانه مرتبط است، مشتریان ایده آل ممکن است در مناطق مسکونی قرار بگیرند که میزان جرم بالایی دارند و یا در مناطق مسکونی پر درآمد. زنانی که به تنهایی زندگی می کنند و نگران ایمنی خانه شان هستند ممکن است یکی دیگر از اهداف بالقوه فروش و بازار هدف شما باشد. لیست کردن این خصوصیات به شما امکان می دهد تا با دقت به شناسایی بازار هدف بپردازید.

۳٫ بازار اولیه شما چیست؟

بسیاری از محصولات و خدمات نیازهای افراد را برطرف می کنند اما همچنان یک سری مشتری ثابت و اصلی وجود دارد. این افراد کسانی هستند که:

بیشترین مزایا را بدست می آورند

بیشترین نیاز به این خدمات / محصولات را دارند

توانایی پرداخت هزینه محصول را دارند

به طور مرتب و عمده خرید می کنند

برای اینکه بازار هدف را مشخص کنید باید حتما مخاطب اصلی را بشناسید. به عنوان مثال، برای یک نانوایی، مصرف کننده محلی ممکن است یک منبع عادی در کسب و کار باشد، اما اوج خوشی وقتی است که رستوران های محلی خریدار این نانوایی باشند و به طور عمده خرید کنند.

 

۴٫ مشتریان فعلی خود را بررسی کنید

ارزیابی مشتریان فعلی و مشخص کردن خصوصیات مشترکی که به اشتراک می گذارند، راهی عالی برای این است که باقی مشتری های خودتان را بشناسید. کشف کنید که چرا مشتریان فعلی شما از شما خرید می کنند، ارزیابی کنید که کدام مشتری نسبت به شما مشتاق و وفادار است. به این ترتیب مشخصات افرادی را که احتمالاً مشتری شما هستند، شناسایی می کنید. این موضوع یک نقطه شروع خوب برای شناسایی مخاطبان هدف شما است.

 

۵٫ انتشارات صنعتی، آمار و گزارش های ویژه صنعت تحقیقات

انتشارات صنعتی، اطلاعات آماری و گزارش های ویژه همه می توانند سرنخ هایی راجع به نوع مشتری مورد نظر شما و گاهی اوقات نحوه تغییر رویکرد باشد. این گزارش ها ممکن است سن مشتری، جنس، علایق مرتبط و سایر اطلاعات مفید مشتری را توصیف کند. یکی از راه های معمول برای پیدا کردن چنین گزارش هایی، جست و جو کردن این عبارت است: ابعاد و اندازه کسب و کار فلان…

۶٫ چه کسی رقیب شما را هدف قرار می دهد؟

پیگیری کارهایی که رقیبان شما انجام می دهند ایده ای عالی از جهات مختلف است و می تواند به شما در شناسایی مخاطبان هدف نیز کمک کند. اگر کمپین بازاریابی رقیب شما به یک بخش خاص مشتری اختصاص دارد، احتمال زیادی دارد که او فرصت بازاریابی را در همین بخش شکار کرده و از این موضوع استفاده می کند. برای درک بازار هدف خود، به مبارزات بازاریابی نزدیکترین رقبای خود، غرفه های های فروش، بروشورها، وب سایت ها و رسانه های اجتماعی دسترسی داشته باشید. این تحقیقات به شما در شناسایی بازار هدف کمک می کند.

 

۷٫ چه کسی خرید نهایی را انجام می دهد و چرا؟

در کمال تعجب، اینکه بدانید کدام مشتری به شما احتیاج دارد ممکن است برای کسب فروش کافی نباشد. به عنوان مثال، بیوه سالخورده ای که به تنهایی زندگی می کند ممکن است نیاز داشته باشد که شخصی کارهای تمیزکاری او را انجام دهد، اما خودش که نمی تواند خدمات را پیدا کند و درخواست کند. مشتری واقعی: دختر میانسال همین پیرزن که خدمات را انتخاب و پرداخت می کند.

 

یک نکته نهایی: به یاد داشته باشید “همه مردم” یک بازار هدف نیست. حتی اگر هرکسی به محصول شما احتیاج پیدا کند، دلیل نمی شود بازار هدف خود را همه مردم بدانید. برای موفقیت، از راهنمایی های بالا استفاده کنید تا به شما کمک کند تا روی مشتریانی متمرکز شوید که به احتمال زیاد بیشترین تعداد را خریداری می کنند و پای ثابت محصول یا خدمات شما می شوند. با شناسایی بازار هدف به سمت یک کسب و کار موفق پیش می روید.

نظرات کاربران