سرور ویندوز یا لینوکس

سرور ویندوز یا لینوکس ؛ کدام بهتر است؟

سرور های ویندوز و سرور های لینوکس دو سرویس مهم میزبانی وب در جهان هستند که بین وبمستر ها و صاحبان وب سایت ها از محبوبیت بالایی برخوردارند. بیش تر از 60 درصد از وب سایت ها از این دو سرور وب استفاده می کنند. بدیهی است که زمانی که دو سرویس برای یک کار از محبوبیت بالایی برخوردار باشند، سوال به وجود می آید که کدام بهتر است. در واقع یک سوال قدیمی بین تمامی افرادی که در این زمینه کار می کنند وجود دارد و آن هم این است که سرور ویندوز یا لینوکس ؟

این دو سیستم عامل مدت زمان زیادی است که در بین کاربران دنیای اینترنت و تکنولوژی مورد استفاده قرار می گیرند و بر بازار سرور ها تسلط دارند. اما با این وجود؛ سیستم عامل لینوکس به شکل قابل توجهی بین سیستم عامل ها و سرورهای وب پیشتاز بوده است.

از‌ آن جا که انتخاب سیستم عامل مناسب بسیار اهمیت دارد، ما در این مقاله سعی می کنیم به مقایسه بین سرور ویندوز و لینوکس بپردازیم و ویژگی ها و امکانات این دو سیستم عامل را با هم بررسی کنیم تا زمانی که می خواهید سیستم عامل مورد نظر خود را انتخاب کنید، متناسب با ویژگی ها و امکاناتی که هر کدام از این دو سیستم عامل ارائه می دهند و امکاناتی که شما به آن نیاز دارید، بتوانید سیستم عامل درستی که تمام نیازهای شما را برآورده می کند را انتخاب کنید؛ اما مسئله ای که انتخاب بین این دو سرور وب، یعنی سرور ویندوز و لینوکس، را دشوار می کند این است که تفاوت هایی که بین سرور ویندوز و لینوکس وجود دارد، بسیار جزئی است و همین موضوع باعث می شود که حتی مهندسان با تجربه و مدیران کسب و کار که از دانش و تجربه بالا برخوردارند، نتوانند به درستی بین سرور لینوکس و ویندوز انتخاب کنند.

 

سرور ویندوز یا لینوکس

سرور ویندوز یا لینوکس

سیستم عامل لینوکس یک سیستم عامل منبع باز است که بر روی هسته لینوکس اجرا می شود. چندین توزیع لینوکس به وسیله تیم های مختلف ساخته شده اند که کاربران علاقه مند می توانند از این توزیع ها هم در سرور وب و هم در دسکتاپ استفاده کنند. توزیع هایی که از سیستم عامل لینوکس برای سرور وب ایجاد شده است از تنوع بالایی برخوردار است. اگر بخواهیم برخی از توزیع های سیستم عامل لینوکس که برای سرور مورد استفاده قرار می گیرند و از محبوبیت بالایی هم برخوردارند را نام ببریم، می توانیم به توزیع های CentOS، انواع Debian ،RHEL و Fedora اشاره کنیم.

سیستم عامل لینوکس یک سیستم عامل پرتابل است که قابلیت ها و ویژگی های متنوعی دارد. شما می توانید از یک سیستم عامل لینوکس کارهای زیاد و متفاوتی را درخواست کنید و سیستم عامل لینوکس می تواند این درخواست های متفاوت را در یک زمان مشخص برای شما به اتمام برساند.

امنیت یکی از حیاتی ترین ویژگی هایی است که هر سرور وب باید از آن برخوردار باشد. حال از نظر امنیتی، سرور وب لینوکس یکی از برترین سرور وب هایی است که می توانید انتخاب کنید. سیستم عامل لینوکس یک چهارچوب امنیتی سه لایه را در اختیار شما قرار می دهد. با افزایش روز به روز آمار هک و سرقت های اینترنتی و بد افزارها، امنیت باید یک جنبه کلیدی در هنگام انتخاب سرور وب محسوب شود.

سرور ویندوز یا لینوکس

از طرف دیگر، سرور ویندوز یک محصول از طرف شرکت مایکروسافت است. طبیعتا تمامی کسانی که در دنیای تکنولوژی و فناوری تجربه ای دارند، با عظمت و کیفیت بالای شرکت مایکروسافت آشنا هستند. نسخه های مختلف سرور ویندوز از پشتیبانی ده ساله از سوی تیم مایکروسافت برخوردار هستند. برنامه های کاربردی سرور به عنوان یک رابط کاربری بصری و گرافیکی ساخته شده اند تا انجام دادن کارها برای کاربران راحت تر شود. حال ما در ادامه مقاله و بررسی سرور ویندوز یا لینوکس ، لیستی از نکات مثبت و منفی هر دو سرور تهیه کرده ایم تا راحت تر بتوانید به سوال « سرور ویندوز یا لینوکس ؟» پاسخ دهید.

نکات مثبت سرور لینوکس

  • منبع باز است و به صورت رایگان می توان از آن استفاده کرد.
  • امنیت بسیار بالایی دارد و به ندرت هدف حملات سایبری قرار می گیرد.
  • مدیریت و عملکرد از راه دور یک دارچه ای دارد.
  • آزادی بیشتر برای مدیریت سیستم دارد.

نکات منفی سرور لینوکس

  • کار با سیستم عامل لینوکس برای کاربران کم تجربه می تواند پیچیده باشد.
  • برخی از توزیع های آن با پشتیبانی طولانی مدت همراه نیستند.
  • پشتیبانی از برخی برنامه های حرفه ای شخص ثالث محدود است.

نکات منفی لینوکس

نکات مثبت سرور ویندوز

  • امکان پشتیبانی طولانی مدت دارد.
  • سازگار با سایر برنامه ها و سرویس های مایکروسافت مثل Exchange، Sharepoint و Azure است.
  • رابط کاربری ساده و گرافیکی
  • از تعداد زیادی برنامه یا خدمات شخص ثالث پشتیبانی می کند.
  • از بروزرسانی خودکار آسان و اختیاری سیستم برخوردار است.

 

نکات منفی سرور ویندوز

  • هزینه لایسنس آن خیلی بالا است
  • امنیت بالایی ندارند و در برابر بد افزارها آسیب پذیر هستند و معمولا هدف حملات سایبری قرار می گیرند.
  • پتانسیل آن را دارد که با یک خطا از طرف کاربر مشکلات زیادی به وجود آید.
  • اغلب خطاهای آن مربوط به امنیت پایین آن است.
  • از منظر چند کاربره، انتخاب مناسبی نیست.

نکات منفی لینوکس

عملکرد: سرور ویندوز یا لینوکس

سرورها برای آن که بهترین عملکرد را داشته باشند، باید بر روی سیستم عامل های سریع و با ثبات نصب شوند. در نتیجه، سرعت عمل و ثبات یک سیستم عامل از اهمیت بالایی برخوردار است. این دو سیستم عامل ظرفیت بسیار بالایی برای بهینه سازی دارند و می توان‌ آن ها را برای به حداکثر رساندن عملکرد وب سایت یا برنامه تنظیم کرد.

عملکرد

هزینه:‌ سرور ویندوز یا لینوکس

سیستم عامل لینوکس منبع باز است و به راحتی در دسترس عموم قرار می گیرد و هزینه لایسنس های سیستم عامل لینوکس پایین تر از هزینه لایسنس های سیستم عامل ویندوز است؛ اما سرور ویندوز یک نرم افزار اختصاصی است و هزینه لایسنس آن بالاست. کاربر باید تنها در شرایط خاصی به خرید لایسنس اقدام کند. اگر کاربران زیادی داشته باشید ممکن است که حتی هزینه لایسنس افزایش یابد.

نظرات کاربران