شاخص های برنامه ریزی فروش

بررسی شاخص های برنامه ریزی فروش و اهمیت آن ها

برنامه ریزی شرایط غیرقابل پیش ‌بینی عاقلانه است و یک شرکت باید برنامه ‌ای را برای بهینه ‌سازی فروش، افزایش درآمد و افزایش سودآوری ایجاد کند. رشد سازمان ها یک مانع واقعی برای پیش بینی فروش ایجاد می کند. با این حال، برای انجام برنامه ریزی های دقیق، مدیران کسب ‌و کار باید چندین عامل داخلی و خارجی را در نظر بگیرند تا اطمینان حاصل کنند که برنامه ریزی هایشان با واقعیت همخوانی دارد. عدم انجام این کار باعث می شود که آن ها نتوانند راه حل های مناسبی را برای چالش های متنوعی که با آن مواجه می شوند پیشنهاد دهند. حال اجازه دهید عواملی را که بر تصمیمات پیش ‌بینی فروش رهبران کسب ‌و کار تاثیر می ‌گذارند بررسی و به شما بهترین شاخص های برنامه ریزی فروش را معرفی کنیم.

شاخص های برنامه ریزی فروش

شاخص های برنامه ریزی فروش

برنامه ریزی فروش یک جنبه حیاتی برای شرکت ‌ها برای به حداکثر رساندن فروش، افزایش گردش مالی و بهبود سودآوری است. برای انجام برنامه ریزی ‌های دقیق، رهبران کسب‌ و کار باید عوامل داخلی و خارجی مختلفی را در نظر بگیرند که ممکن است بر تصمیمات برنامه ریزی فروش آن ها تاثیر بگذارد.

  • عرضه محصولات جدید

یکی از شاخص های برنامه ریزی فروش مهم، عرضه یک محصول کاملا جدید در بازار است. هنگام معرفی یک محصول جدید، برای کارآفرینان ضروری است که برای هزینه های مربوطه به دقت برنامه ریزی و بازار هدف را تعیین کنند. علاوه بر این، اطمینان از هماهنگی بین عوامل مختلف در زنجیره تامین، دستیابی به ضریب نفوذ کافی محصول و تعیین قیمت مناسب با توجه به اهداف تجاری از عوامل کلیدی موفقیت پروژه بازاریابی است.

معرفی یک پیشنهاد تبلیغاتی نیز عاملی داخلی است که می تواند بر برنامه ریزی فروش تاثیر بگذارد. تبلیغات و تخفیف ها می توانند مشتریان را جذب کنند و فروش را افزایش دهند؛ اما باید هنگام برنامه ریزی فروش در نظر گرفته شوند.

  • نوسان در موجودی محصول

یکی دیگر از عوامل داخلی تغییر موجودی محصول است. مدیریت موثر موجودی محصول برای برنامه ریزی دقیق فروش بسیار مهم است و یکی از شاخص های برنامه ریزی فروش به حساب می آید. هر گونه تغییر در مقدار محصولات یا در دسترس بودن، ممکن است به طور قابل توجهی بر برنامه ریزی فروش تاثیر بگذارد.

تغییر در توزیع محصولات می تواند بر استراتژی و برنامه ریزی فروش تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، زمانی که یک شرکت ظرفیت تولید خود را گسترش می دهد، اجرای یک کمپین تبلیغاتی برای فروش سریع موجودی محصولات به منظور جلوگیری از هرگونه از دست دادن درآمد احتمالی که مانع پیشرفت اقتصادی آن شود، ضروری است.

استفاده از نرم افزار مدیریت فروش CRM یا فناوری ‌های پیشرفته مانند ماشین لرنینگ، تیم مدیریت را قادر می ‌سازد تا ترکیب تبلیغاتی بهینه را برای یک محصول خاص یا فهرستی از اقلام بر اساس پروفایل‌ های مصرف ‌کننده فردی و روند بازار تعیین کند.

برنامه ریزی فروش-2
  • تبلیغات

تبلیغات نقش مهمی در استراتژی بازاریابی یک شرکت دارند؛ زیرا آن ها به پاک کردن سهام اضافی و افزایش فروش برای یک محصول خاص کمک می کنند. با افزایش فروش، این شرکت قادر خواهد بود که سهم بازار بیشتری کسب کند و گردش مالی سالانه خود را افزایش دهد.

برای دستیابی به این اهداف مالی و تجاری در طول دوره تبلیغاتی، وجود یک روش موثر برنامه ریزی فروش ضروری است. این روش باید خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد محصول و همچنین داده های تاریخی موجود در موارد مشابه را در نظر بگیرد.

علاوه بر این، اطلاعات ذخیره شده در نرم افزار CRM در مورد مشخصات هر مصرف کننده، مدیران شرکت را قادر می سازد تا برنامه ریزی های قابل توجهی را انجام دهند. آن ها می توانند مناسب ترین نوع ارتقا فروش را برای ارائه به مشتریان، از جمله تخفیف، فروش فلش یا جوایز تعیین کنند. علاوه بر این، آن ها می توانند در این شرایط خاص بهترین استراتژی قیمت گذاری را برای محصولات خود تدوین نمایند. با استفاده از این داده ها، شرکت می تواند سود های بالقوه ای را که می توان از کمپین تبلیغاتی حاصل کرد، تخمین بزند.

  • تغییرات کارکنان

تغییرات کارکنان تاثیر قابل توجهی بر عملیات شرکت دارد و یکی دیگر از شاخص های برنامه ریزی فروش است. به عنوان مثال، فرایند استخدام ممکن است منجر به افزایش حجم کار برای تیم ها شود، در حالی که خروج یک فروشنده منجر به کاهش فعالیت و فروش خواهد شد. این تغییرات در نیروی فروش بر پیش بینی فروش نیز تاثیر گذار است و باید در برنامه ریزی ها لحاظ شود.

برای اطمینان از برنامه ریزی ‌های دقیق، مهم است که غیبت یا حضور افراد در نقش‌ های مربوطه را در نظر بگیریم. با اجرای استراتژی فروش مبتنی بر مدل های برنامه ریزی، یک شرکت می تواند رقابت پذیری خود را در بازار حتی در مواجهه با تغییرات داخلی حفظ کند.

شاخص های فروش-3
  • چشم انداز اقتصاد کلان

برای یک شرکت بسیار مهم است که از تغییراتی که در صنعتش رخ می دهد، بدون توجه به توانایی خود برای تاثیر گذاری یا تسلط بر آن ها، مطلع باشد.

اجرای تکنیک برنامه ریزی فروش، مدیران شرکت را قادر می‌سازد تا منابع بودجه را برای مقابله با دوره ‌های افزایش تقاضا تخصیص دهند. در نتیجه، عرضه می تواند به سمت بالا تنظیم شود تا نیاز های مشتری را برآورده کند.

جمع بندی

به طور خلاصه، برای یک شرکت بسیار مهم است که تمام شاخص هایی را که بر برنامه ریزی فروش تاثیر می گذارند در نظر بگیرد تا از برنامه ریزی های دقیق اطمینان حاصل شود. فهرستی که ما ارائه کردیم جامع نیست؛ زیرا هر شرکت تابع شرایط منحصر به فرد خود است. در نتیجه، شاخص های موثر بر فروش ممکن است از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت باشد. محتاطانه ترین رویکرد این است که هوشیار باقی بمانید و نسبت به هر تغییری که ایجاد می شود خود را به روز نمایید.

نظرات کاربران