صفحه بندی در وردپرس

ایجاد صفحه بندی در وردپرس

صفحه بندی یکی از قابلیت های اصلی وردپرس است. در واقع این ویژگی برای اکثر سایت ها حیاتی است و نبود آن باعث مشکل های جدی در سایت خواهد شد. ایجاد صفحه بندی در وردپرس باعث می شود تا همه پست ها یکدفعه بارگذاری نشوند تا زمانی که برای بارگیری سایت نیاز است به شدت کاهش یابد. ما در این مقاله تنها با چند خط کد به شما ایجاد صفحه بندی در وردپرس را آموزش خواهیم داد.

 

نحوه صفحه بندی

صفحه بندی در واقع در خود وردپرس هم امکان پذیر است. برای تنظیم آن باید ابتدا به بخش مدیریت بروید و سپس تنظیمات و بعد وارد قسمت خواندن شوید. در این قسمت می توانید قالب صفحه خود را انتخاب کنید. برای مثال گزینه نمایش صفحه جلو این قابلیت را می دهد تا آخرین پست های شما به صورت پیش فرض در صفحه اصلی نشان داده شوند. یا می توان با ایستا صفحه پست ها را به نحوه دیگری تنظیم کرد. در هر دو مورد برای صفحه بندی کد نویسی نیاز است.

بعد از این مورد چیزی که باید برای آن در ایجاد صفحه بندی در وردپرس دقت داشته باشید، تنظیم تعداد پست هایی است که می توانند در یک مقاله نشان داده شوند. بعد مشخص کردن صفحات بعدی نیز همان تعداد پست را نشان خواهند داد.

نحوه صفحه بندی در وردپرس

صفحه بندی با تم های زیبا

اگر خودتان تم زمینه را آماده کرده اید که بسیار خب، تقریبا این مرحله تمام کرده اید و پس از تنظیم تعداد صفحات یک پست می توانید صفحه بندی را تمام کنید تا کاربران بتوانند به راحتی به آرشیو پست ها شما بر اساس قدیمی یا جدید بودن یا هر ترتیبی که خودتان مشخص کرده اید دسترسی داشته باشند.

اما اگر در ایجاد صفحه بندی در وردپرس تم آماده ای ندارید یا تم های پیچیده تر و زیباتر نیاز دارید فقط کافی است تا از طریق elegant themes این کار را انجام دهید. برای دسترسی به آن نیاز است تا از افزونه های وردپرس استفاده کنید. افزونه WP-pagenavi را نصب کنید. Wp-pagenavi یکی از پلاگین های بسیار محبوب در ایجاد صفحه بندی در وردپرس است که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد. این افزونه می تواند صفحه بندی را با یک تم زیبا تر انجام دهد، در هر صفحه شماره آن صفحه را مشخص کند و این قابلیت را به کاربران می دهد که در یک کلیک چند صفحه به جلو حرکت کنند تا برای رسیدن به صفحه مورد نیاز لازم نباشد چندین دفعه به عقب یا جلو بازگشت.

در ضمن elegant themes کاملا با wp-pagenavi سازگار است. پس از نصب این افزونه می توان فرم جدیدی در صفحه بندی را ایجاد کرد. این تغییرات به صورت خودکار به صفحه اضافه خواهند شد.

 

ایجاد صفحه بندی به صورت دستی

برای ایجاد صفحه بندی در وردپرس به صورت دستی نیاز است تا چند خط کد در خود وردپرس و توابع داخلی آن انجام دهید. این روش در صورتی توصیه می شود که بخواهید تم دست ساز دلخواه خود را اضافه کنید. زیرا در صفحه بندی چه در روش خودکار و چه دستی، به طور کلی دو حالت وجود دارد و هر دو اینها هیچ فرقی با یک دیگر ندارند. روش اول (پست های قبلی)، (پست های جدید) است و روش دوم هم دسته بندی صفحه به روش شماره گذاری (1 2 3 4 5 6 7 8 … است.

 

مرحله اول برای صفحه بندی به صورت دستی

صفحه بندی به صورت دستی

اولین کار برای ایجاد صفحه بندی در وردپرس به صورت دستی افزودن لینک برای رفتن به صفحات قبل و صفحات بعد است. برای این کار باید تابعی بسازیم که لینک صفحات قبل و بعد را به پایین صفحه اضافه کند. در ضمن دقت داشته باشید که در صفحه اول که قبل از آن پستی وجود ندارد و صفحه آخر که بعد از آن نیز پستی وجود ندارد نباید این پیوند نشان داده شود. این کار باید کد زیر را مانند نمونه پیاده سازی کنید.

function pagination_nav() {

  global $wp_query;

  if ( $wp_query->max_num_pages > 1 ) { ?>

    <nav class=”pagination” role=”navigation”>

      <div class=”nav-previous”><?php next_posts_link( ‘&larr; Older posts’ ); ?></div>

      <div class=”nav-next”><?php previous_posts_link( ‘Newer posts &rarr;’ ); ?></div>

    </nav>

<?php }

در ایجاد صفحه بندی برای وردپرس وقتی این تابع که در یک تگ ناوبری html5 نوشته شده، اضافه می شود، در سایت این خروجی را می دهد که مطمئن شود تا در صفحه بیش از یک پست وجود دارد.

 

صفحه بندی با شماره

صفحه بندی در وردپرس با شماره

ایجاد صفحه بندی در وردپرس به صورت شماره نیز امکان پذیر است.

این کار نیز به کار قبلی بسیار شبیه است. اما به جای آن از تابع paginate_links وردپرس به جای گذاشتن لینک صفحه قبل و صفحه بعد استفاده می کنیم. با گذاشتن این تابع یک نوار صفحه بندی در پایین صفحه به صورت شماره مشخص برای هر صفحه نمایان می شود. برای این کار نیاز است تا کد زیر را پیاده سازی کنید:

function pagination_bar() {

  global $wp_query;

  $total_pages = $wp_query->max_num_pages;

  if ($total_pages > 1){

    $current_page = max(1, get_query_var(‘paged’));

    echo paginate_links(array(

      ‘base’ => get_pagenum_link(1) . ‘%_%’,

      ‘format’ => ‘/page/%#%’,

      ‘current’ => $current_page,

      ‘total’ => $total_pages,

    ));

  }

}

Wp- page navi

اگر ایجاد صفحه بندی در وردپرس را به صورت دستی دوست نداشتید یا می خواهید آن را بیشتر سفارشی کنید، هیچ مشکلی نیست. زیرا پلاگین های بسیاری وجود دارند تا این کار را برای شما انجام دهند. می توان گفت برای این کار پلاگین wp-pagenavi بهترین انتخاب است. زیرا کار با همه اجزای آن از جمله تنظیم کردن، سفارشی کردن و سبک دادن به آن بسیار آسان است. طبق چیزی که در ابتدای مقاله گفتیم تم های elegant themes به طور خودکار با توابع داخلی PHP و سبک های CSS تنظیم شده اند بنابراین تنها کاری که باید در آن کرد این است که افزونه را فعال کنید تا به طور خودکار برای شما فعال شود.

 

یک نکته ای که وجود دارد این است که اگر پلاگین را بر روی موضوع خود تنظیم می کنید، باید یک تابع واحد را به جای صفحه بندی معمولی خود اضافه کنید. به این صورت:

<?php wp_pagenavi(); ?>

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید این مقاله را مطالعه کنید: طراحی سایت با وردپرس چه مزیت هایی دارد

نظرات کاربران