طراحی سایت استاتیک

آشنایی با طراحی سایت استاتیک

اگر به دنبال یک وب سایت ساده و مفید برای کسب و کار، نمونه کار، صفحه لندیگ یا وبلاگ خود هستید، سایت های استاتیک بهترین گزینه هستند. سایت های استاتیک سریع تر و آسان تر از سایت های داینامیک ساخته می شوند و به همین دلیل محبوب تر هستند. هر چند که سایت های استاتیک محدودیت هایی دارند اما هنوز هم برای نمونه کار و رزومه بسیار مناسب هستند. در این مقاله قصد داریم برای آشنایی بیشتر درمورد طراحی سایت استاتیک و نکاتی که لازم است در رابطه با آن بدانید توضیح دهیم.

سایت استاتیک چیست؟

سایت استاتیک سایتی است که با محتوای ثابت نشان داده می شود. اینکه چه مرورگری استفاده شود مهم نیست؛ زیرا تمامی بازدید کنندگان آن را به یک شکل مشاهده می کنند.

سایت های استاتیک با استفاده از زبان های توسعه وب مانند HTML ، CSS و یا جاوا اسکریپت نوشته می شوند. این بدین معنی است که در طراحی سایت استاتیک هر صفحه دارای عنوان، یک فایل HTML است که در سرور ذخیره می شود. هنگامی که شخصی از وب سایت شما بازدید می کند، مرورگر وب کاربر درخواستی ارسال می کند تا فایل HTML را برای یک صفحه خاص مانند صفحه اصلی سایت مشاهده کند.

محتوای سایت های استاتیک هیچ گاه تغییر نمی کنند؛ مگر این که مالک اصلی وب سایت به صورت دستی سایت را از طریق فایل HTML صفحه ویرایش کند.

اصلی ترین تفاوت سایت های استاتیک و پویا در این است که در سایت های پویا، محتوا بر اساس ورودی های کاربر نمایش داده می شود و در هر صفحه تغییر می کند.

اما در طراحی سایت استاتیک تنها روی یک هدف مشخص تمرکز می شود. از صفحات استاتیک معمولا برای وب سایت های شخصی، وب سایت های نمونه کار، وب سایت های بروشور، صفحات لندینگ و سایر سایت هایی که تنها برای خواندن مقاله مناسب هستند، استفاده می شود. از آنجایی که محتوای سایت های استاتیک تغییری نمی کند، بسیار مهم است که قبل از طراحی، اهداف خود را برای سایت تعیین کنید.

چرا وب سایت های استاتیک را انتخاب کنم؟

چرا وب سایت های استاتیک را انتخاب کنم؟

دلایل زیادی برای طراحی سایت استاتیک به جای طراحی سایت های معمولی وجود دارد؛ برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از :

  • سادگی

اولین دلیلی که باعث می شود بسیاری از افراد سایت های استاتیک را به دیگر سایت ها ترجیح دهند، سادگی آن ها است. صاحبان مشاغل می توانند به سرعت یک وب سایت استاتیک را راه اندازی کنند. همچنین نگهداری سایت های استاتیک نیز بسیار ساده تر از سایت های داینامیک است. سایت های استاتیک نیازی به ادغام با پایگاه های داده یا سایر اسکریپت های پیچیده ندارند. همین باعث می شود تا زمان مورد نیاز برای ساخت سایت های استاتیک کاهش پیدا کند. برای سازندگان وب سایت که قصد دارند اولین سایت خود را بسازند، طراحی سایت استاتیک بهترین گزینه است.

  • هزینه

هزینه میزبانی سایت های استاتیک نسبت به سایت های داینامیک به میزان قابل توجهی کمتر است؛ زیرا در سایت های استاتیک، سرور میزبان نیازی به پردازش سرور جانبی ندارد و فقط از HTML و CSS استفاده می کند؛ علاوه بر این از آنجایی که ساخت سایت های استاتیک زمان کمتری می برد، هزینه ساخت آن ها نیز کمتر است.

  • قابلیت اطمینان و عملکرد

در طراحی سایت استاتیک باید بدانید که این سایت ها نیاز کمتری به تبادل با سرور دارند؛ همین باعث می شود تا سایت های استاتیک از نظر سرعت بارگذاری صفحه، سریع تر از سایت های داینامیک عمل کنند. این قابلیت برای وب سایت هایی که همیشه باید با اطلاعات مهمی به روز باشند، مفید است.

  • امنیت

دلیل بعدی برای انتخاب سایت های استاتیک، امنیت بالای آن ها است. سایت های استاتیک از افزونه های خارجی، پایگاه داده یا اسکریپت سرور جانبی که را های ورود عوامل خارجی هستند، استفاده نمی کنند؛ بنابراین در یک سایت استاتیک در مقایسه با یک سایت داینامیک، اطلاعات کمتر در معرض خطر قرار می گیرند.

ساخت سایت استاتیک

برای طراحی سایت استاتیک راه های مختلفی وجود دارد. برای این که بتوانید سایت استاتیک خودتان را بسازید، دو راه اصلی پیش روی شما است :

  • کد نویسی دستی

اولین و بهترین راه که زمان بیشتری از شما خواهد گرفت، کد نویسی به صورت دستی است. اگر به CSS ، HTML و جاوا اسکریپت تسلط داشته باشید، می توانید سایت استاتیک خود را به صورت دستی بسازید. شما از این طریق می توانید هر چقدر که بخواهید سایت خود را شخصی سازی کنید و بر عملکرد آن نظارت داشته باشید. البته این راه کمی زمان بر خواهد بود و نیاز به وقت بیشتری دارد.

  • تولید کننده های سایت های استاتیک

امروزه می توانید از ابزار های مختلفی برای تبدیل محتوای منبع به فایل های HTML ایستاتیک برای ایجاد و مدیریت ساده وب سایت استفاده کنید. شما در این روش کافی است که فایل های خود را تولید و روی سایت مستقر کنید.

ویژگی سایت های استاتیک

ویژگی سایت های استاتیک

اصلی ترین ویژگی های سایت های استاتیک شامل موارد زیر می شود :

  • ناوبری ساده : در طراحی سایت استاتیک می توانید ناوبری ساده این سایت ها را مشاهده کنید. شما می توانید از طریق یک منو یا لیست به صفحات مختلف وب سایت دسترسی داشته باشید.
  • محتوای ثابت : سایت هیچ گاه تغییر نمی کند. مگر این که سازنده وب سایت آن را به صورت دستی به روز رسانی کند.
  • تعامل محدود : سایت های ایستاتیک در مقایسه با سایت های داینامیک عملکرد محدود تری دارند و از جذابیت کمتری برخوردار هستند. اما به طور کلی تجربه کاربری قوی و قابل اعتماد را ارائه می دهند.

جمع بندی

در صورتی که زمان کمی برای طراحی سایت دارید، اما می خواهید سایتی با عملکرد خوب و طراحی ساده داشته باشید، سایت های استاتیک مناسب هستند. سایت های استاتیک به طور کلی برای وبلاگ ها، رزومه های کاری، صفحات لندینگ و کسب و کار ها مناسب هستند. این دست از وب سایت ها به سرعت ساخته می شوند و برای ساخت آن ها به اندازه وب سایت های داینامیک زمان نیاز نیست. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد طراحی سایت استاتیک و ویژگی های سایت های استاتیک توضیح دادیم.

نظرات کاربران