طراحی سایت داینامیک

طراحی سایت داینامیک چیست و چه مزایایی دارد؟

اگر علاقه مند به وب گردی باشید، قطعا تا کنون نام صفحات داینامیک را شنیده اید. فرقی نمی کند که یک کاربر عادی باشید و یا یک طراح سایت تازه کار که به تازگی می خواهید شروع به کار کنید. در هر دو صورت، سوال احتمالی ذهن شما این خواهد بود که طراحی سایت داینامیک چیست و چگونه می توان آن را طراحی کرد. ما در این راهنما با بررسی صفر تا صد سایت های داینامیک پاسخ تمامی سوالات احتمالی شما را در این زمینه می دهیم. با خواندن این مطلب با سایت های داینامیک و انواع مختلف آن ها آشنا خواهید شد؛ پس با ما همراه باشید.

سایت داینامیک چیست ؟

طراحی سایت داینامیک

سایت داینامیک در واقع سایتی است که به ویژگی های پویا مانند اندازه صفحه بیشتر می پردازد. ساختار و محتوای این نوع سایت ها کاملا انعطاف پذیر است و به کاربران این امکان را می دهد تا بتوانند صفحه را شخصی سازی کنند. طراحی سایت داینامیک به گونه ای است که بر اساس اقدامات کاربر نحوه نمایش محتوا در آن تغییر می کند. نحوه انجام این تغییرات و میزان آن به پیچیدگی های اجزای مختلف وب سایت و کیفیت کار توسعه دهنده بستگی دارد و می تواند بسیار متفاوت باشد. به طور کلی، سایت های داینامیک برای اهداف مختلفی مانند شبکه های اجتماعی، صفحات اشتراک گذاری عکس و ویدیو، نرم افزار های کاربردی وب و همچنین وب سایت های دیجیتال ساخته می شوند.

طراحی سایت داینامیک چگونه است؟

طراحی سایت داینامیک چگونه است؟

امروزه اکثر سایت ها تا حد بسیار زیادی داینامیک هستند و هر کدام نوعی از محتوای داینامیک را به نمایش می گذارند. پلتفرم ‌های رسانه ‌های اجتماعی، سایت ‌های رسانه های خبری، وبلاگ ‌ها، برنامه ‌های وب و سایت ‌های تجارتی الکترونیک همگی به یک محتوای واکنش‌ گرا و تعاملی نیاز دارند. سایت داینامیک هر صفحه را به عنوان یک فایل HTML ذخیره نمی کند؛ بلکه وب سرور تنها زمانی شروع به ایجاد صفحات می کند که کاربر این درخواست را بدهد. در این زمان سرور داده های موجود را از دیتا سنتر دریافت می کند و یک فایل سفارشی را برای کاربر ایجاد می کند. هنگامی که سرور ساخت صفحه سفارشی را تکمیل می کند آن را برای کاربر ارسال می کند.

به طور کلی، می توان گفت که طراحی سایت داینامیک به گونه ای است که از برنامه نویسی برای تولید و ایجاد یک محتوای قابل تغییر استفاده می شود. این تغییرات می تواند بر اساس عوامل بسیار زیادی مانند زبان سایت، زمان روز، منطقه مکانی و زمانی و دیگر جزئیات ایجاد شوند. برای مثال در برخی از سایت ها می توانید مشاهده کنید که سایت هر روزه در حال تغییر است تا بتواند به بازدید کنندگان یک محتوای جدید را ارائه دهد.

در طراحی سایت داینامیک از زبان های برنامه نویسی مختلفی استفاده می شود که به ساخت وب سایت کمک می کنند؛ برای مثال می توانیم از جاوا اسکریپت، HTML و Css در کلاینت و از پایتون، روبی و PHP در سرور استفاده کنیم. باید این موضوع را در نظر داشت که مقدار اطلاعاتی که برای تولید یک صفحه داینامیک استفاده می شود متفاوت است و این فرآیند می تواند بسیار پیچیده باشد. شما به عنوان یک کاربر هرگز تلاش های پشت طراحی یک سایت داینامیک را نمی بینید و فقط به صفحه ایجاد شده بر روی مرورگر خود دقت می کنید. در ادامه، خواهیم گفت که عوامل موثر بر تغییرات سایت داینامیک چیست :

  • جمعیت شناسی

سن، جنسیت، علایق و سایر عوامل جمعیت شناختی مرتبط برای نمایش محتوای مناسب به کاربر در نظر گرفته می شود.

  • زمان

بسته به زمان محلی کاربر، در وب ‌سایت ‌های پویا پیشنهادات ویژه، به ‌روز رسانی‌ های اخبار یا پیام‌ های مرتبط به نمایش گذاشته می شود تا علاقه‌ مردم بیشتر به آن ها جلب شود.

  • مکان

با شناسایی مکان‌ های جغرافیایی کاربران، تبلیغات ویژه هر منطقه در سایت ها نشان داده می شود.

  • تنظیمات زبان

درک زبان های برگزیده کاربران سبب می شود تا در وب سایت های پویا محتوایی که هم از نظر بصری و هم فرهنگی مناسب باشد و احتمال تبدیل را افزایش دهد، ارائه شود.

طراحی سایت داینامیک در مقایسه با سایت استاتیک

طراحی سایت داینامیک در مقایسه با سایت استاتیک

وب سایت های استاتیک مجموعه ای از فایل های آماده دارند که به زبان کلاینت ها نوشته و روی یک سرور ذخیره شده اند. در این شرایط سرور با درخواست کاربر فایل ها را نشان می دهد و امکان دستکاری فایل قبل از نشان دادن به مخاطب وجود ندارد. در واقع صفحه سایت استاتیک برای همه یکسان است. البته باید گفت که محتوای سایت های استاتیک نیز می تواند بسیار جذاب و تعاملی باشد؛ برای مثال می توان با قرار دادن دکمه ها و پیوند های تصویری گوناگون یک وب سایت استاتیک تعاملی را به وجود آورد.

در آن سوی میدان، همان طور که گفتیم طراحی سایت داینامیک باعث می شود تا کاربران محتوای شخصی سازی شده ای را ببینند. ممکن است فردی که در آمریکا از یک سایت داینامیک بازدید می کند، محتوای نشان داده شده اش با فردی در ایران بسیار متفاوت باشد. این به دلیل همان عوامل تغییر دهنده ای است که در بالا به طور کامل به آن ها اشاره کردیم. این رویکرد باعث ایجاد یک شخصی سازی خاص برای کاربر می شود و می تواند در برابر سایت های استاتیک بسیار حرفه ای تر به نظر برسد.

جمع بندی

اکنون می دانید که سایت داینامیک چیست و چگونه کار می کند. همچنین متوجه تفاوت های سایت های استاتیک در مقایسه با سایت های داینامیک شده اید. سایت های استاتیک جذابیت کمتری دارند و می توان گفت که این روز ها دیگر کاربرد چندانی ندارند؛ زیرا بسیاری از وب سایت ها طراحی سایت داینامیک دارند. باید به این مسئله توجه کرد که ساخت یک وب سایت استاتیک بسیار آسان تر از وب سایت های داینامیک است. طراحی سایت داینامیک پیچیدگی بیشتری دارد و برای همین می تواند دچار مشکلات مختلفی شود. در نهایت، این شما هستید که تصمیم به انتخاب یکی از این دو روش می گیرید.

نظرات کاربران