فرانت اند front end

فرانت اند چیست و به چه کسی توسعه دهنده فرانت اند می گویند؟

فرانت اند Front End به روال تولید HTML ، CSS و JavaScript برای یک وب سایت یا اپلیکشین اشاره دارد و مربوط به ظاهر سایت در سمت کاربر است تا بتواند آن را مستقیماً ببیند و با آن ارتباط برقرار کند. مهمترین چالشی که یک توسعه دهنده فرانت اند با آن رو به رو است این است که ابزارها و تکنیک های استفاده شده برای طراحی Front End یک سایت به طور مداوم در حال تغییر است و بنابراین یک توسعه دهنده نیز باید به طور مداوم از نحوه توسعه و بروزرسانی فرانت اند آگاه باشد.

فرانت اند

وظیفه ی توسعه دهنده ی فرانت اند Front End چیست؟

هدف اصلی از طراحی یک سایت این است که اطلاعات را در یک قالب دقیق و خوانا به مخاطب ارائه کنیم. امروزه کاربران با دستگاه های مختلفی از سایت ها بازدید می کنند و همین امر موجب ایجاد پیچیدگی های بسیاری در حوزه ی طراحی و فرانت اند Front End برای طراحان و توسعه دهندگان شده است زیرا هر دستگاه و هر سیستم عاملی ویژگی های خاص خود را دارد. در نتیجه طراحان باید اطمینان حاصل کنند که سایت در مرورگرهای مختلف (cross-browser)، سیستم عامل های مختلف (cross-platform) و دستگاه های مختلف (cross-device) به درستی ظاهر شده و قابل استفاده است و این امر نیاز به برنامه ریزی دقیق از طرف توسعه دهنده فرانت اند دارد.

HTML ، CSS و JavaScript سه زبان اصلی برنامه نویسی هستند که برای ساخت فرانت اند سایت مورد استفاده قرار می گیرند و وظیفه ی یک توسعه دهنده این است که طراحی سایت را به این کدها تبدیل کند تا توسط مرورگرها خوانده و قابل نمایش شود. مسئولیت اصلی یک توسعه دهنده ی فرانت اند Front End ایجاد یک تجربه کاربری خوب است. کاربران باید بتوانند به راحتی در سایت گشت بزنند و پاسخ های مورد نظر خود را قبل از کلیک بر روی سایت دریافت کنند و نباید در روند این کار در سایت با خطا یا مشکلی مواجه شوند.

تفاوت میان توسعه دهنده ی فرانت اند Front End و طراح UI چیست؟

از آنجایی که طراحی فرانت اند ارتباط زیادی با ظاهر سایت دارد ممکن است با طراحی UI اشتباه گرفته شود. اما در واقع هر کدام از این طراحان در دو حوزه ی کاملا متفاوت و البته مشترک فعالیت می کنند. یک طراح UI هرگز با کدها و زبان برنامه نویسی کار نمی کند بلکه با کمک نرم افزارهای طراحی مانند Adobe Photoshop، Illustrator، Dreamweaver، Sketch و … اقدام به طراحی ظاهر سایت می کند و در نهایت طرح خود را با قالب PSD در اختیار توسعه دهنده فرانت اند قرار می دهد و توسعه دهنده فرانت اند با استفاده از کدها طرح مورد نظر را اجرایی و به زبان وب تبدیل می‌کند.

هرچند ممکن است همه ‌ی این کارها را یک نفر انجام دهد اما به‌ هرحال هر کدام به تخصص جداگانه‌ ای نیاز دارد.

برای اینکه یک توسعه دهنده ی فرانت اند Front End شویم چقدر زمان نیاز است؟

توسعه ی فرانت اند یک مهارت ارزشمند در صنعت فناوری امروز است. اگر سوال شما این است که چقدر زمان برای یادگیری فرانت اند Front End نیاز است باید گفت یادگیری اصول HTML ، CSS و JavaScript حدود دو ماه طول می کشد. اگر می خواهید به یک توسعه دهنده ی مسلط بر فرانت اند تبدیل شوید باید حداقل شش ماه به صورت روزانه آموزش تخصصی ببینید. برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده ی حرفه ای فرانت اند باید زمان بیشتری صرف کنید و علاوه بر زبان های برنامه نویسی باید اصول طراحی سایت ریسپانسیو را نیز بیاموزید.

مهارت های مورد نیاز یک توسعه دهنده ی فرانت اند Front End

یادگیری HTML

اولین زبانی که باید به عنوان یک front-end developer بیاموزید HTML است. این زبان ساختار یک صفحه سایت را تعریف می کند. مدتی را صرف یادگیری برچسب های اساسی HTML کنید و سپس برای ساخت یک صفحه اقدام کنید.

یادگیری CSS

در قدم دوم باید به سراغ زبان CSS بروید. میتوانید پس از یادگیری این زبان برای تمرین بیشتر آن را در صفحاتی که در مرحله ی قبل آماده کردید اجرا کنید.

یادگیری JavaScript

اصول JavaScript را بیاموزید و سعی کنید صفحاتی که قبلا ساخته اید را تعاملی تر کنید.

یادگیری اصول طراحی ریسپانسیو

یک رابط کاربری استاندارد باید به گونه ای باشد که در دستگاه‌ و سیستم عامل های مختلف عملکرد دقیق و صحیحی داشته باشد بنابراین باید بتواند متناسب با نوع دستگاهی که در آن در حال اجرا است واکنش مناسب نشان دهد.

یادگیری نرم افزارهای گرافیکی

توانای کار و آشنایی با نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ، ایلوستریتور و… از مهمترین مهارت هایی است که باید به عنوان یک توسعه دهنده ی فرانت اند بر آن مسلط باشید.

ذوق هنری و خلاقیت

یک طراح front end باید طرح هایی خلاقانه، کاربرپسند و کاربردی برای ظاهر یک سایت یا اپلیکیشن ارائه کند. یک طراح موفق کسی است که بتواند رابط کاربری زیبا منطبق بر استانداردهای ظاهری و تجربه کاربری ایجاد کند.

یادگیری اصول تجربه کاربری یا User Experience

منظور از تجربه کاربری همان حسی است ک کاربر هنگام فعالیت در سایت شما تجربه می کند. بنابراین باید به عنوان یک توسعه دهنده ی فرانت اند با نیاز کاربر و اصول ایجاد یک تجربه کاربری خوب آشنا باشید.

اصول سئو را بیاموزید

به یاد داشته باشید حتی یک توسعه دهنده ی فرانت اند که تنها با ظاهر سایت سر و کار دارد باید بداند چطور کدها، محتوا، تصاویر و … را برای بهتر دیده شدن آن بچیند و بهینه کند.

مهارت های خود را با هم ترکیب کنید

این کار به شما کمک می کند یاد بگیرید چگونه این زبان ها و جزئیات را در کنار هم قرار دهید و برای ساخت یک سایت پیشرفته آماده شوید.

یک سایت کامل طراحی کنید

پس از ایجاد چند صفحه به عنوان نمونه می توانید ساخت یک سایت کامل را شروع کنید تا بعدها به عنوان نمونه ی کار و رزومه آن را به شرکت های مختلف ارائه دهید.

 

 

نظرات کاربران