قواعد نگارشی

مهم ترین قواعد نگارشی کدام اند؟

همان طور که می دانید یکی از مهم ترین ویژگی های یک محتوای بی نظیر، رعایت قواعد نگارشی است. برای همین اگر یک تولید کننده محتوا و یا صاحب یک وبلاگ هستید، باید هنگام تولید محتوا به قواعد نگارشی بسیار اهمیت دهید. یک تولید کننده محتوای ماهر باید بتواند یک متن با کیفیت را بنویسد. این کیفیت با رعایت کردن برخی از نکات مانند همین قواعد نگارشی ساده به دست می آید. بسیاری از ما در طول روز متن های بلندی را در وبسایت ها و شبکه های مجازی می خوانیم. نکته قابل توجه آن ها، نا خوانا بودن و روان نبودن آن ها است. این مسئله باعث می شود تا به سراغ ادامه مطلب نرویم. با رعایت کردن قواعد نگارشی می توانید یک متن بسیار روان و جذاب را تولید کنید که هر مخاطبی را به خواندن ادامه مطلب وادار می کند.

چرا باید در تولید محتوا قواعد نگارشی را رعایت کرد؟

قواعد نگارشی

متاسفانه این روز ها برخی تولید کنندگان محتوا استفاده از قواعد نگارشی را کنار گذاشته اند و آن را کم اهمیت می دانند. این در حالی است که رعایت کردن قواعد نگارشی باعث افزایش سطح کیفیت متن تولیده شده می شود. همچنین رعایت درست این قواعد به خواننده حس احترام می دهد؛ زیرا از طریق قواعد نگارشی خواندن متن آسان تر می شود.

هنگامی که به درستی از قواعد نگارشی استفاده نکنید، مخاطب می تواند برداشت های گوناگونی از متن شما داشته باشد. هنگام تولید محتوا باید به درستی از ویرگول، پرانتز و…  استفاده کنید تا بتوانید همان منظوری که از یک جمله دارید را به مخاطب خود نیز انتقال دهید. در غیر این صورت منظور شما واضح نخواهد بود.

مهم ترین علائم نگارشی

مهم ترین علائم نگارشی

همان طور که گفتیم برای رعایت قواعد نگارشی، شما باید بتوانید به درستی از علائم نگارشی استفاده کنید. هر کدام از علائم نگارشی یک سری ویژگی ها دارند که نحوه استفاده آن ها را با یکدیگر متمایز می کند. آن ها باید در جایگاه خود قرار بگیرند تا مفهوم جمله تکمیل شود و معنا به درستی به خواننده انتقال یابد. در ادامه برخی از مهم ترین علائم نگارشی و نحوه استفاده از آن ها را برای شما آورده ایم:

  • نقطه

علامت نقطه در تمامی جملات امری، خبری و جمله‌ های فاقد پرسش و تعجب در آخر قرار می گیرد. در متن ها علامت نقطه به آخرین کلمه جمله که معمولا فعل است می چسبد. سپس اولین کلمه جمله بعدی با یک فاصله از علامت می آید تا جمله بعدی به درستی شکل بگیرد.

  • ویرگول

پر کاربرد ترین نماد نگارشی در فارسی ویرگول است که کاربرد های بسیار متفاوتی دارد. ویرگول بعد از کلمه می آید و سپس با یک فاصله کلمه های بعدی قرار می گیرند. یکی از کاربرد های مهم ویرگول، جلوگیری از استفاده بیش از حد حرف «و» است. (برای مثال خیار، گوجه، بادمجان و کاهو به جای خیار و گوجه و بادمجان و کاهو قرار می گیرد).

دیگر کاربرد ویرگول ایجاد مکث هنگام خواندن است که می تواند به شیوا بودن متن کمک کند. ویرگول برای کلمات بدل نیز استفاده می شود. (برای مثال پروین اعتصامی، شاعر برتر، یکی از برجسته ترین شاعران تاریخ معاصر ایران است).

  • پرانتز

به طور کلی از پرانتز برای بیان یک سری توضیحات بیشتر استفاده می شود تا معنی جملات بهتر بیان شود. اگر می خواهید توضیحات بیشتری را به مخاطب خود ارائه دهید و نمی توانید از آن ها در ساختار اصلی جمله استفاده کنید، پرانتز به کمک شما می آید. بین پرانتز باز و پرانتز بسته، و کلماتی که بین این دو هستند فاصله ای وجود ندارد و کاملا چسبیده اند. همچنین برای اتمام جمله بلافاصله پس از پرانتز از نقطه استفاده می شود؛ برای مثال به این جمله دقت کنید: (علی سلام رساند).

قواعد نگارشی-3
  • گیومه

در هنگام رعایت قواعد نگارشی از نماد گیومه نیز می توانید استفاده کنید. گیومه در مواقعی که می خواهید یک واژه و یا نام خاص را برای دفعه اول در متن بیاورید کاربرد دارد. همچنین کاربرد مهم دیگر گیومه در هنگامی است که می خواهید یک نقل قول خاص از شخصی را به متن خود اضافه کنید. برای مثال، پروین اعتصامی می گوید: «آن چه دوران نخرد یک دلی است، آن چه ایام ندارد وفا است». گیومه از نظر فاصله کاملا مانند پرانتز است.

  • علامت سوال

می دانید که بیشترین کاربرد علامت سوال در جملات پرسشی است. این علامت عملکردی شبیه به نقطه دارد و درست پس از پایان جمله به آخرین کلمه می چسبد. سپس اولین کلمه جمله بعدی با یک فاصله از آن می آید. همچنین می توان از علامت سوال در وسط جمله نیز استفاده کرد. می توانید از آن برای تردید و یا تمسخر یک موضوع استفاده کنید؛ برای مثال «آن دختر یک دیوانه (؟) است».

  • علامت تعجب

یکی دیگر از نماد های نگارشی که استفاده از آن در هنگام رعایت قواعد نگارشی بسیار مهم است، علامت تعجب است. علامت تعجب معمولا پس از یک جمله عاطفی و شگفت آور می آید. همچنین از آن پس از منادا نیز استفاده می شود. علامت تعجب مانند علامت سوال به آخرین کلمه جمله متصل است و از اولین کلمه جمله بعدی یک فاصله دارد.

جمع بندی

رعایت قواعد نگارشی می تواند کیفیت پایین مطالب شما را کاملا تغییر دهد و آن ها را به یکی از با کیفیت ترین مطلب های موجود تبدیل کند. رعایت آن ها باعث روان شدن متن می شود. همچنین درک کلی مخاطب از متن شما بالا تر می رود و فهم آسان می شود. فرقی نمی کند که یک کارشناس تولید محتوا باشید و یا یک ویراستار، در هر دو حالت شما باید اهمیت زیادی به رعایت قواعد نگارشی دهید. هیچ گاه نخواهید دید که یک محتوانویس با تجربه و حرفه ای به درستی از علائم و قواعد نگارشی استفاده نکند. پس شما هم اگر تازه کار هستید استفاده از آن ها را در اولویت خود قرار دهید.

نظرات کاربران