تولید محتوا چیست ؟
احتمالا این روز ها کلمه تولید محتوا به گوشتان آشنا است. اگر می خواهید با مفهوم این واژه و کاربرد آن آشنا شوید و بیشتر از قبل درباره اهمیت تولید محتوا بدانید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
وقتی سرتان درد می کند، راه درمان را از گوگل می پرسید. وقتی شیر آب منزلتان چکه می کند، شیوه تعمیر را از گوگل می پرسید. وقتی مشتری های کسب و کارتان کم شده است، راه جذب مشتری را از گوگل می پرسید. این موضوعات نشانه هایی هستند که باعث می شوند حضور پررنگ اینترنت و موتور های جست و جو را در زندگی خود انکار نکنیم.
پیشرفت تکنولوژی و تولید محتوا
تکنولوژی با سرعتی قابل توجه در حال رشد است و دنیای دیجیتال عرصه جدیدی برای کسب و کار ها فراهم کرده است. درگاه ورود به این عرصه دیجیتال، موتور های جست و جو هستند. نفوذ موتور های جست و جو به حدی پیش رفته است که اگر صاحب کسب و کاری هستید، بستر اینترنت درگاه گسترده و مفیدی برای پیشرفت شما است و برای این پیشرفت حتما باید از دریچه تولید محتوا عبور کنید. محتوایی که ایجاد می کنید مسلماً مهم ترین قسمت تلاش های بازاریابی دیجیتال شما خواهد بود. محتوا نه تنها به شما در ایجاد اعتماد و ارتباط با مخاطب هدف کمک می کند، بلکه به عنوان پی ریزی باقی تکنیک های بازاریابی هم عمل می کند. تولید محتوا عاملی است که به شما کمک می کند کسب و کارتان را به صورت آنلاین تبلیغ کنید.
تولید محتوا چیست ؟ و چرا به تولید محتوای متنی نیاز داریم؟
بیایید فرض کنیم موضوع چکه کردن شیر آب را جست و جو کردید و گوگل به شما صفحه ای را پیشنهاد داده که راهکار خیلی خوبی برای تعمیر شیر آب به شما داده است. در این صفحه، انواع شیر به شما توضیح داده شده است و در نهایت گفته شده که اگر مشکل دیگری در مورد شیرآلات منزلتان دارید، روی کمک ما حساب کنید. آیا این مطلب و باز شدن گره مشکلتان به شما حسی از جنس اعتماد نمی دهد؟
با توجه به آنچه گفته شد، پس باید به تولید محتوا مخصوصا تولید محتوای متنی متوسل شوید. مخاطب محتوای شما را می بیند، مشتاق می شود و در ادامه واکنشی از جنس خرید، کامنت یا به اشتراک گذاری خواهد داشت. برای کسی که به وبسایت شما سر می زند هم همین موضوع صادق است. این موضوع اولین اصل استراتژی افزایش همراهی مشتری با سایت شما (Engagement) فارغ از یک محتوای خاص است. مشتری فارغ از اینکه از چه کانالی به وبسایت شما دست پیدا کرده (جست و جو، کارت ویزیت، ادوردز، معرفی افراد و…) به دنبال محتوا می گردد.
بیایید کمی عمیق تر شویم. مهم ترین محتوا های تولید شده در فضای اینترنت عبارت هستند از: محتوای متنی، محتوای ویدیویی، محتوای عکسی که در جدول زیر با شاخص های مختلفی با یکدیگر مقایسه شده اند. با توجه به اطلاعات این جدول، تولید محتوای متنی بهترین انتخاب برای تولید محتوای وبسایت است که خود به انواع مختلفی از تولید محتوای متنی تقسیم می شود. این نوع تولید محتوا عموما با عکسی مربوط به محتوای تولید شده همراه است که بر اساس جدول، دومین اولویت وبمستر ها برای تولید محتوا است. شاید دلیل گوگل برای ارج نهادن به محتوای متنی برای رنک دهی به وبسایت ها هم همین جدول است.
اهمیت ارتباطات و تولید محتوا
اساس شکل گیری ارتباطات در همین انتشار محتوا است که در انسان های اولیه با روشن کردن دود و حک تصویر شکار روی سنگ ها نمود پیدا کرده بود و حالا ما به عنوان انسان هایی مدرن، راهکار های مختلفی را در پیش گرفته ایم ولی همچنان متن و گفتار، اساس تولید محتوا است. سایت های بزرگی مانند Blogger در سطح جهانی و Blogfa در ایران خدمات انتشار محتوای متنی را مدت ها ارائه می دادند و حالا این مسیر به سمت بستر های بزرگ تری پیش رفته است. بزرگ ترین این غول ها Medium در سطح جهانی و Virgool در ایران است که با یک پس زمینه سفید، ابزار بسیار ساده، اندازه فونت و بارگذاری عکس، تمام دغدغه شما را معطوف به کیفیت محتوایتان می کند.
نتیجه: مردم دنبال حرف حساب هستند! تکنولوژی هم دنبال پیدا کردن حرف حساب است. پس باید حرف حساب بزنیم! اما معیار های حرف حساب در تولید محتوای متنی چیست؟ در ادامه …
اهمیت تولید محتوا چیست؟
ایجاد محتوای باکیفیت باید پایه و اساس وب سایت و ساختار آن باشد. محتوای باکیفیت به جذب مخاطب مناسب به وب سایت شما کمک می کند. آن ها را درگیر خود می کند و تلاش می کند تا کاربر در وب سایت شما مدت طولانی ای وقت بگذراند و ترغیب شود تا از محتوا های دیگر شما هم بازدید کند. اگر صاحب یک کسب و کار هستید و یک وب سایت تجاری دارید، یک محتوای باکیفیت و یونیک باعث می شود تا مخاطب از طریق این محتوا تبدیل به مشتری شود و از شما خرید کند. با بالا تر رفتن فضای رقابتی، انتظارات مخاطبان بالا رفته است و شما باید یک استراتژی محتوایی قوی داشته باشید که بتوانید از سایر رقبای خود پیشی بگیرید و مخاطبان را جذب کنید. تولید محتوا باعث می شود که موقعیت های خوبی را در نتایج گوگل کسب کنید. با تولید محتوا امتیازات سایت شما بالا می رود و مخاطب هدف سایت شما را پیدا می کند. البته محتوایی که تولید می کنید باید به خوبی بتواند نیاز های کاربر را درک کند و آن را برطرف کند. اگر محتوای شما باکیفیت باشد و به درستی نوشته شده باشد، کاربران در سایت شما باقی می مانند و محتوا را به احتمال خیلی زیاد تا آخر می خوانند. همین موضوع باعث می شود تا بانس ریت کاهش پیدا کند و به تدریج رتبه سایتتان بالا رود.
بقا در فضای رقابتی به واسطه تولید محتوا
آیا تا به حال کلمه مزیت رقابتی به گوش شما خورده است؟ اگر نمی دانید مزیت رقابتی چیست و چه ربطی به این موضوع دارد پس بهتر است مطالعه این قسمت را از دست ندهید. مزیت رقابتی در واقع مزایا و ویژگی های یک شرکت یا یک محصول است که رقبا به راحتی نمی توانند آن را کپی کنند یا حتی از شرکت ها پیشی بگیرند. مزیت رقابتی باعث می شود که شما از دیگر رقبا متمایز تر باشید. مثلا سیستم عامل اپل یک مزیت رقابتی پایدار است که آن را نسبت به سایر رقبایش خاص تر کرده است. درواقع این مزیت ها باعث می شود شما مشتری های وفاداری را پیدا کنید که فقط به دلیل این مزیت از سرویس های شما یا خدمات و محصولات شما استفاده کنند. در فضای رقابتی تولید محتوا در بستر وب نیز، مزیت رقابتی به کمک شما می آید. باید محتوا هایی را تولید کنید که فقط مخصوص خود شرکت شما باشد و آن قدر مهم و کاربردی باشد که بتواند نیاز مخاطب را تا حد امکان برطرف کند و هیچ رقیبی هم نتواند از شما کپی کند. اگر محتوا های تولیدی شما دارای ویژگی هایی همچون کیفیت بالا، ساختار درست، شیوا و کاربردی بودن باشد در فضای رقابتی می توانید ماندگار شوید و حتی از دیگر رقبای خود پیشی بگیرید. اگر یک مزیت رقابتی پایدار داشته باشید، مطمئنا نه تنها در فضای رقابتی ماندگار خواهید شد، بلکه مشتری ها و مخاطب های هدف را نیز به دست خواهید آورد.
چگونه محتوای متنی موجب خلق ارزش می شود؟
حالا که به اساس تولید محتوا پی بردیم، باید ببینیم که این موضوع چطور در بازاریابی آنلاین به یاری ما می آید:
-
تولید محتوا به مخاطبان شما راه درست را یاد می دهد.
آموزش اولین قدمی است که می توانید برای آگاه سازی مشتری بردارید. با تولید محتوا، دست مشتری سردرگم را می گیرید و او را رو به روی خود می نشانید تا با او حرف بزنید. اگر این حرف از جنس نیاز و مشکل مشتری باشد، پای این آموزش شما می نشیند و شما با این تولید محتوا می توانید به او کمک کنید تا گره از مشکلش باز شود. این آموزش یک بازی دو سر برد است. مشکل مخاطب حل می شود و به شما اعتماد می کند. شما می توانید در این آموزش راهکار استفاده از محصول خودتان را هم بگنجانید.
محتوای آموزشی معمولاً به شکل پست های وبلاگ، صفحات معرفی محصول، صفحه اصلی شما و صفحه “درباره ما” است. همانطور که می توانید سایر مطالب آموزشی، تازه های کسب و کار، نقد و بررسی ها را در تولید محتوای خود بگنجانید، می توانید هر منبعی که مشتری احتیاج دارد تا تصمیم به خرید بگیرد را در اختیارش بگذارید. محتوای آموزشی باید بر روی آموزش بیشتر مخاطبان هدف در مورد کسب و کار و پیشنهادات شما متمرکز باشد.
برای آموزش به مخاطبان خود از طریق تولید محتوا باید روی سوالات یا نگرانی های آن ها تمرکز کنید. در نظر بگیرید که مخاطبان چه مشکلی دارند و راه حل شما چیست و چطور این مشکل را حل و فصل می کنید. مسیر را به سمتی پیش ببرید که کاربران جواب سردرگمی های خود را با راهکار کاربردی شما حل کنند.
-
تولید محتوا اساس سئو سایت است.
گفتیم که مردم عموما سوالات خود را از موتور های جست و جو می پرسند. این موضوع به این معنی است که بهینه سازی محتوا یا همان سئوی سایت شما می تواند کمک کند تا سرنخ های جدیدی را در وب سایت خود به وجود آورید. با این حال، برای اینکه استراتژی بهینه سازی موتور جست و جو و سئو سایت خود را تقویت کنید، باید محتوای قوی و با کیفیتی داشته داشته باشید.
گوگل عاشق محتواست. اساس محتوا مانند خونی در رگ های موتور های جست و جو، مخصوصا گوگل است، چرا که با همین محتوا ها رشد کرده اند. از بین انواع و اقسام تولید محتوا، تولید محتوای متنی راهکار بهتری برای رشد به شما می دهد. متن، زبان مشترک تمام موتور های جست و جو است. اگر محتوا و متنی نداشته باشید نمی توانید قصد و منظورتان را به موتورهای جست و جو بفهمانید و طبعا دیده هم نمی شوید.
تولید محتوا و سئو همیشه باید دوشادوش هم باشند. نکته مهم اینجاست که “مخاطب” را اساس و محور همه چیز بدانید. تولید محتوای شما را مخاطب باید بخواند و بپسندد. اگر مخاطبان هدف شما مشتاق تولید محتوای شما شوند، استراتژی سئوی شما هم به نتایج خوبی می رسد.
-
دیده می شوید و به مشتری بالقوه دست پیدا می کنید.
وقتی که محتوای متنی درستی تولید کردید و در کنار آن سئوی سایت شما بهبود پیدا کرد و در نتایج جست و جو بالا آمدید، حالا وقت بالا رفتن بازدید است. نتیجه این دیده شدن، فقط منجر به افزایش ترافیک نمی شود، بلکه دارید تولید محتوایی انجام می دهید که دقیقا برای مخاطب هدفتان است و احتمال بیشتری دارد که به مشتری شما تبدیل شوند.
الگوریتم های گوگل وقتی محتوای شما را تشخیص دهند و ارزش ها را شناسایی کنند به دیده شدن شما کمک می کنند. این ارزش بر اساس فاکتور هایی مانند مربوط بودن (Relevance)، تجربه کاربری (User Experience) و امتیاز صفحه (Page Rank) سنجیده می شود. بر اساس امتیاز های به دست آمده به ازای هر صفحه یا هر وبسایت محتوا ها اولویت بندی می شوند و در صفحات گوگل به نمایش در می آیند.
ویژگی کیفی یک گروه دیجیتال مارکتینگ مطلوب چیست؟
یک تیم دیجیتال مارکتینگ موفق دارای مزیت رقابتی است و محتوا هایی را برای مشتریان خود تولید می کند که از رقبا متمایز است. محتوای تولیدی تیم دیجیتال مارکتینگ باید یونیک، تخصصی و برگرفته از معتبر ترین منابع غیر فارسی باشد. محتوا هایی که توسط گروه بیزون تولید می شود نیز صرفا ترجمه یا بازگردانی نیست! بلکه با توجه به چندین منبع معتبر تالیف می شود. هر محتوا متناسب با خدمات، محصولات و مخاطبین شما شخصی سازی می شود.
پروسه تولید محتوا چگونه است؟
تولید محتوا صرفا نگارش یک متن نیست! نگارش متن تنها یک مرحله از فرایند تولید محتواست. چه از لحاظ زمان و چه از لحاظ دانش و تخصص یک نفر قادر به انجام تمامی مراحل تولید محتوا نیست و این کار، همکاری تیمی می طلبد. تیم تولید محتوا با اشراف بر فضای رقابتی نیاز هر کسب و کار را به تولید محتوا ارزیابی می کند و در زمینه کسب و کار مشتری خود مطالعه و تحقیق می نماید. سپس رقبای آن ها را آنالیز می کند. این پروسه با پژوهش کلمات کلیدی استارت می خورد.
در تیم بیزون برای تولید محتوا از منابع به روز و مرتبط با نیاز مجلات اینترنتی کسب و کار ها استفاده می شود. تیم ما با رعایت استاندارد های اولیه، متنی معتبر و یونیک را ارائه می دهد، همچنین محتوا با اصول سئوی متن سازگار می شود که نقطه عطفی برای ارتقای وب سایت کسب و کار ها است.
مشتریان بالقوه تیم دیجیتال مارکتینگ بیزون چه کسانی هستند؟
گروه دیجیتال مارکتینگ Bizzone تمامی خدمات لازم برای تولید محتوای متنی و بازاریابی فروشگاه اینترنتی را توسط تیم نگارش، سئو و استراتژیست ارائه می دهد. مشتریان دیجیتال مارکتینگ بیزون صرفا به گروه های خاصی محدود نمی شود. همین که یک کسب و کار اینترنتی داشته باشید، ما می توانیم همراهتان شویم.
وبلاگ بیزون به چه موضوعاتی می پردازد؟
در وبلاگ بیزون صرفا از محصولات خود شرکت صحبت نمی شود. این وبلاگ دارای مطالبی در زمینه تولید محتوا و استراتژی های مخصوص به آن است. تمامی مطالب این وبلاگ یونیک، تخصصی و دارای نکات کلیدی بسیار زیادی هستند و اهداف استراتژیک و دید پایه ای به موضوعات را در نظر گرفته اند. در سایت بیزون، مقالات متناسب با نیاز کاربر ارائه می شوند و مطالب تکیه بر دانش افزایی مخاطب دارند.