تولید محتوا چیست

 احتمالا این روزها کلمه تولید محتوا به گوشتان آشنا باشد. اگر می خواهید بامفهوم این واژه و کاربرد آن آشنا شوید و بیشتر از قبل از اهمیت تولید محتوا بدانید، با این مطلب همراه ما باشید.

 سرتان درد می کند از گوگل می پرسید، شیر چکه می کند از گوگل می پرسید، مشتری های کسب و کارتان کم شده است از گوگل می پرسید و همین موضوع نشانه ای است که باعث می شود حضور پررنگ اینترنت و موتورهای جست و جو را در زندگی خود انکار نکنیم.

تکنولوژی با سرعتی قابل توجه در حال رشد است و دنیای دیجیتال عرصه جدیدی برای کسب و کارها فراهم کرده است. درگاه ورود به این عرصه دیجیتال از موتورهای جست و جو عبور می کند. رسوخ موتورهای جست و جو به حدی پیش رفته است که اگر صاحب کسب و کار هستید، بستر اینترنت درگاه گسترده و مفیدی برای پیشرفت شما است و برای این پیشرفت حتما باید از دریچه تولید محتوا عبور کنید. تولید محتوایی که ایجاد می کنید مسلماً مهمترین قسمت تلاش های بازاریابی دیجیتال شما خواهد بود. محتوا نه تنها به شما در ایجاد اعتماد و ارتباط با مخاطب هدف کمک می کند، بلکه به عنوان پی ریزی باقی تکنیک های بازاریابی شما هم عمل می کند. تولید محتوا عاملی است که به شما اجازه می دهد کسب و کارتان را به صورت آنلاین تبلیغ کنید.

تولید محتوا متنی

تولید محتوا چیست و چرا به تولید محتوای متنی نیاز داریم؟

همین بالا مثال چکه کردن شیر را زدیم. بیایید فرض کنیم همین موضوع را جست و جو کردید و گوگل به شما صفحه ای را پیشنهاد داد که راهکار خیلی خوبی به شما داده است. انواع شیر را به شما توضیح می دهد و در نهایت ادامه می دهد که اگر مشکل دیگری در مورد شیرآلات منزلتان داشتید، روی کمک ما حساب کنید. آیا این مطلب و باز شدن گره مشکلتان به شما حسی از جنس اعتماد نداد؟

 

علاوه بر این حس اعتماد به ویترینی نگاه کنید که گوگل در اختیار شما قرار داده است تا مخاطب رد شود و شما را ببیند. نمی خواهید در این ویترین سهمی داشته باشید؟ پس باید به تولید محتوا، مخصوصا تولید محتوای متنی متوسل شوید. مخاطب محتوای شما را می بیند، مشتاق می شود و در ادامه واکنشی از جنس خرید، کامنت یا به اشتراک گذاری خواهد داشت. برای کسی که به وبسایت شما سر می زند هم همین موضوع صادق است. این موضوع اولین اصل استراتژی افزایش همراهی مشتری با سایت شما (Engagement) فارغ از یک محتوای خاص است. مشتری فارغ از اینکه از چه کانالی به وبسایت شما دست پیدا کرده (جست و جو، کارت ویزیت، ادوردز، معرفی افراد و …) به دنبال محتوا می گردد.

این جواب برای این سوال کافی ولی مختصر بود. بیایید کمی عمیق تر شویم. مهم ترین محتوای تولید شده در فضای اینترنت عبارتند از محتوای متنی، محتوای ویدیویی، محتوای عکسی که در جدول زیر با شاخص های مختلفی با یکدیگر مقایسه شده اند.

محتوای ویدیویی محتوای عکسی محتوای متنی
بالا پایین متوسط

زمان درگیری مخاطب

 

بالا پایین بالا میران توجه مخاطب

 

بالا متوسط پایین هزینه تولید

 

پایین پایین بالا تاثیر در سئو

 

بالا متوسط پایین هزینه دسترسی

برای مخاطب

(هزینه اینترنت)

با توجه به اطلاعات این جدول تولید محتوای متنی بهترین انتخاب برای تولید محتوای وبسایت است که خود به انواع مختلفی از تولید محتوای متنی تقسیم می شود. این نوع تولید محتوا عموما به همراه عکسی مربوط به تولید محتوای انجام شده می آید که بر اساس جدول دومین اولویت وبمستر ها برای تولید محتوا است. شاید دلیل گوگل برای ارج نهادن به محتوای متنی برای رنک دهی به وبسایت ها هم بر اساس چیزی شبیه به این جدول است.

 

اهمیت ارتباطات و تولید محتوا

اساس شکل گیری ارتباطات در همین انتشار محتوا بوده که در انسان های اولیه با روشن کردن دود و حک تصویر شکار روی سنگ ها نمود پیدا کرده بود و حالا ما به عنوان انسان هایی مدرن، راهکارهای مختلفی پیش گرفته ایم ولی همچنان متن و گفتار، اساس تولید محتوا است. سایت های بزرگی مانند Blogger در سطح جهانی و Blogfa در ایران خدمات انتشار محتوای متنی را مدت ها ارائه می دادند و حالا این مسیر به سمت بسترهای بزرگتری پیشرفت کرده است. بزرگترین این غول ها Medium در سطح جهانی و Virgool در ایران است. یک صفحه از این وبسایت ها که با یک پس زمینه سفید و ابزار بسیار ساده و اندازه فونت و بارگذاری عکس تمام دغدغه شما را معطوف به کیفیت محتوایتان می کند.

نتیجه : مردم دنبال حرف حساب هستند. تکنولوژی هم دنبال پیدا کردن حرف حساب است. پس باید حرف حساب بزنیم! اما معیار های حرف حساب در تولید محتوای متنی چیست؟ در ادامه …

اهمیت تولید محتوا چیست؟

ایجاد محتوای با کیفیت باید پایه و اساس وب سایت و ساختار آن باشد. محتوای با کیفیت به جذب مخاطب مناسب به وب سایت شما کمک می کند. آنها را درگیر خود می کند و تلاش می کند تا کاربر در وب سایت شما به مدت طولانی وقت بگذراند و ترغیب شود تا از محتواهای دیگر شما دیدن کند. اگر صاحب یک کسب و کار باشید، اگر یک وب سایت تجاری دارید، یک محتوای با کیفیت و یونیک باعث می شود تا مخاطب از طریق این محتوا تبدیل به مشتری شده و از شما خرید کند. با بالاتر رفتن فضای رقابتی انتظارات مخاطبان بالا رفته است و شما باید یک استراتژی محتوایی قوی داشته باشید که بتوانید از سایر رقبای خود پیشی بگیرید و مخاطبان را جذب کنید. تولید محتوا باعث می شود که موقعیت های خوبی را در نتایج گوگل کسب کنید، امتیازات سایت شما بالا می رود و مخاطب هدف سایت شما را پیدا می کند. البته محتوایی که تولید می کنید باید به خوبی بتواند نیاز های کاربر را درک کرده و آن را برطرف کند. اگر محتوای شما با کیفیت بوده و به درستی نوشته شده باشد، کاربران در سایت شما باقی می مانند و محتوا را به احتمال خیلی بالایی تا آخر می خوانند. همین موضوع باعث می شود تا بانس ریت کاهش پیدا کرده و به تدریج رتبه سایتتان بالا رود.

تولید محتوا

بقا در فضای رقابتی به واسطه تولید محتوا

آیا تا به حال کلمه مزیت رقابتی به گوش شما خورده است؟ اگر نمی دانید مزیت رقابتی چیست و چه ربطی به این موضوع دارد پس بهتر است مطالعه این قسمت را از دست ندهید. مزیت رقابتی در واقع مزایا و ویژگی های یک شرکت یا یک محصول است که رقبا به راحتی نمی توانند آن را کپی کنند، یا حتی از شرکت ها پیشی بگیرند. مزیت رقابتی باعث می شود که شما از دیگر رقبا متمایز تر باشید. مثلا سیستم عامل اپل یک مزیت رقابتی پایدار است که آن را نسبت به سایر رقبایش خاص تر کرده است. درواقع این مزیت ها باعث می شود شما مشتری های وفاداری را پیدا کنید که فقط به خاطر این مزیت از سرویس های شما یا خدمات و محصولات شما استفاده کند. در فضای رقابتی تولید محتوا در بستر وب نیز، این مزیت رقابتی به کمک شما می آید. باید محتواهایی را تولید کنید که فقط مخصوص خود شرکت شما باشد و آن قدر مهم و کاربردی باشد که بتواند نیاز مخاطب را تا حد امکان برطرف کرده و هیچ رقیبی هم نتواند از شما کپی کند. اگر محتوا های تولیدی شما دارای ویژگی هایی همچون کیفیت بالا، ساختار درست، شیوا و کابردی بودن باشد در فضای رقابتی می توانید ماندگار شوید و حتی از دیگر رقبای خود پیشی بگیرید. اگر یک مزیت رقابتی پایدار داشته باشید، مطمئنا نه تنها در فضای رقابتی ماندگار خواهید شد، بلکه مشتری ها و مخاطب های هدف را نیز به دست خواهید آورد.

 

چگونه محتوای متنی موجب خلق ارزش می شود؟

حالا که به اساس تولید محتوا پی بردیم باید ببینیم که این موضوع چطور در بازاریابی آنلاین به یاری ما می آید:

 

  • تولید محتوا به مخاطبان شما راه درست را یاد می دهد

آموزش اولین قدمی است که می توانید برای آگاه سازی مشتری بردارید. با تولید محتوا دست مشتری سردرگم را می گیرید و او را روبه روی خود می نشانید تا با او حرف بزنید. اگر این حرف از جنس نیاز و مشکل مشتری باشد، پای این آموزش شما می نشیند و شما با این تولید محتوا می توانید به او کمک کنید تا گره از مشکلش باز شود. این آموزش یک بازی دو سر برد است. مشکل مخاطب حل می شود، به شما اعتماد می کند. می توانید در این آموزش راهکار استفاده از محصول خودتان را هم بگنجانید.

محتوای آموزشی معمولاً به شکل پست های وبلاگ، صفحات معرفی محصول، صفحه اصلی شما و صفحه “درباره ما” است. همانطور که می توانید سایر مطالب آموزشی، تازه های کسب و کار، نقد و بررسی ها را در تولید محتوای خود بگنجانید. هر منبعی که مشتری احتیاج دارد تا تصمیم به خرید بگیرد را در اختیارش بگذارید. محتوای آموزشی باید بر روی آموزش بیشتر مخاطبان هدف در مورد کسب و کار و پیشنهادات شما متمرکز باشد.

برای آموزش به مخاطبان خود از طریق تولید محتوا باید روی سوالات یا نگرانی های آنها تمرکز کنید. در نظر بگیرید که چه مشکلی دارند و راه حل شما چیست و چطور این مشکل را حل و فصل می کنید. مسیر را به سمتی پیش ببرید که کاربران جواب سردرگمی های خود را با راهکار کاربردی شما حل کنند.

 

  • تولید محتوا اساس سئو سایت است

گفتیم که مردم عموما سوالات خود را از موتورهای جست و جو می پرسند. این موضوع به این معنی است که بهینه سازی محتوا یا همان سئوی سایت شما می تواند کمک کند تا سرنخ های جدیدی را به وب سایت خود جذب کنید. با این حال، برای اینکه استراتژی بهینه سازی موتور جست و جو و سئو سایت خود را تقویت کنید، باید محتوای قوی و با کیفیتی داشته داشته باشید.

گوگل عاشق محتواست. اساس محتوا مانند خونی در رگ های موتورهای جست و جو، مخصوصا گوگل است، چرا که با همین محتواها رشد کرده اند. از بین انواع و اقسام تولید محتوا، تولید محتوای متنی راهکار بهتری برای رشد به شما می دهد. متن زبان مشترک تمام موتورهای جست و جو است. اگر محتوا و متنی نداشته باشید نمی توانید قصد و منظورتان را به موتورهای جست و جو بفهمانید و طبعا دیده هم نمی شوید.

تولید محتوا و سئو همیشه باید دوشادوش هم باشند. نکته مهم اینجاست که “مخاطب” را اساس و محور همه چیز بدانید. تولید محتوای شما را باید مخاطب بخواند و بپسندد. اگر مخاطبان هدف شما مشتاق تولید محتوای شما شوند، استراتژی سئوی شما هم به نتایج خوبی می رسد.

 

  • دیده می شوید و به مشتری بالقوه دست پیدا می کنید.

وقتی که محتوای متنی درستی تولید کردید و در کنار آن سئوی سایت شما بهبود پیدا کرد و در نتایج جست و جو بالا آمدید، حالا وقت بالا رفتن بازدید است. نتیجه این دیده شدن، فقط منجر به افزایش ترافیک نمی شود، بلکه دارید تولید محتوایی انجام می دهید که دقیقا برای مخاطب هدفتان است و احتمال بیشتری دارد که به مشتری شما تبدیل شود.

الگوریتم های گوگل وقتی محتوای شما را تشخیص دهند و ارزش ها را شناسایی کنند به دیده شدن شما کمک می کنند. این ارزش بر اساس فاکتور های مانند مربوط بودن (Relevance)، تجربه کاربری (User Experience) و امتیاز صفحه (Page Rank) سنجیده می شود. بر اساس امتیاز های به دست آمده به ازای هر صفحه یا هر وبسایت محتوا ها اولویت بندی می شوند و در صفحات گوگل به نمایش در می آیند.

 

تولید محتوا متنی

ویژگی کیفی یک گروه دیجیتال مارکتینگ مطلوب چیست؟

یک تیم دیجیتال مارکتینگ موفق دارای مزیت رقابتی است و محتواهایی را برای مشتریان خود تولید می کند که از رقبا متمایز است. محتوای تولیدی تیم دیجیتال مارکتینگ باید یونیک، تخصصی و برگرفته از معتبرترین منابع غیر فارسی باشد. محتواهایی که توسط گروه بیزون تولید می شود نیز صرفا ترجمه یا بازگردانی نیست! بلکه با توجه به چندین منبع معتبر تالیف می شود. هر محتوا متناسب با خدمات، محصولات و مخاطبین شما شخصی سازی می شود.

پروسه تولید محتوا چگونه است؟

تولید محتوا صرفا نگارش یک متن نیست! نگارش متن تنها یک مرحله از فرایند تولید محتواست. چه از لحاظ زمان و چه از لحاظ دانش و تخصص یک نفر قادر به انجام تمامی مراحل تولید محتوا نبوده و همکاری تیمی را می طلبد. تیم تولید محتوا با اشراف بر فضای رقابتی نیاز هر کسب و کار را به تولید محتوا ارزیابی می کند و در زمینه کسب و کار مشتری خود مطالعه و تحقیق می نماید. سپس رقبای آنها را آنالیز کرده و این پروسه با پژوهش کلمات کلیدی استارت می خورد.

در تیم بیزون برای تولید محتوا از منابع به روز و مرتبط با نیاز مجلات اینترنتی کسب و کارها استفاده شده و با رعایت استاندارهای اولیه، متنی معتبر و یونیک را ارایه می دهد، همچنین این محتوا با اصول سئوی متن سازگار بوده که نقطه عطفی جهت ارتقای وب سایت کسب و کارها است.

گروه دیجیتال مارکتینگ بیزون

مشتریان بالقوه تیم دیجیتال مارکتینگ بیزون چه کسانی هستند؟

گروه دیجیتال مارکتینگ Bizzone تمامی خدمات لازم برای تولید محتوای متنی و بازاریابی فروشگاه اینترنتی را توسط تیم نگارش، سئو و استراتژیست ارائه می دهد. مشتریان دیجیتال مارکتینگ بیزون صرفا به گروه های خاص محدود نمی شود. همین که یک کسب و کار اینترنتی داشته باشید یا بتوانید در این فضا باشید می توانیم همراهتان شویم.

 

وبلاگ بیزون به چه موضوعاتی می پردازد؟

در وبلاگ بیزون صرفا از محصولات خود شرکت صحبت نمی شود، بلکه این وبلاگ دارای مطالبی در زمینه تولید محتوا و استراتژی های مخصوص به آن است که تمامی مطالب این وبلاگ یونیک، تخصصی و دارای نکات کلیدی بسیار زیاد است و اهداف استراتژیک و دید پایه ای به موضوعات را در نظر گرفته و متناسب با نیاز کاربر مقالات را ارایه می دهد و تکیه بر دانش افزایی مخاطب دارد.