قیمت گذاری نفوذی

هدف قیمت گذاری نفوذی چیست؟

یکی از عوامل بسیار مهم برای فروش محصول، نحوه قیمت گذاری بر روی محصول ارائه شده توسط شرکت است. امروزه استراتژی ها و روش های بسیار مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن ها می توان روی محصول شرکت قیمت گذاشت و آن را وارد بازار کرد. یکی از این روش های قیمت گذاری، قیمت گذاری نفوذی است. اگر می خواهید بیشتر در مورد این نوع قیمت گذاری بدانید؛ با ما در این مقاله همراه باشید.

قیمت گذاری نفوذی چیست ؟

قیمت گذاری به روش نفوذی، یکی از استراتژی هایی است که بیشتر برای به دست آوردن سهم بزرگی از بازار استفاده می شود. برای کسب سهم بیشتری از بازار، شرکت ابتدا قیمتی بسیار پایین تر از رقبای خود روی محصول تولید شده می گذارد و آن را به بازار عرضه می کند. با این کار طبیعتا مشتریان به سمت قیمت کمتر جذب خواهند شد و از آن خرید خواهند کرد.

نکته مهمی که در مورد این نوع قیمت گذاری وجود دارد؛ این است که از این روش بیشتر شرکت های تازه وارد و نوپا استفاده می کنند تا بتوانند خود را نشان دهند.

منطق و هدف های پشت قیمت گذاری نفوذی

قیمت گذاری نفوذی

هنگامی که یک شرکت از قیمت گذاری نفوذی استفاده می کند؛ هدف های زیادی از انجام این کار دارد. اولین و مهم ترین هدف، کسب سهم بیشتری از بازار و جلب توجه است. علاوه بر این مورد، این روش قیمت گذاری می تواند باعث ایجاد وفاداری به برند شود. همچنین با استفاده از این روش می توانید مشتریان شرکت های رقیب را به سمت برند خود جذب کنید.

البته استفاده از روش قیمت گذاری نفوذی هم قوانین خاصی دارد. شما زمانی می توانید بهترین نتیجه را از این استراتژی بگیرید که تنوع محصول کمی در بازار وجود دارد و تقاضا نسبت به تولید محصول بیشتر است. همچنین خوب است بدانید این روش قیمت گذاری بیشتر برای بازار های انبوه استفاده می شود.

مثالی برای درک بهتر قیمت گذاری نفوذی

فرض کنید یک شرکت کوچک تولید کننده مواد شوینده، محصولات خود را با قیمت 15 هزار تومان می فروشد. از آن طرف، شرکت A که به تازگی وارد بازار شده است؛ ظرفیت تولید بسیار زیادی دارد و می تواند مواد شوینده را با هزینه بسیار کمتری تولید کند. در این زمان است که شرکت A می تواند از روش قیمت گذاری نفوذی استفاده کند.

شرکت A تصمیم می گیرد که برای کسب بیشتری از سهم بازار و به دست آوردن مشتریان وفادار، ابتدا محصولات خود را با قیمت 6500 تومان بفروشد. در حالی که هزینه کلی تولید محصول در این شرکت نیز 6000 هزار تومان است.

قطعا شرکت با استفاده از این روش سود زیادی کسب نخواهد کرد. اما با این حال استفاده از این استراتژی، مزایای بسیار بیشتری برای شرکت به دنبال خواهد داشت. شرکت می تواند با این کار، مشتریان دیگر برند ها را به سمت خود جذب کند و سهم بسیار بیشتری از بازار را به دست آورد.

شرکت A تا زمانی نسبتا طولانی از روش قیمت گذاری نفوذی استفاده خواهد کرد. با این کار رقیبش که یک تولید کننده کوچک مواد شوینده است؛ نمی تواند سهم خود را در بازار حفظ کند و به مرور زمان از بازار خارج خواهد شد. بعد از خارج شدن رقیب، شرکت A تنها تولید کننده مواد شوینده در بازار خواهد بود. حال شرکت A می تواند انحصار بازار را به دست خود بگیرد و قیمت ها را افزایش دهد و حاشیه سود خود را بالا ببرد.

مزایای استفاده از این روش قیمت گذاری

مزایای استفاده از این روش
  • پذیرش و انتشار بالا: اولین و مهم ترین مزیت روش قیمت گذاری نفوذی، این است که این امکان را می دهد یک شرکت بتواند به راحتی محصولات خود را به بازار عرضه کند و از فروش آن ها اطمینان حاصل کند. زیرا قیمت کم توسط تمام مشتریان پذیرفته خواهد شد و مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
  • تسلط بیشتر بر بازار: یکی از مزیت های بزرگ این روش قیمت گذاری، این است که معمولا رقبا را غافلگیر می کند. به همین خاطر است زمان بسیار کمی برای واکنش نسبت به این کار شما خواهند داشت. شما می توانید از این فرصت ایجاد شده استفاده کنید و تا جایی که می توانید؛ مشتریان را به سمت برند خود جذب کنید.
  • مزیت مقیاس : همان طور که توضیح دادیم ، روش قیمت گذاری نفوذی می تواند تا حد زیادی فروش شما را افزایش دهد.این افزایش فروش به شرکت این امکان را می دهد که مزیت مقیاس شرکت را تحقق ببخشد و هزینه های کلی تولید محصول را کاهش دهد.

معایب استفاده از این روش قیمت گذاری

معایب استفاده از این روش
  • انتظارات قیمت گذاری: همان طور که می توان حدس زد؛ شما وقتی محصولی را با قیمت پایین عرضه می کنید؛ مشتریان از شما انتظار دارند که همیشه از همان قیمت پایین استفاده کنید. هنگامی که سهم بازار را به دست می آورید و قیمت ها را افزایش می دهید؛ قطعا مشتریان از این حرکت شما ناراحت خواهند شد. به همین خاطر بسیاری از آن ها تصمیم می گیرند که در دیگر از برند شما خرید نکنند.
  • وفاداری پایین مشتری: یکی از معایب استراتژی قیمت گذاری نفوذی، این است که مشتریان جذب شده توسط این روش، وفاداری بسیار پایینی دارند. زیرا این مشتریان فقط و فقط به خاطر قیمت پایین تر محصولات به سمت برند شما جذب شده اند و در صورت پیدا کردن قیمت پایین تر دیگر از برند شما خرید نخواهند کرد.
  • آسیب به تصویر برند: همان طور که می دانید؛ بسیاری از افراد قیمت کالا را به کیفیت آن ربط می دهند. به همین خاطر هنگامی که می بینند کالای شما قیمت پایینی دارد؛ حدس می زنند که کالای شما نیز مانند قیمتش کیفیت پایینی دارد. همین مسئله باعث می شود که آسیبی جدی به تصویر برند وارد شود.
  • جنگ قیمت: استراتژی قیمت گذاری نفوذی، باعث جنگ قیمت می شود. این کار سودآوری کلی تمام شرکت ها را در بازار کاهش می دهد. به همین خاطر تنها شرکتی می تواند دوام بیاورد و شرکت رقیب را شکست دهد که به اندازه کافی پشتوانه مالی داشته باشد.

جمع بندی

همان طور که توضیح دادیم؛ یکی از مراحل بسیار مهمی که یک شرکت نوپا در هنگام ورود به بازار و ارائه خدمات و محصولات خود باید به آن دقت کند؛ استراتژی قیمت گذاری است. یکی از استراتژی های بسیار محبوب امروزه، قیمت گذاری نفوذی است. برای آشنایی بیشتر شما با این نحوه قیمت گذاری، در مورد آن توضیح دادیم و مزایا و معایب آن را نام بردیم.

نظرات کاربران