لید نرچرینگ

لید نرچرینگ چیست ؟

فرآیند لید نرچرینگ یا به عبارتی فرآیند پرورش مشتری بالقوه، فرآیند توسعه و تقویت روابط با خریداران در هر مرحله از هرم فروش است. یک برنامه لید نرچرینگ زمانی یک برنامه موفق به شمار می آید، که به خوبی از نیاز ها و درخواست های مشتریان بالقوه آگاه شود و در صورت نیاز، اطلاعات و پاسخ های مورد نیاز را در اختیار مشتریان بالقوه و کاربرانی که آمار بازدید از سایتشان بالاست، قرار دهد. دلیل اصلی برای پاسخ دادن به مشتریان بالقوه و در اختیار گذاشتن اطلاعات مورد نیاز به آن ها، این است که با این کار، شما اعتماد کاربران را حفظ می کنید و باعث می شوید که دانش آن ها از سایت و شرکت شما بالاتر رود، در نتیجه، این مسئله باعث حفظ ارتباط تا زمانی که مشتریان بالقوه برای خرید آماده شوند، می شود.

طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، نیمی از سر نخ ها و Lead ها در تمامی سیستم ها آماده خرید نیستند. همچنین نزدیک به 80 درصد از مشتریان بالقوه جدید، هرگز خریدی را انجام نمی دهند. بدیهی است که این آمار برای هر سایت و هر شرکتی نگران کننده به نظر می رسد. در نتیجه، بسیار اهمیت دارد که تمامی سایت ها و شرکت ها با مفهوم لید نرچرینگ و نحوه اجرای درست آن آشنا شوند تا فروش خود را افزایش دهند.

لید نرچرینگ چیست

زمانی که شما از فرآیند پرورش بالقوه یا پرورش سر نخ یا لید نرچرینگ استفاده می کنید، علاوه بر این که با مشتریان و خریداران بالقوه ارتباطی قوی و نزدیک ایجاد می کنید و باعث می شوید که آن ها به سایت و شرکت شما اعتماد کنند، بلکه این روابط را حفظ می کنید. به عبارتی اگر بخواهیم شما را با اهمیت این فرآیند آشنا کنیم، باید بگوییم که یک برنامه موفق لید نرچرینگ ، باعث می شود که روابط دوستانه و دو طرفه ای با مشتریان و خریداران بالقوه ایجاد شود، نرخ کلیک یا همان CTR سایت شما افزایش یابد و تمایل کاربران به خرید از سایت شما بالاتر رود. بدیهی است که همه این موضوعات کنار هم باعث خواهد شد که از برند و سایت شما حمایت بیشتری صورت بگیرد و محبوبیت سایت شما نزد کاربران اینترنتی افزایش یابد. این افزایش محبوبیت باعث بالا رفتن ترافیک و رتبه وب سایت شما در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل یا همان SERP خواهد شد.

البته یکی از مزیت هایی که فرآیند و کمپین لید نرچرینگ دارد که اکثرا فراموش می کنند، این است که علاوه بر این که شما می توانید با این کمپین ها با خریداران و مشتریان بالقوه سایت خود ارتباط برقرار کنید، می توانید از این ارتباط، اطلاعات و داده های مفیدی را نیز به دست آورید. زمانی که شما با مشتریان خود آشنا می شوید، متوجه می شوید که سلیقه و علاقه آن ها چیست. در نتیجه می توانید با سنجش ذائقه آن ها و نظارت بر رفتار آن ها، از این اطلاعات برای بهینه سازی بیشتر کمپین های آینده و افزایش بازگشت سرمایه (ROI) استفاده کنید.

مشکلاتی که کمپین لید نرچرینگ می تواند حل کند

مشکلاتی که کمپین لید نرچرینگ می تواند حل کند

طولانی شدن چرخه های فروش، خریداران پراکنده و توجه کمتر به برند می تواند برای بازاریابان در تمامی سایت ها مشکل ایجاد کند. این مشکلات برای هر بازاریابی دردسر ساز است. اما کمپین پرورش مشتری بالقوه یا لید نرچرینگ می تواند در افزایش تعداد کاربرانی که خرید انجام می دهند و بالا بردن وفاداری آن ها، کمک چشمگیری به سایت و شرکت شما کند. در زیر لیستی از مشکلات احتمالی را که ممکن است هر بازاریابی با آن رو به رو شود برای شما تهیه کردیم و پاسخی را که این کمپین بازاریابی به آن می دهد نیز در کنارش قرار داده ایم.

  • مشکل: داشتن تعداد زیادی کاربر و مشتری غیرفعال

این کمپین با حفظ روابط با مشتریان، باعث می شود که تمایل و علاقه مشتریان به خرید از وب سایت شما افزایش یابد. ممکن است پیش خود فکر کنید که داشتن این روابط چندان اهمیتی ندارند اما باید بدانید که این روابط و ارتباطات در چرخه های فروش امروزی، حیاتی هستند. همچنین هر چقدر که شما به پرورش مشتریان بالقوه بپردازید، باعث خواهید شد که این رابطه در طول زمان بیشتر حفظ شود و بدیهی است که طولانی شدن این رابطه منجر به وفاداری مشتریان به برند و وب سایت شما خواهد شد.

  • مشکل: طولانی بودن چرخه فروش

طولانی بودن چرخه فروش

بدیهی است که با گذشت زمان، آگاهی خریداران نسبت به قبل نیز افزایش یافته است و خریداران نسبت به گذشته زمان بیشتری را صرف بررسی گزینه های موجود می کنند و با مکث و تامل بیشتری تصمیم گیری می کنند. کاملا محتمل است که چرخه های فروش با گذر زمان طولانی تر شود. از این رو، فرآیند لید نرچرینگ بسیار اهمیت دارد. چون استفاده از این کمپین، اعتماد مشتری به برند را افزایش می دهد، این کمپین باعث می شود که مشتری زودتر از گذشته به تصمیم گیری و خرید اقدام کند و در نتیجه چرخه فروش کوتاه تر می شود. همچنین این کمپین باعث می شود که کاربر های بیشتری به خریدار تبدیل شوند.

  • مشکل: نحوه اندازه گیری تاثیر کمپین لید نرچرینگ

نحوه اندازه گیری تاثیر کمپین لید نرچرینگ

 راه اندازی و شروع یک کمپین پرورش مشتری بالقوه، اولین گام از یک فرآیند بسیار پیچیده و دشوار است. هنگامی که شما یک کمپین پرورش مشتری بالقوه را شروع می کنید، ابتدا باید هدفی برای خود تعیین کنید. باید از خود بپرسید که می خواهید با استفاده از این برنامه، چه تعداد از کاربران خود را به خریداران تبدیل کنید. همچنین چه محصولاتی را قصد دارید که به مشتریان بالقوه خود ارائه دهید و چه قشری از کاربران را می خواهید جذب کنید. زمانی که تمامی این اهداف را مشخص کردید، بعد می توانید به تاثیر این کمپین بر بازاریابی و میزان فروش برند خود، فکر کنید.

نظرات کاربران