مذاکره برای افزایش حقوق

مذاکره برای افزایش حقوق

اگر به کاری مشغول هستید و احساس می کنید که از انتظارات خود فراتر عمل کرده اید اما تغییری در حقوق شما لحاظ نشده است، ممکن است نیاز باشد تا از کافرمای خود برای افزایش حقوق درخواست کنید. برای افزایش حقوق، شما مجبورید که با کارفرمای خود مذاکره کنید و یک گفت و گوی سازنده و مثبت داشته باشید. همچنین لازم است که دلایل موجهی برای افزایش حقوق داشته باشید. در این مقاله درمورد نحوه مذاکره برای افزایش حقوق با کارفرما توضیح خواهیم داد.

درخواست افزایش حقوق

مذاکره برای افزایش حقوق

بسیاری از شرکت ها بدون درخواست کارکنان خود ممکن است به دلیل اخلاق کاری حرفه ای و وفاداری آن ها به شرکت حقوق دریافتی کارکنان خود را افزایش دهند. اما در این بین به ندرت کارفرمایانی نیز وجود دارند که این کار را انجام می دهند و افزایش حقوق تنها با درخواست کارکنان اتفاق خواهد افتاد. برای این که بتوانید درخواست افزایش حقوق را به کارفرمای خود بدهید، باید یک یا دو دلیل موجه داشته باشید. برخی از دلایلی که می توانید در مذاکره برای افزایش حقوق به کارفرمای خود ارائه کنید عبارت اند از :

  • شما حداقل 6 ماه سابقه کاری در شرکت دارید.
  • شرکت در گزارش های مالی خود درآمد زیادی را کسب کرده است.
  • در چند وقت اخیر مسئولیت های بیشتری را به عهده گرفته اید یا در یک موقعیت جدید مشغول به کار شده اید.
  • کیفیت کاری و میزان بهره وری شما از استاندارد های شرکت بالاتر است.
  • شما نسبت به همکاران خود عملکرد بهتری دارید و مدیران برای دریافت نتیجه بهتر به شما تکیه می کنند.
  • شما یک پیشنهاد موقعیت شغلی مشابه با درآمد بیشتر از یک شرکت دیگر دریافت کرده اید اما دوست ندارید که موقعیت شغلی خود را ترک کنید.

نکات مهم در مذاکره برای افزایش حقوق

 افزایش حقوق

در مذاکره برای افزایش حقوق ، حتما به نکات زیر دقت کنید. دقت کردن به نکات زیر، شانس شما را برای داشتن یک مذاکره موفقیت آمیز با کارفرما افزایش می دهد:

  1. قبل از درخواست درمورد حقوق موقعیت شغلی خود تحقیق کنید.

قبل از این که هر گونه درخواستی را برای افزایش حقوق به کارفرمای خود ارائه کنید، باید تحقیقات دقیقی درمورد موقعیت شغلی خود انجام دهید. اگر با پرسیدن حقوق دیگران مشکلی ندارید، می توانید از افرادی با موقعیت شغلی مشابه خود بپرسید که چقدر حقوق می گیرند. اما اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، می توانید به صورت آنلاین تحقیق کنید تا متوجه شوید میزان حقوق متوسط برای موقعیت شغلی شما چقدر است. در مذاکره برای افزایش حقوق باید به این نکته دقت کنید که درخواست شما برای افزایش حقوق در محدوده درآمد میانگین موقعیت شغلی شما باشد.

  1. عملکرد مالی شرکت را در نظر بگیرید.

قبل از این که هر گونه درخواست برای افزایش حقوق را با کارفرمای خود مطرح کنید، باید ابتدا درمورد عملکرد مالی شرکت خود تحقیق کنید. شما باید عملکرد مالی را در یک بازه زمانی مشخص (حداقل سه ماهه) بررسی کنید و ببینید که آیا سود شرکت در حال رشد است یا کاهش داشته است. شرکتی که در حال تجربه کردن رکود یا افول است، به احتمال زیاد توانایی افزایش دستمزد کارکنان خود را ندارد؛ اما اگر حقوق شما بیش از حد معمول پایین است، باید در هر صورت درمورد مذاکره برای افزایش حقوق با کارفرمای خود برنامه ریزی کنید.

  1. به دستاورد های خود در شرکت فکر کنید.

نکته دیگری که قبل از درخواست افزایش حقوق باید به آن فکر کنید، دستاورد های شما در شرکت است. برای این که در مذاکره برای افزایش حقوق با کارفرما سربلند بیرون بیاید، لازم است که به دستاورد های خاص خود در شرکت اشاره کنید. اشاره به دستاورد های خاص شما در شرکت می تواند به کارفرما ثابت کند که لیاقت دریافت حقوق بیشتر را دارید؛ زیرا برای تیم و شرکت عملکرد خوب و فراتر از انتظاری داشته اید.

  1. نرخ افزایش حقوق خود را مشخص کنید.

متقاعد کردن کارفرما برای افزایش حقوق تازه آغاز ماجرا است. بعد از این که شرکت به این نتیجه رسید که شما مستحق افزایش حقوق هستید، باید درمورد میزان افزایش حقوق مذاکره کنید. در مذاکره برای افزایش حقوق ، سعی کنید یک حداقل برای خود تعیین کنید و افزایش حقوق کمتر از آن را قبول نکنید. همچنین باید در مذاکره بالاترین مبلغی که فکر می کنید برای درخواست معقول است را به کارفرما پیشنهاد دهید. بعد از این که کارفرما قبول کرد حقوق دریافتی شما را افزایش دهد، باید در مذاکره خود نرخی که برای افزایش حقوق در نظر دارید را به کارفرما پیشنهاد دهید.

 افزایش حقوق
  1. استفاده از مزایای مختلف

یکی از نکاتی که لازم است بدانید، این است که گاهی اوقات افزایش حقوق به طور مستقیم وجود ندارد. اما کارفرما می تواند در مذاکره برای افزایش حقوق ، به جای افزایش حقوق شما مزایای دیگری را به شما پیشنهاد دهد که می توانند جالب باشند. این مزایا ممکن است به صورت یک لیست به شما ارائه شود. برخی از رایج ترین مزایایی که توسط کارفرمایان به جای افزایش حقوق به کارکنان پیشنهاد می شود عبارت اند از:

  1. آمادگی برای مذاکره

و در نهایت، باید خودتان را برای مذاکره آماده کنید. هنگامی که وارد جلسه برای مذاکره با کارفرمای خود می شوید، باید کارفرما را به خوبی متقاعد کنید که چرا مستحق افزایش حقوق هستید. مهم است که در حین مذاکره دلایل خود برای افزایش حقوق را به صورت ساختار یافته به کارفرما ارائه دهید تا تاثیر بهتری داشته باشید. تمرین کردن درمورد موضوع مذاکره با خانواده، دوستان و آشنایان نیز به شما کمک می کند آماده تر باشید.

جمع بندی

اگر فکر می کنید در شغلی که به آن مشغول هستید به اندازه تلاش و زحمات خود حقوق نمی گیرید، باید درمورد این موضوع با کارفرمای خود مذاکره کنید. مذاکره برای افزایش حقوق با کارفرما دارای یک سری اصول است. شما باید برای افزایش حقوقی که درخواست می کنید، دلایل موجهی داشته باشید. همچنین توجه به یک سری نکات پیش از مذاکره، شانس شما را برای افزایش حقوق بیشتر می کند که در این مقاله برخی از این نکات را نام بردیم.

نظرات کاربران