مصاحبه شغلی

چگونه برای مصاحبه کاری آماده شویم؟

مصاحبه کاری معمولا در مورد توانایی پاسخگویی شما به سؤالات است طوری که قانع کننده و واضح باشد. همچنین دقت در شنیدن و سرعت پردازش اطلاعات شما در زمانی کوتاه مورد قضاوت قرار می گیرد و همین موارد باعث می شود مصاحبه ی شغلی یک کار سخت و استرس زا محسوب شود. نمی توانید پیش بینی کنید که مصاحبه چطور به پایان می رسد اما می توانید به جواب های احتمالی خودتان فکر کنید و یک تصور کلی از شرایط داشته باشید. در این مطلب از بیزون می خواهیم با شما در مورد آماده بودن برای مصاحبه کاری صحبت کنیم.

مصاحبه شغلی

آمادگی برای مصاحبه کاری

1. زمان دقیق مصاحبه کاری را مشخص کنید.

زمان و مکان مصاحبه را چند بار چک کنید و سعی کنید کمی زودتر از زمان مقرر در آنجا حاضر شوید. اگر برای شما نامه یا ایمیلی حاوی شرایط مصاحبه فرستادند آن را به دقت بخوانید و فراموش نکنید ممکن است نیاز باشد در این فرم اطلاعات خود مانند شماره تماس و آدرستان را وارد کنید. موارد مورد نظر را روز قبل چک کنید، اگر می توانید ایمیل بزنید اما گرفتن یک تماس کوتاه و برقراری یک مکالمه ممکن است گزینه بهتری باشد. اگر محدودیت یا معلولیتی دارید بهتر است در این مرحله ذکر شود.

 

2. قبل از شرکت در مصاحبه در مورد جایگاه شغلی و شرکت مورد نظر تحقیق کنید.

مرور پیشینه ی شرکت می تواند به شما ایده هایی در مورد بهتر پیش بردن مصاحبه بدهد. به طور کلی بهتر است شما بدانید برای گرفتن شغل در چه جایی داوطلب شدید. بررسی فعالیت های شرکت ممکن است شما را مشتاق تر کند و متوجه شوید تا چه میزان جایگاه شغلی مورد نظر مناسب شما است و برای مصاحبه شغلی به شما انگیزه بدهد.

 

3. قبل از رسیدن فرم مصاحبه را مرور کنید.

منتظر دستورالعمل های خاص مصاحبه کننده در مورد چگونگی مصاحبه کاری باشید. برخی از مشاغل ممکن است یک سؤال و جواب مستقیم داشته باشند در حالی که سایر شرکت ها ممکن است انتظار داشته باشند که شما یک پروژه یا رزمه ی کاری خود را ارائه دهید. بهتر است از قبل در مورد نحوه ی مصاحبه بپرسید، در این صورت می توانید مصاحبه خود را تهیه و تنظیم کنید. تمام جزئیات را از قبل مرور کنید و زمان بندی ارائه ی خود را اعلام کنید. اگر وسیله ای مانند لپتاپ یا پروژکتور نیاز دارید یا همراه خود ببرید یا از شرکت بخواهید شرایط را برای شما فراهم کند.

 

4. در مورد عنوان شغلی مورد نظر سرچ کنید.

اگر ازشما سابقه ی کاری خواسته اند آماده باشید که از تجربیات خود در شغل قبلی بگویید.

 

5. برای پاسخگویی به سوالات احتمالی تمرین کنید.

بعید است که چند مصاحبه مانند هم پیش بروند اما می توانید سوالات رایج در مصاحبه ی شغلی را سرچ کنید و با آن ها تمرین کنید. آمادگی برای این سوالات بیانگر تجربه ی شما خواهد بود. به عنوان مثال اگر از توانایی های خاص شما سوال شود یا از شما بپرسند چرا فکر می کنید این شغل مناسب شماست چه خواهید گفت؟ اگر از برقراری گفتگو و مصاحبه ی شفاهی ترس دارید بهتر است از یکی از دوستانتان بخواهید در نقش کارفرما از شما مصاحبه بگیرد. این بازسازی می تواند به شما در بهبود مهارت های تفکر در لحظه و همچنین در آماده سازی پاسخ های احتمالی قبل از مصاحبه کمک کند.

 

6. پوشیدن لباس مناسب تاثیر بسیار زیادی در روند مصاحبه خواهد داشت.

اگرمحیط کاری شما رسمی و اداری است بهتر است حتما از کت و شلوار و یا مانتو و مقنعه استفاده کنید. ترکیب رنگ سفید و مشکی یک ترکیب رسمی و زیباست. اگر محیط کار شما آزاد و راحت است می توانید با نشان دادن استایل شخصی خود مصاحبه کننده را تحت تاثیر قرار دهید. حتی اگر مصاحبه کاری شما آنلاین است فراموش نکنید که باید لباس مناسب و رسمی بپوشید.

 

7. اگر از شما آدرس ایمیل می خواهد بهتر است آدرسی با اسم و فامیل شما باشد.

اگر برای سرویس کنفرانس آنلاین قرار است اسم انتخاب کنید بهتر است اسم شما در حالت کوتاه و ساده باشد تا همه اعضا بدانند شما چه کسی هستید. مسلما ایمیل هیولا60 مناسب چنین جوی نیست!

 

نکاتی برای مصاحبه ی کاری حضوری

  1. رزومه ی خود را آماده کنید و در یک پوشه ی مناسب قرار دهید. دقت کنید که دستاوردهای شما به وضوح ذکر شده باشند تا کارفرما درک درستی ازتوانایی های شما داشته باشد. یک روزمه ی خوب بدون غلط املایی و نگارشی است.
  2. داشتن یک دفترچه ی یادداشت و خودکار برای شما ضروری است. اصل مدارک شناسایی و یک کپی از آن همراه داشته باشید تا در صورت نیاز اذیت نشوید. ممکن است گواهینامه های مختلف شما را برای بازبینی بخواهند، بهتر است اصل و کپی آن ها را نیز همراه داشته باشید.
  3. سعی کنید 10-15 دقیقه زودتر از زمان مقرر برسید. دیر رسیدن از شما یک فرد نامنظم و بی اهیمت در نظر دیگران خواهد ساخت. سعی کنید در بدو ورود با سایر کارمندان نیز به خوبی سلام کنید یا لبخند بزنید، بهتر است اولین ملاقات شما با همه خوب و مناسب باشد.

آمادگی برای مصاحبه شغلی مجازی

  1. شب قبل از انجام مصاحبه لپ تاپ، رایانه یا تبلت خود را چک کنید که نقصی نداشته باشند. سرعت اینترنت را چک کنید و برای اطمینان بیشتر یک تماس ویدیویی برقرار کنید تا از سرعت و کیفیت تصویر مطمئن شوید.
  2. یک قسمت از خانه را انتخاب کنید که در آن تنها باشید و صدای مزاحمی نباشید. سعی کنید پس زمینه ی تصویر شما زیبا یا حداقل کاملا تمیز باشد. آشفتگی فضای اطراف این حس را القا می کند که این مصاحبه کاری برای شما بی اهمیت است.
  3. به هم اتاقی یا افراد خانواده اطلاع دهید که در یک ساعت خاص مصاحبه کاری دارید و نیاز به تنهایی و سکوت خواهید داشت. می توانید یک برگه ی کاغذ روی در اتاق یا در یخچال برای اطلاع رسانی قرار دهید.
  4. در طول مصاحبه از زبان بدن غافل نشوید. مودب و حرفه ای بنشینید و غوز نکنید. در طول مصاحبه لبخند بزنید و ارتباط چشمی خود را با دوربین قطع نکنید.

شرکت در مصاحبه های حضوری و مجازی

1. زبان بدن را دست کم نگیرید.

اول مصاحبه کاری کاملا رسا سلام کنید، لبخند بزنید و با انرژی دست بدهید. جهت حفظ ادب منتظر شوید کارفرما سوال پرسیدن را شروع کند. صاف بنشینید و دست و پای خود را نزدیک بدن نگه دارید. شما می توانید از طریق کلمات و اعمال خود یک نگرش مثبت به نمایش بگذارید پس در بیست دقیقه ای ابتدایی تمام حواس خود را به مصاحبه اختصاص دهید.

2. دقیق به مصاحبه کننده گوش دهید و واکنش های ریزی نشان دهید.

مصاحبه یک گفتگوی دو طرفه است پس خوب گوش دهید و با تکرار بعضی نکات نشان دهید که حواس شما به آنچه می شنوید هست. به عنوان مثال اگر مصاحبه كننده بگوید كه شركت از محيط كار مثبتي برخوردار است، مي توانيد بگوييد: “به نظر مي رسد كه همه افراد در دفتر به هم توجه دارند.” یا ” بله، فضای شادی در شرکت دیده می شود.”

3. به سؤالاتی که از شما پرسیده می شود صادقانه پاسخ دهید.

سعی کنید تا حد امکان مستقیم و سریع به هر سوال پاسخ دهید. اگر از شما سؤال می شود که آیا مهارت یا تجربه خاصی دارید نمونه ای از کار خود را به عنوان مثال ارائه کنید. از هر سوال به عنوان فرصتی برای نشان دادن مهارت ها، استعدادها و تجربیات خود استفاده کنید.

4. در مصاحبه خود یک لحن حرفه ای و با اطمینان داشته باشید.

اگر خوب به مصاحبه کننده گوش کنید لحن آن را درک خواهید کرد و می توانید همسو با حس و حال او وارد گفتگو شوید.

5. داستانی از مراحل پیشرفت خود بگویید.

از دستاوردهای گذشته خود و همچنین راهی که طی کرده اید برای رسیدن به جایی که امروز هستید تعریف کنید. بگویید از کجا شروع کردید و چه چیزهایی تجربه کردید، توضیح دهید تا مصاحبه کننده هویت حرفه ای شما را کاملاً حس کند.

6.از افعال و بیان منفی استفاده نکنید.

بیان خود را مثبت و خوش بین نگه دارید حتی اگر جواب یک سؤال را کاملاً متوجه نمی شوید یا نمی دانید بپرسید و بگویید که مایل به یادگیری هستید. به جای گفتن یک “نه” کوتاه و خلاصه سعی کنید با یک جمله در ادامه فضا را تلطیف کنید. به عنوان مثال اگر از شما پرسیدند “آیا تا به حال همایشی را برگزار کردید؟” به جای “نه” بهتر است بگوید “من در حوزه ی ساماندهی مراسم نبوده ام اما به طور کلی عضوی از تیم بوده ام.” مثبت باشید و نشان دهید مایل به یادگیری و تجربه اید.

7. سوال کنید تا مشتاق و درگیر مکالمه به نظر برسید.

با سوال کردن مصاحبه کننده متوجه خواهد شد نه تنها به دقت گوش دادید بلکه سوال دارید و مشتاق یادگیری و شرکت در گفتگو هستید. در مورد آموزش های مختلف و فرصت های توسعه شغلی یا آنچه مصاحبه کننده دوست دارد یا دوست ندارد از شغل بدانید، سؤال کنید.

 

آنچه پس از مصاحبه باید انجام دهید

  1. یک یادداشت تشکر برای مصاحبه کننده ارسال کنید. می توانید این کار را با یک یادداشت دستی یا از طریق ایمیل انجام دهید اما باید این کار را در 24 ساعت اول بعد از مصاحبه باشد. در یادداشت خود از فرصت و زمانی که به شما اختصاص داده شده تشکر کنید و می توانید پیگیری های بعدی را در انتهای متن ذکر کنید.
  2. اگر در موعد مقرر به شما جوابی برای مصاحبه داده نشد می توانید تماس بگیرید و با جمله ی کوتاهی حضورتان را یادآوری کنید. البته سعی کنید بسیار مشتاق و منتظر به نظر نرسید.
  3. خود را برای بهترین و بدترین سناریوهای ممکن آماده کنید. به خاطر داشته باشید مراحل استخدام ممکن است طول بکشد و دو مرحله مصاحبه داشته باشد پس خودتان را نبازید. اگر برای مصاحبه ی دوم دعوت شدید بدانید این بار بهتر در مصاحبه حاضر می شوید چون یک بار تجربه ی آن را دارید. اگر کار را به دست نیاوردید می توانید از مصاحبه کننده یا شخصی نزدیک به آن مشکلات مصاحبه ی خود را بپرسید و خودتان را ارتقا دهید.

 

 

 

نظرات کاربران