هاست سایت

ویژگی های یک هاست سایت خوب

این روزها که جهان با سرعت غیر قابل باوری به سمت دیجیتال شدن پیش می رود باید گفت راه اندازی یک فروشگاه آنلاین رمز موفقیت و پیشرفت هر کسب و کاری است. اما سایت شما باید ویژگی های مشخصی داشته باشد تا یک کاربر مایل به فعالیت در آن باشد. ویژگی های ظاهری و ایجاد یک تجربه ی کاربری خوب می تواند دلیل اعتماد یک مخاطب به شما و افزایش فروش باشد در نتیجه بهتر است برای راه اندازی سایت عجله نکنید و از متخصصان این حوزه کمک بگیرید. یکی از مهمترین مراحل در طراحی سایت پیدا کردن یک میزبان یا هاست سایت خوب است. البته بهتر است پیش از پرداختن به مبحث خرید و ویژگی های یک هاست سایت خوب ابتدا به مفاهیم مربوط به معنای هاست است و اینکه چه کاربردی دارد بپردازیم.

هاست سایت

هاست سایت چیست؟

به زبان ساده میزبان یا هاست سروری است که ما اطلاعات سایت را در آن قرار می دهیم و سایت خود را از طریق آن در اینترنت به اشتراک می گذاریم. سرورها مانند رایانه عمل می کنند و بسیاری از پرونده ها در آن ذخیره می شوند و دارای قسمت های مختلفی مانند پردازنده ها و رم و … هستند. هاست یا میزبان یک سایت دارای یک سیستم عامل نیز هست و اغلب هاست ها از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنند.

برای توضیح بیشتر در مورد کارایی یک هاست اجازه بدهید برای شما مثالی بزنم. فرض کنید شما می خواهید یک ویلا در مکانی سرسبز و مناسب خریداری کنید. نکاتی که برای خرید این ویلا در نظر دارید چیست؟ مسیر مناسب، ظاهر خوب و مقاومت در برابر زلزله یا سیل. اینترنت و سرعت لود شدن سایت نقش همان مسیر خوب را برای سایت شما را دارد، طراحی سایت همان زیبایی ظاهری ویلا است و نکته ی مهم برای تامین امنیت سایت انتخاب یک هاست مناسب است. شما اطلاعات سایت خود را در یک محیط امن بارگذاری می کنید و اطمینان دارید محتویات سایت همیشه در دسترس کاربران در سراسر جهان است این امنیت را با انتخاب یک هاست خوب باید ایجاد کنید.

خصوصیات یک هاست سایت خوب چیست؟

اگر بخواهیم کمی حرفه ای تر در مورد خصوصیات یک هاست خوب حرف بزنیم باید گفت یک هاست خوب همیشه به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته فعال است و جستجو و دسترسی به آدرس سایت ما را برای هر کسی در هر کجای دنیا امکان پذیر می کند. در واقع اولین ویژگی یک هاست خوب درصد ثبات آن است. ثبات هاست به معنای مدت زمان دسترسی یک سایت بدون مشکل در محدوده ی زمانی مشخص مانند 1 ماه است. ثبات 99 درصدی برای یک هاست سایت خوب قابل قبول است. به طور معمول برای محاسبه درصد ثابت یک هاست از فرمول زیر استفاده می شود:

(زمان خرابی:٪ 1 (30 * 24 = 720 ساعت ؛ 720 * .01 * 60 = 432 دقیقه)

در فرمول بالا 1 درصد برابر با هفت ساعت عدم دسترسی سایت در یک ماه است که عدد قابل قبولی به نظر می رسد.

ویژگی بعدی یک هاست خوب میزان سرعت آن است که باعث می شود سایت شما راحت و سریع برای کاربران باز و قابل استفاده شود.

یکی دیگر از ویژگی های هاست سایت خوب مقاومت در برابر ویروس های اینترنتی است. علاوه بر این یک هاست خوب باید لوازم جانبی خوبی برای راه اندازی سایت دراختیار شما به عنوان مالک قرار دهد.

هاست را از کجا تهیه کنیم؟

در حال حاضر سایت های زیادی وجود دارند که خدمات میزبانی ارائه می دهند. به طور کلی می توانیم آنها را به سه دسته تقسیم کنیم:

سایت هایی که سرورهای شخصی دارند

سایت هایی که سرور دارند اما سرورهای خود را اجاره کرده اند

سایت هایی که از طریق یک سایت به فروش می رسند

در اینجا بد نیست به تفاوت بین هاست و سرور اشاره کنیم. هاست شرکتی است که اطلاعات سایت ما در آن میزبانی می شود. ما به شما توصیه می کنیم هاست را از سایت هایی غیر از دسته دو و سه تهیه کنید. سایت هایی که دارای سرورهای شخصی هستند و با سخت افزار و هزینه بروزرسانی می شوند کیفیت بیشتری در ارائه ی خدمات به شما دارند.

سایت های دسته ی سوم که از طریق یک سایت دیگر به فروش می رسند انتخاب خوبی نیستند زیرا علاوه بر اینکه هزینه های بیشتری برای شما دارند از نظر ارائه خدمات عملکرد خوبی ندارند.

پس از این نکات سوال بعدی این است که چطور تشخیص دهیم هاست سایت ما در کدام یکی از این دسته ها قرار دارد؟

ممکن است شناسایی یک هاست معتبر برای حرفه ای ها آسان باشد اما برای تازه واردان در این حوزه بسیار دشوار است. در ادامه شش ویژگی یک سایت خوب و معتبر را ذکر می کنیم تا بتوانید بر اساس آن یک سایت خوب از یک هاست معتبر خریداری کنید و بهتر است حتی اگر یکی از این ویژگی ها را نداشت در خرید خود تجدید نظر کنید:

دارای یک نماد الکترونیکی معتبر باشد.

یک آدرس معتبر و قابل ارجاع داشته باشد.

زمان دقیق کار و فعالیت پشتیبانی در سایت ذکر شده باشد.

در روزهای تعطیل پشتیبانی ارائه کند.

حداقل 7 روز بازدهی را تضمین کند.

حداقل در بازه ی زمانی 5 روزه از سایت شما یک نسخه پشتیبان تهیه کند.

 

نظرات کاربران