هوش تجاری چیست

هوش تجاری چیست ؟ | انواع هوش تجاری

هوش تجاری چیست، یکی از پر تکرار ترین سوالاتی است که در حوزه نرم افزار ها و ابزار های جدید در حوزه کسب و کار پرسیده می شود. اگرچه هوش تجاری مفهوم پیچیده ای نیست؛ اما با بسیاری از مفاهیم دیگر به اشتباه گرفته می شود. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی هوش تجاری و تفاوت آن با دیگر مفاهیم مشابه، ترند های روز در این حوزه و مزایا و معایب آن بپردازیم.

 

هوش تجاری را بشناسیم

داده در دنیای امروز نقش اساسی برای موفقیت سازمان ها را بازی می کند. سازمان های امروزی با استفاده از داده ها می توانند قله ها موفقیت را فتح نمایند و افزایش در فروش کالا و خدمات را تجربه کنند. تمامی این موفقیت ها نیز در گرو استفاده از داده و تحلیل داده است. هوش تجاری نیز دقیقا با این موضوع مرتبط است. در واقع برای پاسخ به این سوال که هوش تجاری چیست، باید به شما بگوییم در هوش تجاری از یک سری نرم افزار ها برای تبدیل داده به دانش استفاده می شود. دانش نیز برای اخذ تصمیمات اساسی سازمان ها کاربرد دارد.

هوش تجاری چیست

تعریف هوش تجاری

ما سعی کردیم در مقدمه پاسخی کوتاه و مفید به سوال هوش تجاری چیست بدهیم. حالا در این قسمت همراه ما باشید تا تعریف هوش تجاری را به صورت گسترده تر بررسی کنیم.

تصمیمات استراتژیک سازمان ها با استفاده از تجزیه و تحلیل داده اتخاذ می شود. یافته های تحلیلی حاصل از داده ها در قالب نمودار، گزارش و خلاصه به مدیران ارائه می شود و وضعیت دقیقی از کسب و کار آن ها را مشخص خواهد کرد.

کلمه هوش تجاری بیشتر مرتبط با مجموعه ابزار هایی است که برای تحلیل استفاده می شود.

تفاوت هوش تجاری با داده های تحلیلی از کسب و کار چیست؟

ممکن است گاهی دو مفهوم هوش تجاری و تجزیه و تحلیل کسب و کار با هم به اشتباه گرفته شود. برای اینکه این دو مفهوم و تفاوت آن دو را بدانید، در ادامه همراه باشید. هوش تجاری توصیفی از داده های در حال حاضر سازمان است. به طور مثال اینکه در این ماه چند عضو از دست داده ایم یا به دست آورده ایم؟ اما در تجزیه و تحلیل کسب و کار بیشتر به پیش بینی آینده پرداخته می شود.

هوش تجاری توصیفی است و به شما می گوید که در حال حاضر  و در گذشته چه اتفاقی افتاده و باید چه کارهایی انجام دهید تا به وضعیت ایده آل برسید. پس می توانیم بگوییم که هوش تجاری، تجویزی است. تجزیه و تحلیل کسب و کار معمولا زیر مجموعه ای از دسته بزرگ تر تجزیه و تحلیل داده ها است که به طور خاص بر تجارت متمرکز است.

تفاوت دیگر مربوط به این می شود که بدانید هوش تجاری برای چه گروهی و گزارش های تجزیه و تحلیل کسب و کار برای چه افرادی است. هوش تجاری برای مدیران تجاری ارائه می شود و توصیه های حاصل از تجزیه و تحلیل کسب و کار مستلزم تجزیه و تحلیل و متخصصان علوم داده است.

یکی از اهداف BI (Business Intelligence) یا هوش تجاری این است که درک آن برای کاربران نهایی نسبتا غیر فنی آسان باشد و این افراد بتوانند به گزارش های داده ها وارد شوند و گزارش های جدیدی ایجاد کنند.

تفاوت هوش تجاری با داده های تحلیلی از کسب و کار چیست؟

انواع هوش تجاری چیست ؟

Gartner Howson دو نوع BI متفاوت را معرفی می کند. اولین مورد BI سنتی یا کلاسیک است. جایی که متخصصان فناوری اطلاعات از داده های معاملاتی داخلی برای تولید گزارش استفاده می کنند. دومی BI مدرن است، جایی که کاربران تجاری با سیستم‌ های سریع و بصری برای تجزیه و تحلیل سریع تر داده ها از آن استفاده می کنند.

سازمان ‌ها برای گزارش های مالی هوش تجاری کلاسیک را انتخاب می کنند. در این حالت دقت بسیار بالا و داده ها استاندارد است. از هوش تجاری مدرن برای مواقعی استفاده می شود که سرعت در موفقیت بسیار تاثیر گذار است و به رویکردی سریع نیاز است. از جمله این موارد می توان به داده های بازاریابی اشاره کرد.

انواع هوش تجاری چیست ؟

مزایای هوش تجاری چیست؟

با ما در این قسمت همراه باشید تا به سوال شما در رابطه با اینکه مزایای هوش تجاری چیست، پاسخ دهیم.

 

  1. افزایش بهره وری

هوش تجاری بدون شک منجر به افزایش بهره وری خواهد شد؛ زیرا شما می توانید با یک کلیک هر گزارشی را که بخواهید، بگیرید.

  1. اصلاح فرآیند ها

یکی از مزایای هوش تجاری، بهبود چشم‌انداز موجود از فرایند های سازمانی و اصلاح خطا های آن‌ ها است.

  1. ارائه دیدگاه کلی

سیستم هوش تجاری به سازمان‌ ها کمک می‌ کند تا دیدگاهی کلی و جامع از شرایط موجود خود به دست آورند.

  1. ساده سازی فرایند های کسب و کار

BI تمام پیچیدگی های مرتبط با فرآیند های کسب و کار را از بین می برد.

  1. ساده سازی تجزیه و تحلیل

هوش تجاری به صورتی است که حتی کاربران غیر فنی نیز می توانند از آن استفاده کنند و قدرت تجزیه و تحلیل به دست آورند.

مزایای هوش تجاری چیست؟

معایب هوش تجاری چیست؟

در این قسمت معایب هوش تجاری را بررسی خواهیم کرد.

  1. هزینه

استفاده از هر نوع سیستم تجاری قطعا هزینه بر است. استفاده از سیستم های هوش تجاری نیز ممکن است کمی گران و هزینه بر برای سازمان ها باشد.

  1. پیچیدگی

یکی دیگر از نقاط ضعف BI، پیچیدگی آن در پیاده سازی Datawarehouse یا انبار داده است.

  1. پیاده سازی زمان مصرف

تقریبا یک و نیم سال طول می کشد تا سیستم انبارداری داده به طور کامل اجرا شود. بنابراین، این یک فرآیند وقت گیر است.

معایب هوش تجاری چیست؟

ترند های هوش تجاری چیست؟

اگر تصمیم به استفاده از هوش تجاری دارید، باید حتما از ترند های مرتبط با آن نیز آگاه باشید. ما در این مطلب قصد داریم به سوال شما مبنی بر اینکه ترند های هوش تجاری چیست، پاسخ دهیم.

  • هوش مصنوعی: گزارش Gartner نشان می دهد که AI و یادگیری ماشین در حال حاضر بر روی وظایف پیچیده انجام شده توسط هوش انسانی انجام می شود.
  • Collaborative BI: امروزه هوش تجاری با بسیاری از ابزار های دیگر مانند رسانه های اجتماعی، ادغام شده تا تصمیم‌گیری توام با مشارکت را افزایش دهد.
  • Embedded BI: این ترند به معنای یک پارچگی هوش تجاری با ابزار های دیگر است.
  • Cloud Analytics: برنامه های BI به زودی در فضای رایانش ابری ارائه خواهد شد. زیرا در فضای ابری سرعت به اندازه 4.5 برابر بیشتر است و هزینه ها کمتر خواهد شد.

ما در این مطلب سعی کردیم به سوال شما مبنی بر اینکه هوش تجاری چیست پاسخ دهیم و دیگر ابعاد مرتبط با این موضوع را بررسی کنیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب سوالی داشتید، می توانید در کامنت از ما بپرسید.

نظرات کاربران