هوش مالی

هوش مالی چیست؟

در دنیای امروزی شرکت ها رقابت بسیار سختی با هم دیگر بر سر تصاحب بازار دارند. شرکتی که بتواند به بازار تسلط پیدا کند، با موفقیت های مالی رو به رو خواهد شد و می تواند شرکت را به سود دهی برساند. برای این که بتوان به سود دهی رسید و شرکت را به موفقیت رساند، نیاز است تا به شرکت یک نظم مالی داده شود و یک هدف مشخص برای آن تعیین شود. در کنار این ها به یک هوش مالی و بررسی دقیق دوره های مختلف نیاز است تا بتوان به خوبی اوضاع را تحت نظر داشت.

افزایش سود و به موفقیت رسیدن شرکت بسیار مهم است. زیرا طبق آمار گرفته شده، شرکت هایی که موفقیت های مالی بیشتری داشته اند، از اعتبار بیشتری بین مشتریان و کارمندان خود برخوردار بوده اند که این اعتماد نیز خود منجر به افزایش بهره وری و سود شرکت خواهد شد. علاوه بر اعتماد کارکنان، سود بهبود یافته و پایدار و گردش مالی بهبود یافته کارکنان همگی عواملی هستند که می توانند به ثبات بیشتر شرکت کمک کنند و نقش بسیار مهمی در رشد شرکت داشته باشند.

اما شاید بپرسید که این عوامل چه ربطی به هوش مالی دارند. در واقع برای این که بتواند هوش مالی را درک کنید، خوب است بدانید که هوش مالی ترکیبی از هنر و علم است. هوش مالی به توانمند سازی کارکنان شما کمک بسیار زیادی می کند. این ویژگی هم به کارکنان و هم خود شما کمک می کند تا در موقعیت های مختلف و حساس بتوانید تصمیم درست را بگیرید. امروزه هر مدیر شرکت و صاحب کسب و کاری باید یک شناخت حداقلی از این مبحث داشته باشد تا بتواند شرکت و کسب و کار خود را به نحو عالی مدیریت کند.

هوش مالی برای کار آفرینان

هوش مالی برای کار آفرینان

شمایی که این مقاله را می خوانید، احتمالا یک مهندس یا یک فروشنده با استعداد هستید که احتمالا چیز زیادی در مورد هوش مالی نمی دانید. می توان گفت که تمامی افراد در کسب و کار خود با مشتریان بسیار مهمی برخورد خواهند کرد. در این حین نیز باید به کارمندان خود نیز توجه کنند و آن ها را راضی نگه دارند. برای این که بتوانید این دو را کنترل و مدیریت کنید، لازم است در مورد هوش مالی برای شمایی که کارآفرین هستید، بدانید.

سواد مالی

یکی از خبر های خوبی که وجود دارد این است که اکثر کار های مربوط به مدیریت امور مالی عمدتا جمع و تفریق هستند. نهایت کار هم استفاده از ضرب و تقسیم خواهد بود. به همین خاطر است که شما نیاز زیادی به کشف ریشه مربع یا مشتق نخواهید داشت . کسانی که حتی از ریاضی هم متنفرند می توانند با درک هوش مالی، از لحاظ حسابداری موفق شوند. اگر چند مورد مهم را در این زمینه درک کنید، می توانید به راحتی به امور مالی تسلط پیدا کنید و انتخاب های بهتری در بین تصمیم های تجاری خود داشته باشید.

سود آوری

سود آوری

قطعا همه افراد به خصوص کسانی می خواهند کار آفرین شوند، دوست دارند که یک کسب و کار در رشته مورد علاقه خود داشته باشند. اما این کار بدون هوش مالی و سرمایه امکان پذیر نیست. به همین خاطر است برای این که بتوانید یک کسب و کار بزرگ راه بیندازید، نیاز به سرمایه دارید. همچنین خوب است بدانید که سه دلیل وجود دارد که یک شرکت شکست بخورد. این سه دلیل شامل کمبود نقدینگی، کمبود نقدینگی و باز هم کمبود نقدینگی در شرکت است.

نقدینگی و سرمایه در شرکت ها بسیار مهم هستند و به همین خاطر نیاز است که هر کار آفرینی نیاز دارد برای کسب و کار خود با استفاده از هوش مالی، یک برنامه دقیق و منظم مالی برای شرکت لحاظ کند. دقت داشته باشید که این برنامه ریزی ممکن است حتی ماه ها نیز طول بکشد. ولی این را بدانید که قطعا ارزش این را دارد که برای آن وقت بگذارید.

یکی دیگر از مواردی که کار آفرینان باید به آن توجه بسیاری داشته باشند تا گرفتار آن نشوند، تله بدهی است. قطعا خرید وسایل و هر چیز مورد نیاز دیگر شرکت به صورت وام و یا قرض، آسان است. به همین خاطر است که خیلی از افراد از این روش استفاده می کنند. اما باید دقت داشته باشید که در این راه به هیچ عنوان نباید پولی را هدر بدهید و همه چیز را به دقت مدیریت کنید. برای این که در دام تله بدهی نیفتید و بهتر بتوانید شرکت خود را کنترل کنید، مهم است که تا حد امکان از بستن قرارداد های بلند مدت خودداری کنید. به جای قرار داد های بلند مدت می توانید از قرارداد های ماه به ماه استفاده کنید و یا این که اصلا فقط قرارداد هایی که به آن نیاز دارید را عملی کنید. همچنین در هنگام بستن این قرارداد ها باید توجه داشته باشید پول و پشتوانه کافی برای تامین هزینه ها در طول زمان را دارید.

هوش مالی

جمع بندی

در این مقاله در مورد هوش مالی توضیح دادیم. در ابتدا در مورد این که هوش مالی چیست صبحت کردیم. سپس به نکات مهم هوش مالی برای افراد کارآفرین اشاره کردیم و در مورد آن توضیح دادیم.

نظرات کاربران