وبلاگ فارسی

تاریخچه و انواع وبلاگ فارسی

در عصر حاضر به دلیل پیشرفت فضای مجازی و دسترسی به اینترنت، استفاده از شبکه های اجتماعی برای مردم بسیار عادی شده است. وبلاگ نمایان گر افکار یک فرد در زمینه های مختلف است. می توانید از وبلاگ برای بیان کردن موضوع های مختلف استفاده کنید. اگر علاقه مند به نوشتن اخبار، رویداد ها، دغدغه های جامعه، شعر، دلنوشته یا هر مسئله دیگری هستید و مایلید آن را در فضای مجازی منتشر کنید، ساخت وبلاگ را به شما پیشنهاد می کنم. اما اگر اطلاعات دقیقی از تاریخچه ساخت وبلاگ فارسی ، نحوه انتشار محتوا و… ندارید این متن را تا انتها بخوانید.

وبلاگ به چه معناست؟

وبلاگ فارسی

وبلاگ یک صفحه وب است که می توانید هر موضوعی را در آن قرار دهید. هر وبلاگ مختص یک نوع موضوع است. وبلاگ از دو واژه web و log ساخته شده است. بلاگ یا همان وبلاگ صفحه ای اجتماعی است که شخص می تواند محتوای مورد نظرش را در آن نشر دهد.

در خارج از ایران اولین وبلاگ در سال 1999 توسط تیم برنرزلی ساخته شد و اولین وبلاگ فارسی در سال 1380 ساخته شد.

انواع وبلاگ

وبلاگ های فارسی انواع مختلفی دارد که می توان آن ها را به دسته های متعددی تقسیم کرد، اما در این بخش قصد داریم شما را با چند نوع از انواع محتوای متنی آشنا کنیم:

بلاگ شخصی: این نوع وبلاگ جزو رایج ترین وبلاگ ها است. در این نوع وبلاگ شما می توانید مطالبی مثل داستان شخصی، شعر، رمان یا… بنویسید. بسیاری از مردم به دنبال داستان های روزمره یا اتفاقات شخصی اند پس این نوع وبلاگ می تواند خوانندگان زیادی را جذب کند.

بلاگ خبری: شما در این نوع از وبلاگ می توانید خبر های داغ و دست اول را قرار دهید و مخاطبان اخبار را به سمت وبلاگ خبری خود بیاورید.

بلاگ برای تجارت یا بیزینس: با توجه به همگانی شدن پلتفرم های مختلف ساخت وبلاگ برای راه انداختن بیزینس خود می تواند یک گزینه ی خیلی خوب باشد.

بلاگ برای جستجوی کار: این نوع از وبلاگ هنوز خیلی مرسوم نشده است اما مورد خوبی برای افرادی است که به دنبال کار یا انتقال تجربه در زمینه شغل هستند.

بلاگ برای ثبت وقایع: این نوع بلاگ می تواند برای ثبت وقایع و اتفاقات در زمینه های مختلفی مثل مسافرت، کار یا… استفاده شود.

بلاگ رویداد های سیاسی: بسیاری از ارگان های وابسته به دولت از این نوع وبلاگ ها برای اطلاع رسانی های سیاسی و مسائل مربوط به دولت استفاده می کنند.

وبلاگ ها فقط مختص موارد بالا نیستند و با پیشرفت شبکه های مجازی دایره استفاده از وبلاگ ها افزایش پیدا کرد و در آن ها از موضوع های مختلف نوشته می شود.

انواع قالب بندی وبلاگ

قالب بندی

همانطور که مشخص است وبلاگ های فارسی و غیر فارسی از لحاظ قالب بندی به سه دسته کلی تقسیم می شوند: وبلاگ صوتی، وبلاگ تصویری و وبلاگ ویدئویی.

شما با توجه به علایق و هدف کار هایتان می توانید از این قالب ها استفاده کنید.

محبوبیت وبلاگ

وبلاگ ها نسبت به روزنامه های قدیمی محبوبیت بیشتری دارند این محبوبیت علت های مختلفی دارد. اخباری که در وبلاگ ها منتشر می شود، همراه با عکس و تصویر است که تاثیر بیشتری دارد. همچنین به دلیل دسترسی سریع تر به فضای مجازی، استفاده از وبلاگ ها برای مردم راحت تر است. یکی دیگر از علل برتری وبلاگ بر روزنامه انتشار محتوا در وبلاگ ها نیاز به زمان بندی خاصی ندارد اما در روزنامه ها این گونه نیست.

نحوه ساخت وبلاگ فارسی

نحوه ساخت وبلاگ فارسی

برای ساخت یک وبلاگ حرفه ای و درست باید به ترتیب موارد ذکر شده در پایین را انجام دهید:

ساخت اکانت: در ابتدا باید وارد سایت های ساخت وبلاگ مثل بلاگفا یا پرشین بلاگ شوید و اطلاعات که از شما خواسته شده را پر کنید.

آدرس وبلاگ: در قسمت username نامی که برای وبلاگتان انتخاب کردید را بنویسید.

کلمه عبور: برای استفاده از وبلاگ و قرار دادن مطالب باید برای آن رمز در نظر بگیرید که بهتر است برای امنیت بیشتر از ترکیب چند حرف و عدد استفاده کنید.

عنوان وبلاگ: سعی کنید از عناوین تکراری پرهیز کنید. همچنین عنوان انتخاب شده باید با هدف و موضوع شما سازگار باشد.

نام نویسنده: شما می توانید از نام اصلی یا یک نام مستعار استفاده کنید.

شرح وبلاگ: با نوشتن شرح وبلاگ می توانید خوانندگان را با هدف و محتوای وبلاگتان بیشتر آشنا کنید.

ایمیل خصوصی: ایمیلی که وارد می کنید صرفا برای فرستادن اطلاعات و رمز صفحه شماست، نه نمایش آن به کاربران.

منطقه زمانی: شما ممکن است که بخواهید مطالب را طبق ساعت جغرافیایی کشوری دیگری انتشار دهید که از این قسمت می توانید آن را تنظیم کنید.

قوانین و مقررات: در این قسمت برای مجوز ایجاد وبلاگ ملزم به پذیرفتن قوانین آن هستید.

در نهایت پس از انجام تمام موارد بالا وبلاگ شما آماده شده است و شما می توانید شروع به انتشار محتوا کنید.

جمع بندی

یکی از فضا های اجتماعی که کاربران زیادی دارد، وبلاگ است. وبلاگ فارسی و غیر فارسی موضوع های مختلفی از جمله سرگرمی، اخبار و… هستند. وبلاگ ها نسبت به روزنامه ها برتری بیشتری دارند. مثلا دسترسی به وبلاگ ها در فضای مجازی بسیار سریع است و این قالب برای افراد بیشتری در دسترس است. ساخت وبلاگ خیلی کار سختی نیست و با گذراندن مراحلی که برای ساخت آن تعیین شده است می توانید وبلاگ خود را راه اندازی کنید و هر محتوایی را که برای آن در نظر گرفته اید منتشر کنید.

نظرات کاربران