چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم

چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم ؟

در عصر حاضر، اینترنت عضو جدایی ناپذیر زندگی ما است و کسب و کار ها نیز برای ادامه و رشد خود چاره ای جز استفاده از دنیای دیجیتال ندارند. دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از ابزار ها و دستور العمل ها است که به کسب کار ها کمک می کند تا در این فضای رقابتی به بهترین شکل ممکن دیده شوند و بتوانند با مخاطب ارتباط متقابل و فعال داشته باشند. ماحصل چنین چیزی در نهایت فروش بیشتر و افزایش سود است. با اهمیت روزافزون این جایگاه کاری، تقاضا برای متخصصان کاربلد در این زمینه زیاد شده است. در مقاله « چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم ؟ » قصد داریم درباره مسیر ها و چالش های تبدیل شدن به کارشناس دیجیتال مارکتینگ حرفه ای صحبت کنیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم

دیجیتال مارکتینگ نوعی بازاریابی است که در فضای دیجیتال صورت می گیرد. در تعریف بعدی نیز می توان گفت که به استفاده از ابزار هایی خاص و استراتژی های بازاریابی محصولات و خدمات برای یک کسب کار، دیجیتال مارکتینگ گفته می شود. گفتنی است که این حوزه بسیار گسترده و دارای زیر شاخه های بسیار متعددی است.

دنیای پویای بازاریابی دیجیتال

همانطور که در متن اشاره شد، دیجیتال مارکتینگ یک حوزه پویا و دائما در حال تغییر است. این عرصه چالش ها و فرصت های زیادی را برای افراد متخصص در این زمینه ایجاد می کند. با ظهور تکنولوژی های باورنکردنی و جدید تغییر رفتار کارکنان نسب به قبل مشهود است و برای جبران رکود نیز بایستی دانش ها و مهارت های این حوزه را بشناسیم و به پرورش آن بپردازیم.

زیر شاخه‌ های اصلی دیجیتال مارکتینگ

زیر شاخه های اصلی دیجیتال مارکتینگ بسیار متنوع است. با این حال، برخی از مهم‌ ترین زیر شاخه‌ های دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

SEO  یا بهینه سازی موتوی های جستجو:

 مجموعه اقداماتی که هدف آن افزایش و بهبود رتبه‌ یک وب سایت در نتایج جستجوی گوگل و یا سایر موتور های جستجو است.

بازاریابی به وسیله محتوا: در این روش با ایجاد و انتشار محتوای با ارزش و مرتبط با نیاز مخاطب، او را وفادار خواهید ساخت.

بازاریابی در بستر شبکه های اجتماعی: در این استراتژی از شبکه های اجتماعی برای تعامل و برقراری ارتباط با مخاطبان استفاده خواهیم کرد. هدف کلی در این روش، ایجاد آگاهی در مشتری برای آشنایی با برند شما است که در نهایت هدایت مشتری به سمت وب سایت و یا فروشگاه باشد.

ایمیل مارکتینگ:

نوعی دیگر از بازاریابی است که در آن با ارسال ایمیل های تبلیغاتی و یا اطلاع رسانی به مخاطبان به معرفی برخی محصولات و یا خدمات جدیدی پرداخته می شود.

تبلیغات کلیکی(PPC):

یکی از زیرشاخه های مهم دیجیتال مارکتینگ است. در این نوع تبلیغات شما این امکان را دارید که کمپین های تبلیغاتی در موتور های جستجو و یا شبکه های اجتماعی بیاورید. مهم ترین هدف این نوع تبلیغ جذب و یا هدایت هدفمند بازدیدکنندگان به سایت و یا فروشگاه آنلاین خودتان است. اما PPC  دقیقا چه کاری را انجام می دهد؟ این فرایند بر پایه سیستم مزایده ای بنا شده است. در چنین سیستمی شما برای نمایش تبلیغات خود در نتایج جستجو یا پلتفرم های اجتماعی، به ازای هر کلیکی که روی تبلیغ شما شود به صاحبان آن پلتفرم هزینه پرداخت می کنید.

زیر شاخه‌ ها

تحلیل وب:

تحلیل وب یا Web Analytics  یکی از زیر شاخه های کلیدی و مهم دیجیتال مارکتینگ است.

در این بخش به بررسی عمیق تر مزایا و کاربرد های آن خواهیم پرداخت:

درک عمیق تر از مخاطبان:

 با تحلیل داده های وب، شما می توانید اطلاعات ارزشمندی را درباره مخاطبان خود مانند علایق، نیاز ها ، رفتار و… آن ها به دست بیاورید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا محتوای وب سایت خود را براساس شناختی که از حداکثر کاربران خود دارید، تنظیم کنید. از این طریق شما استراتژی های بازاریابی خود را به صورت هدفمند تر اجرا خواهید کرد.

سنجش و ارزیابی عملکرد:

با تحلیل وب شما عملکرد وب سایت خود را به طور دقیق سنجش خواهید کرد. این کار نقاط ضعف و قوت وب سایت را شناسایی می کند. همچنین می توانید عملکرد سایت خود را در کمپین های اجرا شده مختلف به طور کامل بررسی کنید.

افزایش نرخ تبدیل:

 با این تحلیل شما قادر خواهید بود نرخ تبدیل مشتریان وفادار را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید. این امر به شما کمک می کند تا راه و چاه را بشناسید و نرخ تبدیل ساخت خود را نیز افزایش دهید.

کاهش هزینه ‌ها:

با بهینه ‌سازی وب‌سایت خود بر اساس داده ‌های تحلیل وب می ‌توانید هزینه ‌های مرتبط با بازاریابی آنلاین و تبلیغات را به طور قابل توجهی کاهش دهید.

چرا کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟

برای پاسخ به چرایی انتخاب کارشناس دیجیتال مارکتینگ این موارد را در نظر بگیرید:

  • تفاضای بالا برای متخصصان کارآمد
  • حقوق و درآمد بسیار قابل توجه
  • تنوع و پویایی در محیط کاری
  • فرصت های رشد و پیشرفت مداوم

مهارت‌ های مورد نیاز یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ

مهارت‌ های مورد نیاز

برای تبدیل شدن به یک کارشناس موفق دیجیتال مارکتینگ باید به مجموعه مهارت‌ های متنوعی مسلط باشید. برخی از مهم‌ ترین این مهارت ‌ها عبارتند از:

  • دانستن اصول بازاریابی سنتی
  • مهارت های تحلیلی و داده کاوی
  • آشنایی با سئو سایت  (بهینه سازی موتور های جستجو)
  • تسلط بر بازاریابی محتوا و محتوانویسی
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • آشنایی با مهارت تبلیغات کلیکی
  • خلاقیت و داشتن تفکر استراتژیک
  • مهارت های ارتباطی
  • مدیریت پروژه های دیجیتال مارکتینگ

مسیر ها و راه های مختلفی برای تبدیل شدن به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در دست است. برخی از این موارد عبارتند از:

  • دوره های آموزشی آنلاین و آکادمیک
  • کسب تجربه از طریق شرکت در کارآموزی
  • مطالعه مداوم و به روزرسانی دانش
  • کسب مهارت ها به صورت عملی
  • انجام دادن پروژه به صورت فریلنسر

بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران

در سال های اخیر شاهد رشد عجیب کسب و کار های آنلاین در ایران بودیم. همین موضوع تقاضا برای افراد متخصص را که دارای تخصص مارکتینگ آنلاین بودند، دو چندان کرد. با گسترش نفوذ اینترنت و افزایش آگاهی مردم از مزایای خرید آنلاین، فرصت های جدیدی در حوزه مارکتینگ ایران ایجاد کرده است.

جمع بندی

مارکتینگ یکی از حوزه های پویا و روبه رشد است که فرصت های شغلی بسیار خوبی را برای افراد متخصص ارائه می دهد. اگر شما نیز به دنبال یک شغل چالش برانگیز هستید، دیجیتال مارکتینگ گزینه مناسب شما است. با کسب دانش و مهارت می توانید به سوال « چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم ؟» پاسخ دهید.

نظرات کاربران