سئو سایت، سفینه بی بازگشت ارتقای سایت در گوگل

سئو سایت چیست

گسترش فضای مجازی کسب و کار ها اتفاقی است که می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر پیشرفت کسب و کار شما و مقدار فروشتان بگذارد؛ اما این فضا با رقابت شدیدی رو به رو شده است. پیروزی در این رقابت نیازمند تحقق عواملی است که یکی از آن ها سئو است. حتما این روز ها کلمه سئو را زیاد می شنوید. به راستی معنی آن چیست؟ و دقیقا چطور باید سایتتان را سئو کنید؟ بهینه سازی موتور های جستجو که به طور مختصر سئو سایت نامیده می شوند به مرکز توجه صاحبان کسب و کار ها تبدیل شده است. از همین روی، آشنایی با این نوع بهینه سازی به امری ضروری برای پیشرفت وب‌سایت‌ها تبدیل شده است. مجموعه بیزون به کمک دانش و تجربه خود در حوزه سئو، تلاش کرده است تا در این مطلب شما را با مفهوم سئو بیشتر آشنا کند.

از سئو و اهمیت آن چه می دانید؟

سئو سایت

سئو (SEO) مخفف عبارت «Search engine optimization» به معنای بهینه سازی موتور جستجو است. به عبارت دیگر، مجموعه اقداماتی که موقعیت صفحات وب شما را در نتایج جستجوی ارگانیک موتور های جستجو بهبود می بخشد، سئو نامیده می شود. جستجوی ارگانیک مطرح ترین راه برای دستیابی به اطلاعات در بستر اینترنت است. سئو سایت به شما کمک می کند تا کمیت و کیفیت ترافیک سایتتان را بهبود ببخشید.

برای آشنایی و درک بهتر اهمیت سئو سایت موارد زیر را به صورت مختصر توضیح داده ایم. با ما همراه باشید.

  • نتایج جستجوی ارگانیک: فهرستی از وب سایت ها که به عنوان نتایج جستجو به نمایش در می آید، بیشترین ارتباط را با درخواست کاربران دارد. شما برای اینکه سایتتان در نتایج اول موتور جستجو دیده شود، نمی توانید از تبلیغات پولی استفاده کنید و حتما باید به سئوی سایت اهمیت بدهید.
  • کیفیت ترافیک ارگانیک: شما می توانید بازدیدکنندگان زیادی را به سایت خود جذب کنید؛ اما تصور کنید که مطلب منتشر شده در وب سایتتان ارتباطی با آنچه کاربر جستجو می کند نداشته باشد. در چنین حالتی، بازدیدکننده به سرعت سایت شما را ترک خواهد کرد. در حقیقت این موضوع بسیار اهمیت دارد که مطالب وب سایت شما دقیقا مطابق با خواسته و جستجوی کاربران باشد.
  • مقدار ترافیک ارگانیک: بیشتر کاربران اینترنت تمایل دارند که بر روی نتایج اول کلیک کنند. هر چه وب سایت شما سئو سایت بهتری داشته باشد و به صدر لیست نتایج جستجو نزدیک تر باشد، احتمال جذب ترافیک بیشتری را نیز خواهد داشت. هر چه بازدیدکننده سایت شما نیز بیشتر شود، احتمال تبدیل بازدید کننده به مشتری بالفعل بیشتر خواهد بود.

موتور های جستجو از خزنده ها استفاده می کنند تا تمام اطلاعات موجود در اینترنت را جمع آوری کنند. خزنده ها از یک صفحه وب شناخته شده آغاز می کنند و تمام پیوند های داخلی و خارجی به صفحات مرتبط را بررسی می کنند. در واقع این خزنده ها می توانند بفهمند که هر صفحه درباره چیست و از نظر معنایی چه ارتباطی با صفحات دیگر دارد.

هنگامی که کاربر اینترنت عبارتی را در موتور جستجو سرچ می کند، موتور های جستجو از الگوریتم های پیچیده ای استفاده می کنند تا مفید ترین و مرتبط ترین مطالب را به شما پیشنهاد دهند. این نتایج ارگانیک شامل متن ها، تصاویر، ویدیو ها و… می شود.

آشنایی با انواع سئو

سئو سایت

در کل سه نوع سئو وجود دارد:

  • سئوی فنی: بهینه سازی جنبه های فنی یک وب سایت را سئوی فنی می گویند.
  • سئو سایت: بهینه سازی محتوای یک وب سایت برای موتور های جستجو و کاربران اینترنت را سئو سایت می گویند.
  • سئوی خارج از سایت: مجموعه فعالیت ها و اقداماتی که آگاهی و شناخت از برند را افزایش می دهد، سئوی خارج از سایت نام دارد. توجه به علائم، ارزش ها، شعار ها، رنگ ها و… از جمله مواردی است که در سئوی خارج از سایت به آن ها توجه می شود.

سئو مانند یک تیم ورزشی است. برای پیروزی به حمله و دفاع قوی و تماشاچیان زیاد نیاز دارید. بهینه سازی فنی را به عنوان دفاع خود، بهینه سازی محتوا را به عنوان حمله و بهینه سازی خارج از سایت را به عنوان راه هایی برای جذب، تعامل و حفظ پایگاه طرفداران وفادار در نظر بگیرید.

در ادامه هر کدام از انواع سئو سایت را مفصل توضیح داده ایم.

  • سئو/ بهینه سازی فنیسئو سایت

سئوی فنی یعنی بهینه سازی عناصر فنی یک وب سایت. این نوع سئو سایت برای موفقیت وب سایت شما بسیار مهم و اساسی است.

همه چیز از راه اندازی یک وب سایت آغاز می شود. ایجاد یک وب سایت به گونه ای که بتواند توسط موتور های جستجو، خزیده و نمایه شود اهمیت زیادی دارد. پس سایت خود را قابل کرال کنید!

اگر قصد دارید که جستجو و دسترسی موتور های جستجو به تمام محتوای صفحات شما (متن، تصاویر و ویدیو ها) آسان شود، سئوی فنی شامل ساختار  URL، ناوبری، پیوند داخلی و موارد دیگر را رعایت کنید.

تجربه کاربری خوب یک موضوع حیاتی در بهینه سازی فنی سایت است. موتور های جستجو بر اهمیت صفحاتی که به سرعت بارگذاری می شوند و تجربه کاربری خوبی را عرضه می کنند تأکید دارند. عناصری مانند Core Web Vitals، سازگاری با تلفن همراه و قابلیت استفاده از سایت با تلفن همراه، HTTPS و اجتناب از مطالب بینابینی مزاحم، همه در سئوی فنی مهم هستند.

یکی دیگر از حوزه های بهینه سازی فنی، داده های ساخت یافته (با نام طرحواره) است. افزودن این کد به وب سایت شما می تواند به موتور های جستجو کمک کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند و احتمال حضور سایت شما را در نتایج جستجو افزایش دهند.

به علاوه، خدمات میزبانی وب، CMS  (سیستم مدیریت محتوا) و امنیت سایت همگی در سئو سایت نقش دارند.

  • بهینه سازی محتوا (سئو سایت)

بهینه سازی محتوا

در بهینه سازی محتوا، محتوای سایت شما باید برای دو مخاطب اصلی بهینه شود: افراد (کاربران اینترنت) و موتور های جستجو. پس شما باید محتوای سایت خود را به گونه ای بهینه کنید که برای مخاطبان سایت شما و همچنین موتور های جستجو کاملا سئو شده و مناسب باشند.

هدف از تولید محتوا همیشه انتشار محتوای مفید و با کیفیت و جلب نظر کاربران اینترنت است. شما برای یک تولید محتوای باکیفیت و بهینه شده باید از خواسته ها و نیاز های مخاطبان خود، درک درستی پیدا کنید و از داده ها و راهنمایی های Google هم کمک بگیرید. در راستای بهینه سازی محتوا برای کاربران اینترنت و سئو سایت، به موارد زیر توجه کنید و از آن ها مطمئن شوید:

  • محتوای مدنظرتان موضوعات مرتبطی را که در آن تجربه یا تخصص دارید پوشش دهد.
  • محتوای سایت شما کلمات کلیدی ای را که افراد برای یافتن مطلب مورد نظرشان در موتور های جستجو سرچ می کنند در بر بگیرد.
  • محتوا منحصر به فرد باشد. طوری که سایت شما را متمایز کند.
  • بدون اشتباهات دستوری و املایی باشد و به خوبی نگارش شود.
  • مطلب به روز باشد. محتوایی حاوی اطلاعات دقیق و کارامد و به روز، محتوای خوبی است.
  • محتوای سایت همراه با تصاویر، فیلم ها و… نگارش شود. به اصطلاح چند رسانه ای باشد.
  • محتوای سایتتان ویژگی هایی را داشته باشد که خواندن را آسان کند. ساختار آن درک اطلاعاتی که به اشتراک می گذارید را برای مردم آسان کند. استفاده از عنوان های فرعی، طول استاندارد پاراگراف ها، استفاده از حروف برجسته/مورب و… ساختار متن را بهبود می بخشد.

برای بهینه سازی محتوا برای موتور های جستجو ( سئو سایت ) هم توجه به برخی از عناصر ضروری است. این عناصر عبارت است از:

  • برچسب های عنوان
  • توضیحات متا
  • برچسب‌ های H1، H2 و…
  • متن جایگزین تصویر
  • ابرداده های گراف
  • بهینه سازی خارج از سایت

بهینه سازی خارج از سایت

مجموعه فعالیت ها و اقداماتی وجود دارد که ممکن است دقیقا به معنای «SEO» نباشد؛ اما با این وجود، این فعالیت ها می ‌تواند به طور غیرمستقیم به موفقیت سئو سایت شما کمک کند.

لینک بیلدینگ (فرایند لینک دهی به یک وب سایت) اصلی ترین فعالیت در حوزه سئوی خارج از سایت است. دریافت تعداد زیاد و متنوعی از لینک ‌ها به وب ‌سایت شما از وب ‌سایت ‌های معتبر و قابل اعتماد به جذب ترافیک و بهبود رتبه سایت در رتبه بندی موتور های جست و جو کمک شایانی می کند. کیفیت لینک سازی بر کمیت آن برتری دارد. ایجاد تعداد زیادی از لینک های با کیفیت باید هدف شما باشد.

روش‌ های سئوی خارجی مختلفی برای ارتقای وب‌ سایت وجود دارد. برخی از مهم ترین آن ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

  • ساخت برند و بازاریابی برند: تکنیک هایی که برای تقویت شناخت افراد از برند شما و افزایش شهرت برندتان طراحی شده اند.
  • بازاریابی محتوا: برخی از اشکال محبوب بازاریابی محتوا عبارت هستند از ایجاد ویدیو، کتاب الکترونیکی، مطالعات تحقیقاتی، پادکست و… .
  • بازاریابی و بهینه ‌سازی رسانه‌ های اجتماعی: برند خود را در همه پلت ‌فرم‌ های مرتبط به ‌طور کامل بهینه کنید و فراموش نکنید که محتوای مرتبط به اشتراک بگذارید.
  • مدیریت اطلاعات فهرست شده: تأیید و بهینه‌ سازی اطلاعات در پلتفرم ‌هایی که اطلاعات مربوط به کسب و کار یا وب ‌سایت ها ممکن است در آن فهرست شده باشد و توسط جستجو گران پیدا شود (مانند دایرکتوری‌ ها، ویکی‌ ها و… .)
  • بررسی نظرات: دریافت نظرات مختلف، ثبت و توجه و پاسخ به آن ها.

به طور کلی، وقتی در مورد سئوی خارج از سایت صحبت می کنید، از فعالیت هایی صحبت می کنید که قرار نیست مستقیماً بر رتبه بندی سایت از نقطه نظر فنی تأثیر بگذارد.

با این حال، هر اقدامی که برای کسب و کار شما انجام می شود، اهمیت دارد. شما می خواهید نام تجاری برندتان در هر جایی که مردم جستجو می کنند به نمایش درآید. به این ترتیب، برخی از افراد سعی کرده ‌اند نام «بهینه‌ سازی موتور جست و  جو» یا همان سئو سایت را به معنای «بهینه‌ سازی تجربه جست و جو» تغییر دهند.

6  اقدام اساسی برای کارآمدی بیشتر سئو

کارآمدی بیشتر سئو
  1. درک نحوه کار موتور های جستجو

اگر می خواهید در نتیجه موتور های جستجو دیده شوید، بهتر است در قدم نخست با فرآیند های فنی در پس عملکرد موتور های جستجو آشنا شوید تا بتوانید عواملی که در بیشتر و بهتر دیده شدن کسب و کار شما اثر دارد را رعایت کنید.

وقتی در مورد موتور های جستجوی وب سنتی مانند گوگل صحبت می کنیم، چهار مرحله جستجو را باید در نظر بگیرید:

  • خزیدن: موتور های جستجو از خزنده ها برای کشف صفحات وب استفاده می کنند.
  • رندر: موتور های جستجو با استفاده از اطلاعات HTML، جاوا اسکریپت و CSS صفحه را ایجاد می کنند.
  • نمایه سازی: موتور های جستجو محتوا و ابرداده صفحات کشف شده را تجزیه و تحلیل می کنند و آن ها را به پایگاه داده اضافه می کنند.
  • رتبه‌ بندی: الگوریتم‌ های پیچیده به سیگنال ‌های مختلفی نگاه می‌ کنند تا تعیین کنند که آیا صفحه به عبارت سرچ شده مرتبط است یا خیر.

این نکته را در نظر داشته باشید که بهینه سازی برای جستجوی گوگل با بهینه سازی برای پلتفرم های دیگر مانند یوتیوب متفاوت است.

  1. تحقیق

تحقیق بخش کلیدی سئو سایت است. تحقیق شما باید شامل موارد زیر شود:

  • تحقیق درباره مخاطب: درک مخاطب یا بازار هدف بسیار مهم است. شما حتما باید بدانید که مخاطبانتان چه کسانی هستند؟ دغدغه آن ها چیست؟ چه سؤالاتی دارند که می توانید به آن ها پاسخ دهید؟
  • تحقیق کلمات کلیدی: با تحقیق کلمات کلیدی می توانید عبارات جستجوی مرتبط و ارزشمندی را که کاربران اینترنت سرچ می ‌کنند، در صفحات خود بگنجانید و همچنین تقاضا و رقابت برای رتبه ‌بندی کلمات کلیدی را درک کنید.
  • تحقیق در مورد رقبا: رقبای شما چه کسب و کار هایی هستند؟ نقاط قوت و ضعف آن ها چیست؟ آن ها چه نوع محتوایی را منتشر می کنند؟
  • تحقیق وب سایت: انواع ممیزی های سئو می تواند مسائلی را در یک وب سایت آشکار کند که از موفقیت سایت در جست و جوی ارگانیک می کاهد.
6 اقدام اساسی برای کارآمدی بیشتر سئو

3. برنامه ریزی

استراتژی سئو سایت یک برنامه بلند مدت است. شما باید اهدافی را تعیین کنید و برنامه ای را برای چگونگی رسیدن به آن اهداف در نظر بگیرید. استراتژی سئو، یک نقشه راه است. مسیری که طی می کنید ممکن است در طول زمان تغییر کند و تکامل یابد؛ اما مقصد روشن و بدون تغییر باقی می ماند.

برنامه سئوی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تعیین اهداف و انتظارات
  • تعریف و تراز کردن KPI ها و معیار های معنادار
  • تصمیم گیری در مورد نحوه ایجاد و اجرای پروژه ها (داخلی، خارجی یا ترکیبی)
  • هماهنگی و ارتباط با ذی نفعان داخلی و خارجی
  • انتخاب و پیاده سازی ابزار/فناوری
  • استخدام، آموزش و تشکیل تیم
  • تنظیم بودجه
  • اندازه گیری و گزارش نتایج
  • مستندسازی استراتژی و فرآیند

4. ایجاد و اجرا

پس از انجام تمام تحقیقات، زمان تبدیل ایده ها به عمل فرا می رسد. در این مرحله شما اقدامات ذیل را انجام خواهید داد:

  • ایجاد محتوای جدید: تیم اجرایی شما محتوا های جدیدی را تولید می کند.
  • ایجاد تغییرات در صفحات موجود: تغییرات می تواند شامل به ‌روزرسانی و بهبود محتوا، افزودن پیوند های داخلی، تغییر موضوعات و مطالب و شناسایی راه‌ های دیگر برای بهینه‌ سازی بیشتر سایت باشد.
  • حذف محتوای قدیمی یا با کیفیت پایین: محتوا هایی که رتبه خوبی ندارند، ترافیک سایت را کاهش می دهند یا دستیابی به اهداف سئو سایت را دشوار می کنند.

5. نظارت و نگهداری

شما باید بدانید که چه زمانی مشکلی در وب سایت شما پیش می آید. نظارت بسیار مهم است.

ممکن است که ترافیک به یک صفحه مهم کاهش یابد، صفحات کند شوند، صفحات از فهرست  جستجو خارج شوند، کل وب سایت شما آفلاین شود، لینک ها دچار مشکل شوند و یا مشکلات فاجعه بار دیگری پیش بیاید.

6. تجزیه و تحلیل، ارزیابی و گزارش عملکرد

برای اتخاذ تصمیمات مبتنی بر داده در مورد سئو، باید از موارد زیر استفاده کنید:

  • تجزیه و تحلیل وب سایت: استفاده از ابزار ها (حداقل، ابزار های رایگان مانند Google Analytics، کنسول جستجوی گوگل و ابزار وب مستر بینگ) برای جمع آوری داده های عملکرد.
  • ابزار ها و پلتفرم‌ ها: بسیاری از پلتفرم‌ ها (یا مجموعه‌ ها) وجود دارند که چندین ابزار را ارائه می‌ دهند؛ اما شما می‌ توانید انتخاب کنید که فقط از ابزار های انتخابی SEO برای ردیابی عملکرد در کار های خاص استفاده کنید یا اگر منابع لازم را دارید و هیچ یک از ابزار های موجود در بازار دقیقاً همان کاری را که می خواهید انجام نمی دهند، می توانید ابزار های خود را بسازید.

پس از جمع ‌آوری داده‌ ها می توانید با استفاده از نرم افزار یا به صورت دستی گزارشی تهیه کنید و میزان پیشرفت را ثبت کنید.

ابزار های سئو سایت چیستند؟

ابزار های سئو

ابزار های سئو به کمک شما می آیند تا داده ها، اطلاعات و هشدار هایی درباره وضعیت و موفقیت کلی وب سایت شما ارائه دهند.
شما به کمک این ابزار ها می توانید نقاط ضعف و یا مسائلی که مانع از کسب رتبه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل می شود را شناسایی کنید. همچنین به کمک این ابزار ها، می توانید از ابتدای فعالیت آنلاین خود، سئوی بهتری را تجربه کنید.
هر کدام از ابزار های سئو سایت کاربرد خاص خود را دارند و در مجموع در یک یا چند زمینه از موارد زیر به کمک شما می آیند:
• تجزیه و تحلیل
• تحقیق کلمات کلیدی
• پیوند ها
• سئوی محلی
• سئوی موبایل
• سئو روی صفحه
• پژوهش
• بررسی رتبه
• سرعت سایت
• سئو وردپرس

ساختن یک وبسایت کار ساده ای است؛ اما وب سایت بدون کمک ابزار ها کارآمدی و پیشرفت خاصی ندارد. ابزار ها به شما کمک می کنند تا:
• تعداد بازدید از صفحات وب سایتتان را متوجه شوید.
• کاهش و افزایش ترافیک را بهتر متوجه شوید.
• هر گونه خطای HTML را دریابید.
• تعداد لینک هایی که دارید را بررسی کنید.
• بدانید که از چه کلمات کلیدی ای می توانید برای جذب بازدید کنندگان بیشتر استفاده کنید.

ابزار های سئو سایت
در ادامه تعدادی از ابزار های کمک کننده به سئو سایت را معرفی کرده ایم. این ابزار ها عبارت هستند از:

Google Analytics

گوگل آنالیتیکس ابزار ارزشمندی برای هر بازاریاب دیجیتالی است. این ابزار داده های مفید زیادی در مورد وب سایت ها مانند تعداد بازدید از سایت، ترافیک سایت و … را به شما ارائه می کند. استفاده از این ابزار رایگان است و شما به عنوان یک بازاریاب دیجیتال می توانید به کمک گوگل آنالیتیکس استراتژی محتوایتان را مشخص کنید.

• Panguin

این ابزار به کمک شما می آید تا ترافیک سایتتان را بر اساس الگوریتم های گوگل افزایش دهید.

AnswerThePublic

AnswerThePublic اطلاعات ارزشمندی را در مورد سوالاتی که مردم به صورت آنلاین جست و جو می کنند به شما می دهند. هنگامی که یک کلمه کلیدی را در این ابزار وارد می کنید، پرس و جو های محبوب را بر اساس آن کلمه کلیدی به شما نشان می دهد.

سئو سایت

CanIRank

این ابزار به شما کمک می کند تا از احتمال رتبه و رنک گرفتن برای یک کلمه کلیدی خاص در موتور های جستجو آگاه شوید. همچنین این ابزار پیشنهاداتی به شما ارائه می کند تا کلمات کلیدی مدنظرتان را بهتر هدف گیری کنید.

Keys4Up، Moz Link Explorer، HARO، Handout Generator و… از دیگر ابزار های کمک کننده هستند.

جمع بندی

بهینه سازی موتور های جستجو یا همان سئو، یکی از زیربنایی ترین اقداماتی است که بهبود و رشد سایت شما را در پیش خواهد داشت. بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو سبب می شود تا سایت شما در نتیجه جستجوی کاربران رتبه خوبی پیدا کند و در نتیجه کسب و کارتان پر رونق شود. ما در این مطلب سعی کردیم تا شما را با انواع سئو سایت و ابزار های کمک کننده در این زمینه آشنا کنیم. تیم بیزون با ارائه خدمات سئوی سایت در کنار شما خواهد بود.

فرزاد حاجی‌زاده
26.اردیبهشت.1403

تفاوت بین سئوی داخلی و خارجی چیست؟

    بیزون
    26.اردیبهشت.1403

    سئو داخلی بر روی مواردی که در داخل سایت اتفاق می افتد تمرکز دارد مانند موضوعات محتوایی و فنی سایت، اما سئو خارجی تمرکز بر روی لینک سازی دارد.

پیمان فتحی
26.اردیبهشت.1403

چه ابزارهایی برای سیو سایت وجود دارد؟

.

    بیزون
    16.خرداد.1403

    اول اجازه بدید نوشتار صحیح را بگوییم: “سئو سایت” صحیح است و نه سیو سایت. ابزارهای متفاوت سئو وجود دارند که در این لینک 10 عدد از آن ها ذکر شده است. مهم است بدانید که ابزاری که به دنبال آن هستید در کدام بخش از سئو سایت کاربرد خواهد داشت و چه بودجه ای در نظر دارید.

بهنام معصومی
26.اردیبهشت.1403

چگونه می‌توان سئو سایت را در گوگل بهبود داد؟

.

مهدی نوری
26.اردیبهشت.1403

سئوی سایت چه تاثیری بر رتبه‌بندی در گوگل دارد؟

.

هومن نظری
26.اردیبهشت.1403

چگونه می‌توان بهینه‌سازی سئوی سایت را انجام داد؟

.

امیرعباس شهریاری
26.اردیبهشت.1403

تفاوت بین سئوی داخلی و خارجی چیست؟

.

امیر کریمی
26.اردیبهشت.1403

چه تکنیک‌هایی برای سئوی وب سایت وجود دارد؟

.

پیمان فتحی
26.اردیبهشت.1403

چگونه می‌توان سئو سایت را از ابتدا تا انتها انجام داد؟

.