اصول اساسی بهینه سازی سایت

بهینه سازی سایت

اگر مدیریت یک سایت یا فروشگاه آنلاین را در اختیار دارید می دانید که تا چه حد افزایش نرخ تبدیل، ترافیک سایت و فروش از طریق بهینه سازی سایت در پیشرفت کسب و کار شما اهمیت دارد. اما بهینه سازی سایت به چه معناست؟ بهینه سازی سایت شامل تمام تکنیک های فنی و بازاریابی است که برای جذب بازدید کنندگان جدید و سپس تبدیل آنها به مشتری اجرا می شود. در طی فرآیند بهینه سازی اهداف کلی مشخص و با روش های معینی برای رسیدن به آنها برنامه ریزی می شود.

بهینه سازی سایت یک موضوع گسترده است و مهارت های زیادی دست به دست هم می دهند تا این روند به خوبی اجرا شود. در ادامه ی این مطلب قصد داریم به بررسی سه اصل اساسی در بهینه سازی سایت بپردازیم.

بهینه سازی سایت

  1. سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

سئو مجموعه ای تکنیک های بازاریابی دیجیتال است که در نهایت به شما کمک می کند بر اساس الگوریتم های گوگل رتبه ی سایت خود را در این موتور جستجو ارتقا دهید. الگوریتم های گوگل در واقع قوانینی است که بر اساس آن سایت ها و محتوای ارائه شده توسط آنها را دسته بندی و به کاربران در حال جستجو ارائه می کند.

تولید محتوا

یکی از مهمترین استراتژی های سئو که در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو تاثیر بسزایی دارد بازاریابی تولید محتوا و ارائه ی محتوا بر اساس کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی در واقع همان عناوینی هستند که کاربران گوگل هنگام جستجو از آنها استفاده می کنند. برای تولید یک محتوا مفید و جذاب برای مخاطب بهتر است ابتدا کلمات کلیدی پر کاربرد را شناسایی و سپس بر اساس آنها اقدام به تولید محتوای مرتبط با حوزه ی کاری خود کنید. این کار مسیر رسیدن شما به مخاطب هدف خود را هموار و کوتاه می کند.

تولید محتوای جدید و کاربردی یکی از فاکتورهای مهم رتبه بندی سایت شماست. ربات های جستجوگر گوگل شما را بر اساس محتوایی که در سایت خود منتشر کردید شناسایی و دسته بندی می کنند. ارائه ی یک محتوای خوب موجب جذب بیشتر مخاطب و در نهایت به اشتراک گذاری لینک سایت شما در سایت ها و شبکه های اجتماعی خواهد شد. این اشتراک گذاری نیز خود منجر به جذب مخاطب بیشتر و افزایش ترافیک سایت می شود که فاکتورهای مهمی در الگوریتم رتبه بندی گوگل هستند.

بهینه سازی صفحات سایت

یکی دیگر از استراتژی های سئو برای بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو بهینه سازی صفحات سایت با رعایت نکات زیر است:

استفاده از برچسب های مرتبط با استفاده از کلمات کلیدی در تولید محتوا

سرعت بارگیری مناسب صفحات سایت

طراحی صفحات ریسپانسیو

ارائه ی نقشه ی سایت به موتورهای جستجو

لینک های داخلی و خارجی

درج لینک های داخلی که مخاطب را به مطالعه مطالب قدیمی در سایت ترغیب کند نیز یکی از ترفندهای سئو است. علاوه بر این یکی از فاکتورهای مهم سئوی خارجی سایت که تاثیر بسیاری بر رتبه بندی سایت شما دارد بک لینک یا لینک خارجی است. اینکه یک سایت مرتبط در حوزه ی کاری شما در سایت خود به مطالب سایت شما لینک دهد یک فاکتور مهم در الگوریتم رتبه بندی گوگل است.

  1. بهینه سازی عملکرد فنی سایت

بهینه سازی عملکرد فنی سایت به معنای فراهم کردن شرایط جهت سهولت استفاده کاربران از سایت و افزایش تعامل با آنها است. در واقع عملکرد فنی سایت نیز به نوعی جزئی از سئو محسوب می شود و می توان آن را به سه بخش اصلی تقسیم کرد:

بهینه سازی سرعت سایت

سرعت سایت یکی از مهمترین شاخص های عملکرد فنی یک سایت است. به طور تقریبی می توان گفت که اگر بارگیری سایت بیش از ۲٫۵-۳ ثانیه طول بکشد خطر از دست دادن مخاطب را خواهید داشت و اگراین زمان بیش از ۵ ثانیه طول بکشد نرخ پرش سایت شما به شکل چشم گیری افزایش پیدا خواهد کرد.

ریسپانسیو بودن سایت

در سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۰ درصد ترافیک فضای اینترنت متعلق به سیستم عامل های موبایلی بود و به طور تقریبی و روزانه این عدد در حال افزایش است. با توجه به این اعداد ضروری است که سایت شما برای نمایش در هر دستگاه و سیستم عاملی آماده و اصطلاحا ریسپانسیو باشد.

انتخاب یک میزبان سایت خوب و کاهش خطاهای بارگیری

اخطارهای ۴۰۴، ۴۰۳ و ۴۰۱ از متداول ترین خطاهای بارگیری است که همه ی ما بارها با آن مواجه شده ایم و در واقع عامل پایان بازدید ما از یک سایت است. در نتیجه یکی از مهمترین فاکتور های بهینه سازی سایت کاهش این خطاها است. یکی از عوامل بروز این مشکل استفاده از یک میزبان و هاست سایت ضعیف است و شما می توانید برای برطرف کردن آن میزبان سایت خود را تغییر دهید.

  1. بهبود تجربه کاربری و بهینه سازی نرخ تبدیل

بهینه سازی نرخ تبدیل شامل همه کارهایی می شود که شما می توانید با کمک آنها یک تجربه کاربری خوب برای مخاطبان خود ایجاد کنید و تعامل بهتر و بیشتری با آنها داشته باشید. یک تجربه کاربری خوب وفاداری مشتری را افزایش می دهد و احتمال بازگشت کاربران و خریدهای بیشتر را فراهم می کند. با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics می توانید دیدگاه های اساسی در مورد موارد زیر جهت بهبود تجربه کاربری و بهینه سازی سایت کسب کنید:

مشخصات کاربر

نرخ بازگشت

نرخ تبدیل

نرخ پرش

بررسی این چهار مورد به شما کمک می کند تا با شناسایی و هدف گذاری بزرگترین موانع راه خود را  برطرف کنید. در واقع بررسی رفتار مخاطب در هنگام ورود به سایت شما، بررسی واکنش های او در مواجهه با امکانات و گزینه های سایت، مشاهده ی نظرسنجی ها و بازخورد کاربران و بررسی دفعاتی که یک کاربر وارد سایت شما می شود جزئیاتی است که با در نظر گرفتن آنها می توانید مشکلات و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی و برای بهبود و تقویت آنها برنامه ریزی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه دیجیتال مارکتینگ بیزون می باشد.