کاریابی بین المللی

فرآیند کاریابی بین المللی چگونه طی می شود؟

در حال حاضر برای کشف استعداد ها و استخدام در شرکت ها، دیگر مرز های جغرافیایی چندان عامل محدود کننده ای نیستند. زیرا با افزایش کار های توزیع شده و پیشرفت های فناوری، امکان کاریابی به صورت بین المللی فراهم شده است. امروزه بسیاری از استعداد های بزرگ با استخدام های بین المللی کشف و شکوفا می شوند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم درمورد نحوه کاریابی بین المللی توضیح دهیم.

کاریابی بین المللی چیست؟

کاریابی بین المللی

کاریابی در سطح بین المللی برای مدیریت منابع انسانی (HRM) به فرآیند شناسایی، مصاحبه، انتخاب و استخدام کارمندان از سراسر جهان اشاره دارد.

فرآیند کاریابی بین المللی

مشخص کردن نیاز ها

برای این که بتوان در سطح بین المللی کاریابی کنید، ابتدا باید نیاز ها و مهارت های خود را مشخص نمایید. شرکت ها به دلایل مختلف ممکن است اقدام به استخدام کارکنان بین المللی کنند. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • نبود نیروی متخصص در حوزه خاص
  • افزایش حجم کاری شرکت
  • موقعیت شغلی خالی در شرکت
  • خروج کارکنان

ارائه طرح استخدامی

در مرحله بعدی برای کاریابی بین المللی باید یک طرح استخدامی ارائه دهید. شرکت ها کارکنان را بر اساس میزان تجربه و سطح تحصیلات تقسیم بندی می کنند. یک شرکت برای این که طرح استخدامی ارائه دهد، از این موارد بهره می برد:

  • تعیین این که هر شخص به چه اندازه برای شرکت مهم خواهد بود و به شرکت در دستیابی به عوامل موفقیت مانند اهداف فروش، برنامه های توسعه و… کمک خواهد کرد.
  • تعیین این که مهارت ها برای موقعیت شغلی خاص به چه میزان کمیاب اند. برای مثال حوزه پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین از جمله موقعیت های شغلی است که در سطح جهانی نیاز به متخصص دارد.

نوشتن موقعیت شغلی و توضیحات قانع کننده

شرکت ها برای استخدام کارکنان مجبور هستند موقعیت شغلی را به طور کامل شرح دهند. این امر به ویژه در زمان استخدام کارکنان بین المللی اهمیت می یابد. علاوه بر شیوه های معمولی برای نوشتن شرح شغل، استفاده از عناوین شغلی خاص، استفاده از لحن درست و تشریح دقیق مسئولیت ها برخی از نکاتی هستند که شرکت ها برای استخدام کارکنان بین المللی باید به آن ها توجه داشته باشند. علاوه بر این موارد، معیار های دیگری نیز هستند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • برای کاریابی بین المللی ، شرکت باید به وضوح نشان دهد که موقعیت شغلی برای استخدام نامزد های بین المللی در دسترس است.
  • اگر شرکت می تواند پشتیبانی هایی برای فرآیند سفر و جابجایی کارمند انجام دهد، باید آن ها را نیز ذکر کند.
توضیحات قانع کننده

تبلیغ موقعیت شغلی

در قدم بعدی، شرکت باید موقعیت شغلی خود را تبلیغ کند. امروزه برای کاریابی در سطح جهانی پلتفرم های بسیار زیادی هستند. برخی از بهترین پلتفرم های کاریابی بین المللی عبارتند از:

جذب نامزد ها

در قدم بعدی، شرکت ها به جذب نامزد ها برای موقعیت شغلی اقدام می کنند. شرکت ها برای این که بتوانند تعداد نامزد های استخدامی خود را افزایش دهند، معمولا از این راه ها بهره می برند:

بررسی نامزد ها

در مرحله بعدی شرکت ها نامزد های استخدامی خود را بررسی می کنند. شرکت ها متقاضیانی را که تمامی شرایط لازم را برای بررسی دارند، در اولویت بررسی قرار می دهند. سپس لیستی از کسانی که برای مصاحبه دعوت می شوند، تهیه می کنند. برای کاریابی بین المللی باید به این نکات توجه داشته باشید:

  • لازم نیست که نگران قالب رزومه خود باشید. هیچ قالب رزومه استانداردی برای ارسال در سطح جهانی نیست.
  • شرکت ها ممکن است در صورت کمبود نیروی انسانی حتی برخی از افرادی را که تمامی شرایط مورد نیاز ندارند نیز برای مصاحبه دعوت کنند.

پیش نمایش و مصاحبه با نامزد ها

مرحله بعدی در استخدام کارکنان، پیش نمایش و مصاحبه با نامزد ها است. مصاحبه به صورت حضوری و یا از طریق پلتفرم های آنلاین مانند اسکایپ است. در کاریابی بین المللی دقت داشته باشید که برخی از شرکت ها ممکن است بر اساس قوانین خود مجاز باشند سوالاتی درمورد نژاد، مذهب و وضعیت تاهل تان از شما بپرسند. در حالی که برای شرکت های دیگر در موقعیت های جغرافیایی خاص ممکن است این کار کاملا ممنوع باشد.

مصاحبه با نامزد ها

تعیین حقوق

در کاریابی در سطح بین المللی نیز باید حقوق خود را مشخص کنید. برخی از سوالاتی که درمورد استخدام در سطح بین المللی باید از کارفرمای خود بپرسید به این شرح است:

  • حداقل دستمزد
  • مرخصی با حقوق
  • مرخصی برای بیماری
  • تعطیلات دولتی
  • سایر اشکال مرخصی
  • بیمه سلامت
  • طرح های بازنشستگی

تمدید قرارداد

در مرحله بعدی کاریابی بین المللی در صورتی که نامزد استخدامی و شرکت با یکدیگر به توافق برسند، قرارداد کاری تمدید خواهد شد. در زمان عقد قرارداد با یک شرکت بین المللی به این نکات توجه داشته باشید:

  • حقوق اولیه موقعیت شغلی مورد نظر
  • سیاست های مرخصی
  • مزد شما در صورت اخراج احتمالی

استخدام

بعد از تمدید قرارداد، فرآیند استخدام تقریبا تکمیل شده است. البته به شرطی که نامزد استخدامی بتواند به صورت قانونی در کشور شرکت استخدام کننده، وارد شود و شروع به کار کند. شرکت می تواند از فرد متقاضی در صورت نیاز برای گرفتن وقت ویزا و مهاجرت در اسرع وقت حمایت کند. هر چند که بعضی از شرکت ها تمام کار های اداری مرتبط با مهاجرت را برای شما انجام می دهند، بهتر است که حتما از یک مشاور متخصص در زمینه مهاجرت کاری کمک بگیرید.

جمع بندی

امروزه با افزایش نیاز ها در دنیا، موقعیت های شغلی زیادی پدید آمده است و طبیعتا نیاز به نیروی کار نیز افزایش یافته است. همچنین با پیشرفت تکنولوژی، محدودیت های جغرافیایی برای استخدام افراد تقریبا بی معنی شده است. به همین دلیل امروزه حتی می توان برای پیدا کردن کار در سطح بین المللی نیز اقدام کرد. ما در این مقاله درمورد نحوه کاریابی بین المللی و مراحل آن توضیح دادیم.

 

 

نظرات کاربران