کد QR چیست

کد QR چیست و اینکه آیا اصلا برای اسکن کردن امن هستند یا خیر؟

ممکن است که با خود بگویید که کاربرد کد QR چیست. برخلاف ظاهر ساده شان، کدهای QR می توانند اطلاعات بسیار زیادی را در خود ذخیره کنند. صرف نظر از اینکه آن ها چقدر اطلاعات را می توانند در خود جای دهند، وظیفه اصلی آن ها این است که اجازه بدهند تا کاربر پس از اسکن کردن کد QR به آن اطلاعات دسترسی داشته باشد.

کد QR چیست؟

کد QR یک نوع بارکد است که توسط دستگاه های دیجیتالی به راحتی قابل خواندن است و می تواند اطلاعات را به صورت اشکالی از پیکسل ها در خود ذخیره کند.

از کدهای QR معمولاً برای دریافت اطلاعات یک محصول استفاده می شود. چون امروزه اکثر گوشی های هوشمند برنامه خواندن کد QR را به صورت پیشفرض در خود دارند و از آن ها بیشتر در کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی استفاده می شود. اخیراً از این کد ها برای گسترش نیافتن ویروس کرونا استفاده شده است؛ زیرا شما می‌توانید بدون لمس پول و یا کارت بانکی، هزینه محصولات و خدمات خود را پرداخت کنید.

برای درک بهتر اینکه کد QR چیست بیاید نگاهی به تاریخچه آن داشته باشیم.

کد QR اولین بار در سال ۱۹۹۴ توسط یک شرکت ژاپنی که از زیر مجموعه های هلدینگ تویوتا بود ابداع شد. آنها به روش دقیق تری برای ردیابی قطعات ماشین ها در طول فرآیند تولید نیاز داشتند. برای رسیدن به این هدف این شرکت نوعی از بارکد را ایجاد کرد که می توانست تعدادی از کاراکتر ها را رمزنگاری کند.

کد QR چیست

نحوه اسکن کدهای QR چیست و چگونه انجام می شود؟

بارکدهای استاندارد تنها در یک جهت از بالا به پایین خوانده می شوند. این بدان معناست که آن ها تنها تعداد کمی کاراکتر را که معمولاً به شکل حروف الفبا هستند، می توانند در خود ذخیره کنند. اما کدهای QR در دو جهت بالا به پایین و راست به چپ خوانده می شوند که این امر اجازه می دهد تا اطلاعات بیشتری را در خود ذخیره کنند. اطلاعاتی که در کدهای QR ذخیره می شوند شامل آدرس سایت شماره تلفن و یا یک متن با ۴۰۰۰ کاراکتر می شود.

تیم توسعه دهنده کد QR می خواستند تا اسکن‌ کد را آسان تر کنند تا افراد وقت خود را برای اسکن کد در زاویه مناسب تلف نکنند و همچنین کد طراحی داشته باشد تا تشخیص آن برای همه افراد آسان باشد. این باعث شد که آنها شکل مربع را برای کدهای QR انتخاب کنند که امروزه این شکل مورد استفاده قرار می گیرد.

مهم ترین موارد استفاده از کد QR چیست؟

برای اینکه درک بهتری از اینکه کد QR چیست داشته باشیم می‌خواهیم تا بعضی از موارد استفاده آن ها را در زیر با هم بررسی کنیم.

  1. لینک مستقیم برای دانلود یک برنامه در اپ استور یا گوگل پلی
  2. احراز هویت آنلاین پروفایل و راستی‌ آزمایی جزئیات ورود به حساب کاربری
  3. امکان اتصال به وای فای با ذخیره اطلاعاتی مانند اس آی دی پسورد
  4. ارسال و دریافت اطلاعات پرداخت
  5. موارد گوناگون بسیار زیاد دیگر. مثلاً شرکتی در انگلیس با نام QR Memories کدهای QR را بر روی سنگ قبر ها ایجاد می کند تا افراد پس از اسکن کد QR بتوانند اطلاعاتی را در مورد فرد متوفی مطالعه کنند.

اسکن کد QR چیست و چگونه انجام می شود؟

حال که می دانید کد QR چیست، باید بدانید که امروزه اکثر تلفن های هوشمند و تبلت ها اسکنر QR دارند. برای اسکن یک کد QR مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برنامه اسکنر کد QR را در گوشی همراه تان باز کنید.
  2. دوربین را به سمت کد QR بگیرید و سعی کنید تا تمام گوشه های کد درون کادر مربع شکل دوربین شما قرار بگیرد که به صورت خاص از سایر قسمت های آن جدا شده است.
  3. سپس اطلاعات ذخیره شده در کد بر روی صفحه موبایل شما نمایش داده می شوند. مثلاً اگر کد شامل اطلاعات تماس باشد تلفن شما سریعا آن را بارگیری می کند.

امنیت کد QR چقدر است و چرا باید مراقب این کد ها باشیم؟

حال که به سوال کد QR چیست پاسخ دادیم، باید بگوییم که هکرها می توانند آدرس یک بد افزار را در اینترنت داخل کد QR که خود طراحی کرده اند، بگنجانند و هنگامی که شما کد QR را اسکن می کنید به آن آدرس بروید و بد افزار درون دستگاهی که آن QR را اسکن کرده است وارد می شود.

حتی امکان این وجود دارد که آدرس یک سایت فیشینگ درون کد QR  باشد و با باز شدن آن آدرس، افرادی که تجربه زیادی در این زمینه ندارند ممکن است اطلاعات شخصی و کارت های بانکی خود را وارد کنند.

از آنجایی که این کدها برای انسان ها قابل خواندن نیستند هکرها می توانند به راحتی  آدرسی که مورد نظرشان است را درون آن قرار دهند بدون اینکه حتی شناسایی شوند. یکی از تهدیدات امنیتی هکر ها افزودن یک مخاطب یا نوشتن یک ایمیل است که این موارد می توانند غافلگیر کننده باشند و تعدادی تهدیدات امنیتی مشکل ساز برای شما به وجود آورند.

امنیت کد QR چیست و چرا باید مراقب این کد ها باشیم؟

آیا کدهای QR می توانند اطلاعات شخصی شما را جمع‌آوری کنند؟

در حالت کلی کد های QR نمی توانند هیچ اطلاعاتی را جمع آوری کنند. تنها اطلاعاتی که به وجود آورندگان کد می توانند ببینند شامل این موارد است:

  1. لوکیشن فردی که کد QR را اسکن کرده است.
  2. تعداد دفعاتی که کد مورد اسکن شدن قرار گرفته است.
  3. سیستم عامل هایی که این کد را اسکن کردند.

آیا کسی میتواند کد QR را هک کند؟

کدهای QR به خودی خود قابل هک شدن نیستند و خطر امنیتی اصلی ای که کدهای QR دارند بیشتر مقصدی است که بر روی آنها درج شده است.

کار کد QR چیست؟

بعد از پرداختن به اینکه کد QR چیست، باید نحوه کار آن را بررسی کنیم. الگوهایی که در کدهای QR وجود دارند، همان کد های دودویی یا باینری هستند که برای تبدیل آن به داده های واقعی تفسیر می شوند.

یک برنامه اسکنر می تواند بر اساس مربع هایی که خارج از کد قرار گرفتند آن را اسکن کند. و هنگامی که برنامه اسکنر این سه مربع را تشخیص داد می داند که تمام چیزهایی که درون این سه مربع وجود دارد یک کد QR است.

قسمت های مختلف کد QR چیست؟

قسمت های مختلف کد QR چیست؟

یک کد QR  استاندارد به ۴ قسمت زیر تقسیم بندی می شود.

  1. منطقه خاموش

این قسمت به خطوط سفید خالی اطراف QR گفته می شود. بدون این خطوط اسکنر قادر به شناسایی اطلاعات داخل کد نخواهد بود.

  1. الگو یاب

کدهای QR معمولاً شامل سه مربع سیاه در پایین سمت چپ، بالا سمت چپ و بالا سمت راست می شوند. این مربع ها به اسکنر می گویند که تمام اطلاعات داخل این مربع ها شامل کد هایی است که اطلاعات را درون خود قرار داده اند.

  1. الگوی تراز

این نیز مربع کوچکی است که در گوشه پایین سمت راست کد قرار می گیرد. این مربع کمک می کند که در زمانی که QR  کج و یا زاویه دار اسکن می شود قابل خواندن باشد.

  1. الگوی زمان سنج

این خط به شکل L انگلیسی بزرگ است و بین سه مربع اطراف کد قرار دارد. این قسمت به اسکنرها کمک می کند تا تمام مربع های درون QR را شناسایی کند و بخواند. همچنین کمک می کند تا کدهای آسیب دیده نیز قابل خواندن باشند.

جمع بندی

ما در این مقاله بررسی کردیم که کد QR چیست، نحوه استفاده از آن چگونه است، موارد استفاده از آن چیست، اسکن آن چگونه است، امنیت آن چقدر است و کد QR چه قسمت هایی دارد.

نظرات کاربران