کسب و کار با سرمایه کم

چطور با سرمایه کم شروع به کسب و کار کنیم

شروع یک کسب و کار جدید با سرمایه ی کم بسیار چالش برانگیز است اما اگر درست و با دقت پیش بروید موفقیت آمیز خواهد بود. اغلب کارآفرینان اشتیاق زیادی برای شروع کار دارند بدون اینکه به شرایط و آمادگی های لازم دقیق فکر کنند. بارها شنیدیم که کسب و کار های موفق با حداقل سرمایه شروع کردند و درخشیدند اما واقعیت اینجاست که اگر سرمایه ی اولیه ی شما تمام شود در واقع شما شکست خورده اید و مهم نیست که ایده ی شما در مرحله ی تئوری چقدر عالی بوده است. شروع کسب و کار جدید با سرمایه ی کم گزینه خیلی خوبی است اگر بتوانید همه ی جوانب را بسنجید و هزینه ها را به حداقل برسانید.

در هر شغلی جریان پول و سرمایه اصل ماجرا است و معمولا بین پرداخت هزینه های اولیه و رسیدن به سود فاصله ی زیادی هست. هزینه های غیر منتظره، از دست دادن بخشی از سرمایه، پاس نشدن چک مشتری و اتفاقاتی از این قبیل می تواند بیزنس شما را نابود کند اگر پس اندازی نداشته باشید همه ی سرمایه ی خود را در آغاز کار خرج کرده باشید. ممکن است با گرفتن چند وام پشت سر هم بخواهید هزینه ها را سامان دهید اما باید بدانید شما اگر روند سوددهی به تاخیر بیفتد با توجه بدهی و اقساط زیاد ممکن است شرایط شما سخت تر و پیچیده تر شود.

کسب و کار با سرمایه کم

کسب و کار جدید با سرمایه ی کم

اگر قصد دارید با سرمایه ی کم شغل مورد علاقه ی خود را شروع کنید باید با دقت برنامه ریزی کنید و تمام هزینه های غیر ضروری را حذف کنید. در حالت ایده آل شما می توانید آن کارآفرینی باشید که با سرمایه ی کم شروع کرده و در مدت زمان کوتاهی به رشد و موفقیت رسیده است. در نظر داشته باشید که مشاغل اینچنینی رقبای زیادی دارند پس باید خود را برای جلب نظر مشتریان و رقابت آماده کنید. برای این کار از راهکارهای دیجیتال مارکتینگ می توانید بهره بگیرید.

 

نکات

برای کسب و کار با سرمایه کم نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • بدون فکر کردن به اینکه هر هزار تومان چطور میتواند به پیشرفت کار شما کمک کند حتی همان هزار تومان را هزینه نکنید. اگر آنچه هزینه می کنید برای شما مشتری جذب نمی کند یا منجر به تولید یا ارائه ی خدمات بهتر نمی شود، هزینه نکنید. داشتن ذهنیت متمرکز و اقتصادی به شما کمک می کند هزینه های خود را کاهش دهید و برای هر ریال برنامه ریزی داشته باشید.

 

  • حساب بانکی شما یک بانک شخصی بدون محدودیت نیست. برای اولین سال کاری خود باید آماده باشید که بدون حقوق کار کنید حتی وقتی حقوق کارمندان خود را تمام و کمال پرداخت می کنید. در چند سال اول آغاز کار باید هزینه های شخصی خود را کاهش دهید و با کمترین حقوق برای خود کار کنید.

 

  • برای کسب و کار با سرمایه کم نیاز نیست در ابتدا همه چیز را خریداری کنید در حالی که می شود آن وسیله را اجاره کرد. مثلا میتوانید یک دستگاه پرینتر را با مبلغ 100 هزار تومان اجاره کنید در حالی که برای خرید آن باید یک میلیون هزینه کنید و از سرمایه ی اولیه ی خود کم کنید. می توانید از 900 هزارتومان باقی مانده جهت خرید وسایل ضروری تر استفاده کنید.

 

  • به جای خرید نرم افزارهای مورد سعی کنید از نسخه های مشابه رایگان استفاده کنید. به طور مثال از فضای رایگان ابری گوگل برای ارسال فایل ها استفاده کنید یا در ابتدای راه به جای استخدام حسابدار از نرم افزارهای حسابداری بهره ببرید.

 

  • اگر نیاز به ارتباط مستقیم با مشتری ندارید مکانی را به عنوان شرکت یا دفتر تاسیس نکنید. هزینه ی اجاره یا خرید یک فضا برای شروع کار می تواند بسیار زیاد باشد و تمام سرمایه ی شما را درگیر کند در نتیجه می توانید به صورت آنلاین با مشتری ارتباط بگیرید و کار خود را از اتاق خود یا حداکثر یک انبار شروع کنید و کسب و کار با سرمایه کمی را شروع کنید.

 

  • وسایل جدید نخرید. برای کسب و کار با سرمایه کم، زیاد وسایل جدید و حتی نو نخرید. اگر به شکل مناسب جستجو کنید، می توانید به راحتی ابزار مورد نیاز کار خود را از کسانی که کسب و کار خود را تعطیل کرده اند تهیه کنید. خرید وسایل دست دوم می تواند تاثیر زیادی در کاهش هزینه ها داشته باشد و این وسایل از مبلمان اداری تا حتی برند و لوگو در بازار موجود است.

 

  • بانک خود را تبدیل به دوست خود کنید. حضور سرمایه ی شما در یک بانک موجب اعتبار بانکی شما خواهد بود پس با حساب بانکی خود فعالیت کنید و کاری کنید که مدیریت بانک شما را به خوش نامی بشناسد. اگر با بانک خود ارتباط خوبی داشته باشید ممکن است در مواقع نیاز به شما کمک کنند، چک شما را دیرتر برگشت بزنند یا به راحتی با وام شما موافقت کنند.

 

  • با حسابداری آشنا شوید. لازم نیست در ابتدای کار یک حسابدار استخدام کنید یا خودتان تبدیل به یک حسابدار ماهر شوید، اما نیاز است بتوانید هزینه های خود را پیگیری و محاسبه کنید. نیاز است بتوانید جریان پول را پیگیری و پیش بینی کنید و در مواجهه با هزینه ها و وقایع غیر منتظره کنترل اوضاع را در دست بگیرید. گاهی حتی می شود بدون داشتن سرمایه ی زیاد، با آشنایی با بازار و جریان پول و سرمایه سود زیادی کسب کرد.

 

  • در استخدام نیرو عجله نکنید. کارمندان شما از پایه های مهم تجارت شما هستند که باید با دقت و بر حسب نیاز انتخاب و استخدام شوند. شما باید بدانید نیروی کمکی را به طور تمام وقت نیاز دارید یا پاره وقت، نیرو می تواند چند مسئولیت را هم زمان انجام دهد یا نیاز است تمرکزش بر یک فعالیت معطوف باشد.

 

  • کیفیتتان را بالا نگه دارید. کیفیت فروش را فدای کمیت نکنید و داشتن یک مشتری خوب که پرداخت های دقیق و راحت دارد برای شما بهتر از داشتن سه مشتری بد با پرداخت های ناقص و دیر است. وقت شما در پیگیری حساب مشتری بد تلف خواهد شد در حالی که می توانید همان وقت را صرف افزایش کیفیت و جلب نظر مشتری خوش حساب کنید.

برای داشتن کسب و کار با سرمایه کم این موارد را زیر نظر داشته باشید:

به یاد داشته باشید پول نقد اهمیت بسیاری در کسب و کار دارد و کسب سود خالص (آنچه را که پس از پرداخت همه صورتحساب ها حفظ می کنید) مهمتر از کسب درآمد بالا است. اگر سرمایه ی اولیه ی شما تمام شده و از فراهم کردن سرمایه ناتوان شدید نگران نباشید، بهتر است انرژی خود را روی رشد کارتان با استفاده از فعالیت جانبی بگذارید، تبلیغ کنید و کار را اندک و با کیفیت بیشتر انجام دهید تا از بازار رقابت دور نمانید. کسب و کار با سرمایه کم از راهکاری اصلی شما است.

 

نتیجه

اگر مثبت نگاه کنید پیشرفت کردن در یک کسب و کار با سرمایه ی کم تجربیات زیادی به شما می آموزد و اعتبار بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت. بعضی اوقات داشتن سرمایه اولیه بیش از حد برای یک تجارت بدتر است زیرا ممکن است این توهم را ایجاد کند که چون پول دارید پس حتما موفق خواهید شد و در نهایت ممکن است سرمایه ی شما به دلیل هزینه های بیهوده و تجملاتی خیلی زود از بین برود. شروع کردن یک شغل با سرمایه ی اندک باعث می شود شما در امور مالی منضبط و دقیق رفتار کنید.

 

بعد از اینکه کسب و کار با سرمایه کم را شروع کردید، می توانید از بهترین راه برای تبلیغ کسب و کار کوچک استفاده کنید و در دنیای دیجیتال مارکتنیگ شروع به فعالیت کنید. اگر برای کسب و کار تان نیاز به تبلیغات در گوگل و  گوگل ادوردز داشتید یا بالا بردن سئو و تولید محتوای متنی در لیست اهداف شماست، با تیم حرفه ای بیزون در تماش باشید.

 

نظرات کاربران