elt چیست

elt چیست؟

در دنیای که امروزه در آن زندگی می کنیم داده های اینترنتی به بخشی مهم و جدایی ناپذیر از زندگی و کسب و کار ما تبدیل شده اند. گاهی برای گسترش کسب و کار خود و برای رسیدن به پیشرفت یا حتی نوآوری و کسب تجربه های جدید لازم است تا داده ها را جا به جا کنیم. بارگذاری حجم بسیار زیادی از داده و انتقال، یک کار بسیار وقت گیر است که انجام آن تقریبا غیر ممکن است. اما این جاست که elt به کمک شما می آید. می پرسید elt چیست؟ سوال خوبی است! ما در این مقاله سعی کرده ایم به زبانی ساده elt را به شما توضیح دهیم و نحوه استفاده از آن در کسب و کار را به شما یاد بدهیم تا با آن بتوانید فرآیند انتقال پایگاه داده خود را آسان کنید و آن را به راحتی منتقل کنید. خب بگذریم. کمی از مبحث اصلی دور شدیم. یعنی این که elt چیست؟

elt در حقیقت فرآیند استخراج، بارگذاری و تبدیل داده ها را برای شما آسان می کند تا بتوانید در کسب و کار خود بیشتر روی بینش های عملی تمرکز کنید.

اما elt چگونه کار را آسان می کند؟

استخراج، بارگزاری، تبدیل یا به اختصار elt فرآیند استخراج داده ها از یک یا چند منبع را انجام می دهد تا بتواند انبار داده را در مکان مشخص شده جایگذاری کند. elt به جای تبدیل داده ها قبل از نوشتن، از یک سیستم مشخص برای تبدیل داده ها استفاده می کند. این کار موجب می شود تا منابع و وقت کمتری نسبت به دیگر روش های انتقال داده نیاز باشد، زیرا این راه فقط به داده های خام و آماده نشده نیاز دارد تا کار خود را آغاز کند.

elt و فرآیند کاری آن

elt و فرآیند کاری آن

در بخش بعدی یعنی این که elt چیست و فرآیند کاری که انجام می دهد چیست باید گفت که elt فرآیندی برای استخراج، تبدیل و بارگذاری است که جایگزین روش قدیمی موسوم به ETL شده است. مولفه تبدیل فرآیند برای داشتن نتیجه بهتر و سریع تر پایگاه داده هدف را هل می دهد. این قابلیت وقتی اهمیت پیدا می کند که مجموعه ای عظیم از داده برای هوش تجاری BI نیاز باشد. همچنین این روش برای تجزیه و تحلیل داده های بسیار بزرگ مفید خواهد بود.

elt چیست و چگونه سرعت کار را افزایش خواهد داد؟

elt از قابلیت پردازشی که قبلا در زیر ساخت داده ها و فایل ها وجود دارد استفاده می کند تا به زمان کمتری برای انتقال داده ها نیاز باشد. این موجب می شود تا elt نسبت به etl بسیار سریع تر و کار آمد تر باشد.

elt چگونه کار می کند؟

elt چگونه کار می کند؟

به طور کلی ابتدا داده ها از منبع خود استخراج می شوند، سپس در انبار های داده جدیدی که مشخص شده اند جایگذاری می شود تا به یک هوش تجاری (BI) قابل اجرا تبدیل شود. حال به طور کلی متوجه شدیم که elt چیست.

این فرآیند سه مرحله دارد:

مرحله یک: استخراج

در این مرحله هر دو روش یعنی ETL و ELT مشابه عمل می کنند. جریان داده های خام از زیر ساخت های مجازی، نرم افزار ها و برنامه ها و به طور کامل طبق قوانین معمول استخراج می شوند.

مرحله دوم: بارگذاری

در این مرحله تفاوت اصلی elt نسبت به etl مشخص می شود. etl این داده ها را (که در اکثر اوقات بسیار زیاد هستند) تحویل به یک سرور می دهد و برای تحویل آن نیز، نیاز به یک سری پردازش است تا بتواند آن ها را تبدیل کند و در سرور قرار دهد. اما etl این گونه نیست. etl این داده ها را به صورت مستقیم به مکان مورد نظر انتقال می دهد و این گونه دیگر نیاز نیست پردازش بیشتری انجام شود. به همین دلیل چرخه بین استخراج و بارگذاری را بسیار کوتاه تر خواهد کرد.

مرحله سوم: تبدیل

تا اینجا با این که elt چیست آشنا شدیم و دو مرحله از روند کاری آن را توضیح دادیم. حال نوبت به مرحله سوم از کار elt می رسد که مرحله آخر است. در این مرحله پایگاه داده اطلاعات را مرتب و آن را به حالت معمول در می آورد. سپس بخشی از آن را برای گزارش های سفارشی در دسترس می گذارد. سربار برای ذخیره این داده ها بیشتر است اما فرصت بیشتری برای استخراج آن به هوش تجاری که قرار است از آن داده ها استفاده کند، می دهد.

مزایای elt

مزایای elt

حال که خوب متوجه شدیم elt چیست و مراحل کاری آن را یاد گرفتیم نوبت به گفتن مزایای این روش نسبت به روش های عادی می رسد. elt مزایای بسیار زیادی دارد که استفاده از آن را به یک روش فوق العاده برای انتقال داده تبدیل می کند. بخشی از این مزایا عبارت اند از:

  • ساده سازی مدیریت: وظایفی که در مرحله تبدیل و بارگذاری نیاز است را از هم جدا می کند و کاری می کند که وابستگی ها به حداقل برسد. این کار موجب می شود تا شما ریسک کمتری بکنید و پروژه ها را راحت تر مدیریت کنید.
  • مجموعه داده های آینده نگر: گاهی ممکن است بپرسید که elt چیست ؟ آیا ممکن است تغییراتی که بخواهم در آینده انجام دهم در صورت استفاده از این روش ساده تر شود؟ پاسخ بله خواهد بود؛ زیرا از داده هایی که elt پیاده سازی می کند می توان مستقیما در پایگاه های داده استفاده کرد. اما اغلب از elt در رویکرد دریاچه داده استفاده می شود که در آن طیف بسیار زیادی از منابع جمع آوری شده است. این کار موجب می شود تا جداسازی فرآیند تبدیل و ایجاد تغییراتی که در آینده قرار است در ساختار پایگاه داده اتفاق بیفتد ساده تر باشد.
  • استفاده از جدید ترین فناوری ها: تمام مبنای کاری elt بر اساس جدیدترین فناوری ها انجام می شود. این موجب می شود تا امنیت و هماهنگی در بهترین حالت خود قرار بگیرند. elt همچنین از قابلیت های بومی پایگاه های داده ابری مدرن و چارچوب پردازشی آن ها پیروی می کند تا بتواند بهترین نتیجه را بگیرد.

نظرات کاربران