Material Design چیست

Material Design چیست ؟

Material Design یک زبان طراحی است که دستورالعمل های پیچیده ای دارد و به وسیله گوگل شکل گرفته است، در Material Design از قابلیت لمس روی صفحه پشتیبانی می شود.  طراحان این سیستم، سعی کرده اند که این سیستم را از جلوه های سه بعدی و ویژگی های انیمیشن برخوردار کنند. همچنین برای آن که این سیستم بیشتر حس واقعیت را به کاربر برساند، طراحان از نورپردازی واقعی در Material Design استفاده کرده اند.

به زبان ساده Material Design استانداردی است برای طراحان که مطابق با آن وب سایت یا برنامه خود را طراحی می کنند. این سیستم در جواب به سبک های طراحی قدیمی که اکثرا محیطی دوستانه نداشتند و کاربر به سختی با آن ها ارتباط برقرار می‌کرد، ساخته شده است و سایت ها و برنامه هایی که از این طراحی پیروی می کنند، نظم و یکپارچگی در طراحی آن ها به وضوح دیده می شود.

نحوه استفاده موثر از Material Design چیست ؟

نحوه استفاده موثر از Material Design چیست ؟

  • موادی که در اختیار شما قرار دارد، استعاره است.

هنگامی که پیش خود فکر می کنید که Material Design چیست ، آن را به عنوان دیجیتالی شدن دنیای فیزیکی قلمداد کنید. پس در نتیجه هنگامی که کاربران وارد محیط طراحی شما می شوند، باید احساس کنند که محیط واقعی است و محیط سایت یا برنامه شما باید به آن ها حس یک محیط آشنا را بدهد. در واقع غیرطبیعی بودن محیط سایت شما، ضعف شما در طراحی سایت­تان را می رساند.

همچنین طراحی باید ویژگی هایی که برای کاربر آشنا به نظر می رسد را در مقرون به صرفه ترین حالت نمایان سازد، در ادامه برای این که محیط به فضایی دوستانه و راحت برای کاربر تبدیل شود، کلیدها باید در لحظه استفاده، کاربران را از کاری که هر کلید انجام می دهد آگاه سازند. نورها و سایه ها هم باید به نورها و سایه های طبیعی نزدیک تر باشند تا محیط واقعی تر به نظر برسد.

Material Design چیست

  • جسورانه، گرافیکی و با فکر عمل کنید.

هر چیزی که در طراحی قرار می دهید و از هر وسیله ای که در Material Design استفاده می کنید، باید منحصر به فرد و طبق انتخاب خودتان باشد. سعی کنید طراحی خود را با استراتژی جلو ببرید و از رنگ ها و موادی که حس انرژی را منتقل نمی کنند،‌ استفاده نکنید. از خود جرئت نشان دهید و سپس طراحی شما تاثیر به سزایی به روی کاربر خواهد گذاشت.

در واقع مهم ترین نکته ای که بهتر است به آن دقت کنید این است که در طراحی، سعی کنید موادی که استفاده می کنید با هدف ایجاد Material Design همخوانی داشته باشد. به طور مثال در Material Design رنگ های کمرنگ و بی روح باید جای خود را به رنگ های انرژی بخش و پررنگ دهند و در این طراحی ها عناوینی که چشمان مخاطب را به خود جلب کنند،‌ از اهمیت بالایی برخوردارند. همچنین مخاطب پس از دیدن طراحی شما نباید آشفته و سردرگم شود.

 

  • از تصاویر متحرک استفاده کنید.

تصاویر متحرک بر روی احساسات کاربر تاثیر می گذارد و معنایی را در ذهن آن ها ایجاد می کند. در واقع تصاویر متحرک در ارائه بازخورد به کاربر می تواند بسیار مفید واقع شود. همچنین مانند دیگر بخش های Material Design، چیزی که اهمیت دارد این است که تصاویر متحرکی که طراحی کرده اید منحصر به فرد به نظر برسد و تجربه کاربر از استفاده از سایت یا برنامه شما را زیباتر و لذت بخش تر کند.

البته در استفاده از تصاویر متحرک، بهتر است دقت کنید که در Material Design، هرچه تصاویر متحرک کمتر به چشم بیایند، آن طراحی بهتر انجام شده است.

حال به طور کلی به سه دلیل استفاده از تصاویر متحرک می پردازیم تا کاملا متوجه شوید که دلیل استفاده از تصاویر متحرک در Material Design چیست .

  • در مواردی که مطلب به اطلاع رسانی می‌ پردازد، تصاویر متحرک کمک بزرگی به حساب می آیند.
  • باعث می شود که کاربران به مهم ترین بخش های صفحه دقت کنند و با زبانی به کاربران می رساند که روی چه بخشی تمرکز خود را قرار دهند.
  • بیان مطالب را راحت تر می کند و محیط طراحی را منحصر به فردتر کرده و رابط کاربری لذت بخش تر می شود.

دلیل اهمیت Material Design چیست ؟

Material Design چیست

حالا که با مفهوم Material Design چیست آشنا شدیم و متوجه شدیم که از چه اصولی پیروی می کند، بهتر است این مفهوم را از دید عمیق تری بررسی کنیم. اگر بخواهیم به دلایل اهمیت Material Design بپردازیم، باید چند مورد را ذکر کنیم.

یکی از آن ها این است که Material Design جایگزین مناسبی برای طراحی تخت یا همان Flat Design به حساب می آید.

طراحی عمده ای که سالیان سال برنامه ها و سایت ها را کنترل کرده، Flat Design بود. اما با آمدن Material Design، Flat Design کنار رفت و دیگر سایت هایی که از طراحی Flat Design استفاده می کردند، در رقابت با رقیبان خود از نظر رابط کاربری، عقب می افتادند.

برای اولین بار، عناصری که در یک سایت یا برنامه دیده می شوند، استفاده از آن ها آسان تر است و شکل و شمایل واقعی تری به خود گرفته اند. البته مینیمالیسم بودن آن ها هم از زیبایی خاص خود برخوردار بود اما در Material Design، این زیبایی منیمالیسمی که در Flat Design وجود داشت نیز حفظ شده است.

دومین موضوع که به اهمیت Material Design اشاره می کند، این است که این طراحی نسبت به سایر طراحی ها، بیشتر از قابلیت لمسی بودن استفاده کرده است. بدیهی است که لمسی بودن، کار را برای کاربر راحت تر می کند و محیط فیزیکی به معنای واقعی کلمه دیجیتالی می شود. همچنین در Material Design، طراحی دو بعدی جای خود را به طراحی 3D داده است و در این سیستم شما حضور اشیا در فضا را حس می کنید.

حال می خواهیم به این بپردازیم که آخرین دلیل اهمیت Material Design چیست . زمانی که Material Design برای اولین بار در نوامبر 2014 عرضه گردید، طراحی های قبل از آن تنها در سه اندازه صفحه نمایش، یعنی اندازه موبایل، تبلت و لپ تاپ ایجاد می شدند. اما پس از ورود Material Design به بازار، طراحی ها در صفحه نمایش های گسترده تری با اندازه های متنوع تری وارد بازار شدند. شما می توانید ردپایی از Material Design را در طراحی های موجود بر روی صفحه نمایش های کوچکی مثل ساعت و حتی صفحه نمایش بزرگی مثل تلویزیون، بیابید.

نظرات کاربران