Meta Refresh چیست

Meta Refresh چیست؟

در پاسخ به سوال Meta Refresh چیست باید گفت روشی است که در HTML سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که از روش Meta Refresh استفاده می کنید، کاربران وب را به یک صفحه جدید از آدرس قدیمی سایت خود، هدایت می کنید. در واقع وقتی که می خواهید کاربران را به لینک و صفحه جدیدی منتقل کنید، از Meta Refresh یا هدایت مجدد متا استفاده می نمایید. اگر از متا عنصر HTML با دستور refresh استفاده کنید، دستور Meta Refresh در سایت شما ایجاد می شود که می توانید از این دستور برای حفظ ترافیک وب سایت خود استفاده کنید. به همین دلیل اگر به برنامه نویسی وب علاقه دارید، بهتر است متوجه شوید که Meta Refresh چیست.

HTML ابزارهای مختلفی را برای کنترل Meta Refresh فراهم می کند

HTML ابزارهای مختلفی را برای کنترل Meta Refresh فراهم می کند. یکی از این ابزارها که برای کنترل Meta Refresh مورد استفاده قرار می گیرند، نشان گر زمان یا تایمر است که مشخص می کند که پس از گذشت چه زمانی، کاربر به صفحه یا لینک مورد نظر منتقل می شود.

Meta Refresh یا هدایت مجدد متا، معمولا با شمارش معکوس همراه است. معمولا هرجا که از Meta Refresh استفاده می شود، شمارش معکوسی پنج ثانیه ای نیز به چشم می آید. در این شمارش معکوس معمولا نوشته می شود که «اگر در پنج ثانیه هدایت نشده اید، اینجا را کلیک کنید». در این عبارت، کلمه «اینجا» یک انکر تکست محسوب می شود.

اگر میخواهید بدانید یکی دیگر از ابزارهای کنترل Meta Refresh چیست باید گفت این ابزار از طریق HTML صورت می گیرد، نحوه و روش تغییر مسیر کاربران از لینک و صفحه ای قدیمی به لینک و صفحه ای جدید است. برای این کار، برنامه نویسان باید در کنار شاخص زمان، که برای مشخص کردن زمان هدایت شدن کاربران به صفحه جدید مورد استفاده قرار می گیرد، مقدار و کد مشخصی را وارد کنند، تا مطابق با کد وارد شده، نحوه تغییر مسیر و هدایت کاربران به صفحه جدید، مشخص شود.

دستورات متای زیادی وجود دارند که با استفاده از آن ها، یک صفحه HTML خاص مشخص می شود. یکی از این دستورات متا که به منظور شناسایی صفحات HTML مورد استفاده قرار می گیرد، Meta Refresh یا هدایت مجدد متا است. دستورات متای معروف دیگری نیز در کنار Meta Refresh وجود دارند. برای ذکر کردن بعضی از این دستورات می توان به توضیحات متا یا عنوان متا اشاره کرد، که نقشی اساسی در شناسایی یک صفحه HTML ایفا می کنند. در واقع دستورات متا اطلاعاتی توصیفی در رابطه با صفحه HTML مشخص می کنند که این اطلاعات باعث می شوند که کار موتورهای جستجو در شرایط مختلف راحت تر شود.

ما در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع که Meta Refresh چیست و همچنین  زمان استفاده از آن خواهیم پرداخت تا پایان مقاله همراه ما باشید.

زمان استفاده از Meta Refresh چیست؟

زمان استفاده از هدایت مجدد متا

طبق ادعایی که گوگل می کند، اگر شما از Meta Refresh یا هدایت مجدد متا استفاده کنید، رفتاری که Meta Refresh انجام می دهد با رفتار بقیه روش های تغییر مسیر یکی است. در واقع بر اساس ادعای گوگل، تفاوتی بین Meta Refresh یا هدایت مجدد متا با بقیه روش های تغییر مسیر و هدایت کاربر وجود ندارد اما این ادعای گوگل چندان صحیح نیست زیرا از Meta Refresh یا هدایت مجدد متا تنها باید در موارد ضروری استفاده شود و در غیر این صورت استفاده ازMeta Refresh توصیه نمی شود. در واقع شرایط خاصی وجود دارد که اگر با آن ها رو به رو شدید، بهتر است از Meta Refresh استفاده کنید. در زیر لیستی از این شرایط را برای شما تهیه کرده ایم:

  • معمولا اگر از CMS استفاده کنید، نمی توانید از فایل htaccess خود استفاده کنید
  • شما فهرستی از چندین فایل و پرونده در سایت خود دارید اما می خواهید تنها تغییر مسیر بر روی یک فایل از بین این فایل ها انجام شود.

اگر در شرایط دیگری غیر از شرایطی که در بالا ذکر کردیم، از Meta Refresh یا هدایت مجدد متا استفاده کنید، ممکن است با مشکلاتی رو به رو شوید.

مشکلات و معایت استفاده از Meta Refresh چیست؟

مشکلات و معایت استفاده از Meta Refresh

همانطور که در بالا بیان کردیم، طبق ادعای گوگل، Meta Refresh یا هدایت مجدد متا هیچ تفاوتی با بقیه روش های هدایت کاربر و تغییر مسیر ندارد اما طبق تجربه ای که به دست آورده ایم، این ادعا صحیح نیست و بهتر است تنها در شرایطی که در بالا بیان کردیم، از Meta Refresh یا هدایت مجدد متا استفاده کنید. در غیر این صورت با مشکلاتی رو به رو خواهید شد. در این قسمت توضیح خواهیم داد که مشکلات استفاده نادرست از Meta Refresh چیست.

  • سردرگم کردن کاربران

Meta Refresh ممکن است کاربران را گیج و سردرگم کند. به طور مثال، اگر تغییر مسیر خیلی سریع و در عرض ۲ الی ۳ ثانیه انجام شود، کاربران بعضی از مرورگرها وقت نمی کنند که روی دکمه «بازگشت» کلیک کنند. همچنین استفاده بیش از حد از Meta Refresh باعث می شود که کاربران حس خوبی به سایت شما پیدا نکنند و نگران امنیت آن شوند.

  • جریمه شدن به وسیله موتورهای جستجو

Meta Refresh یا هدایت مجدد متا، کاربرد های زیادی دارد. یکی از مواردی که از Meta Refresh استفاده می شود زمانی است که بعضی از افرارد از تکنیک های «کلاه سیاه» استفاده می کنند، قصد دارند تا قوانین گوگل را دور زده و موتورهای جستجو را فریب دهند تا بتوانند بدون فراهم کردن تجربه مناسب برای کاربر، رتبه سایت خود را در صفحه نتایج جستجو گوگل بالا برده و ترافیک و بازدید سایتشان را افزایش دهند.

حتی اگر شما هیچ علاقه ای به استفاده از این تاکتیک نداشته باشید و به منظور فریب دادن و دور زدن موتورهای جستجو از Meta Refresh استفاده نکنید، باز هم ممکن است موتور جستجو گوگل تصور کنند که شما قصد اسپم کردن دارید شما را جریمه می کنند و محتواهای شما را فهرست بندی نمی کنند.

به طور کلی اگر مجبور به استفاده از Meta Refresh نیستید، بهتر است برای هدایت کاربران به سایت جدیدی، از ریدایرکت 301 استفاده کنید.

نظرات کاربران