navigation structure چیست

navigation structure چیست؟

همه می دانیم که مسئله navigation یا ناوبری که به معنی راهی برای یافتن مسیر مورد نظر است، همیشه یکی از دغدغه های اصلی بشر بوده است. تمامی ابزار های تکنولوژی اعم از وب سایت ها، نرم افزار های موبایل یا کامپیوتر، منوی تلفن همراه یا حتی منوی اتومبیل باید از قابلیت navigation یا ناوبری برخوردار باشند. اگر نرم افزاری navigation یا ناوبری ضعیفی داشته باشد، کسانی که می خواهند از آن استفاده کنند، سردرگم و گیج می شوند. در نتیجه بسیار مهم است که در نرم افزار خود به کیفیت ابزار های navigation و ناوبری که استفاده می کنید دقت کنید و متوجه شوید که navigation structure چیست. اگر کاربری وارد نرم افزار شما شود اما به دلیل navigation structure ضعیف نرم افزار یا وب سایت یا به طور کلی هر محصول دیجیتالی که عرضه می کنید، نتواند آن چیزی را که به دنبالش می گردد، پیدا کند، ناامید می شود و ممکن است دیگر با محصول شما کار نکند، همچنین ممکن است معرفی وبسایت به گوگل با مشکل مواجه شود.

وقتی به موضوع navigation یا ناوبری فکر می کنید و می خواهید یک ساختار ناوبری یا navigation structure برای محصول خود ایجاد کنید، می توانید با یک سیستم سلسله مراتبی شروع کنید و از اطلاعات و داده هایی که در اختیار دارید، یک ساختمان بسازید. این مسئله و ایجاد یک معماری اطلاعاتی ممکن است برای یک سایت بزرگ پیچیده باشد و اگر بخواهید آن را تجزیه کنید، ممکن است نیاز باشد که یک نمای بصری برای آن ساختمانی که از اطلاعات و داده های وب سایت خود ایجاد کرده اید، بسازید. بنابراین باید بدانید که navigation structure چیست.

نقشه سایت می تواند به شکل نمودار گرافیکی، صفحه اکسل یا سند متنی شکل بگیرد. شما باید به نظر و سلیقه خود در این زمینه اتکا کنید و هر کدام را که به نظرتان جذاب تر و زیبا تر به نظر می رسد و رابط کاربری بهتری دارد، انتخاب کنید. مهم این است که نمای شفاف و منطقی و قابل فهم از معماری و سلسله مراتب سایت خود داشته باشید.

navigation structure چیست

تفاوت نقشه سایت با navigation structure چیست؟

نقشه سایت یا sitemap در آخر به یک معماری پیچیده تبدیل خواهد شد و خواندن آن کمی دشوار خواهد بود. اما در navigation اصلی خود به تمامی صفحات و جزئیاتی که در نقشه سایت یا sitemap استفاده کرده اید، نیاز نخواهید داشت. می توانید navigation وب سایت خود را به عنوان زیرمجموعه ای از نقشه سایت یا sitemap وب سایتتان در نظر بگیرید. شما می توانید نقشه سایت خود را به انواع navigation متداول تقسیم کنید. به طور مثال می توانید صفحاتی را که از بالاترین اهمیت برخوردارند و کاربران شما بیشتر از بقیه صفحات از آن بازدید می کنند navigation اصلی قرار دهید. سپس می توانید پیوند های خدمات مثل ورود به سیستم یا تغییر زبان یا مسائل شبیه به این را به عنوان navigation خدماتی تعیین کنید. همچنین می توانید بخش های تماس با ما و درباره ما و مسائل شبیه به این را در navigation پاورقی قرار دهید.

یکی دیگر از تفاوت های نقشه سایت با navigation این است که نقشه سایت تنها یک صفحه را در یک مکان نشان می دهد اما navigation مسیر های دیگری را برای آن صفحه ارائه می دهد. به طور مثال شما می توانید پیوندی که به صفحه تماس با ما ختم می شود را هم در navigation پاورقی، هم در navigation خدماتی و هم در navigation اصلی پیدا کنید.

ویژگی های navigation structure چیست؟

برای استفاده درست از این ابزار شما باید بدانید که navigation structure چیست. یکی از مسائلی که در navigation structure باید به آن دقت کنید این است که از برچسب های مناسب استفاده کنید تا کاربران بتوانند به راحتی و به سرعت navigation structure وب سایت شما را درک کنند. در نتیجه حتما اطمینان حاصل کنید که برچسب ها و لیبل هایی که استفاده کرده اید، بصری باشند.

نام هایی که با آن محتوا را دسته بندی می کنید، بسیار مهم است و باید بسیار به آن ها دقت کنید. بسیاری از وب سایت ها از نام های نامناسبی برای دسته بندی محتوا ها و مطالب خود استفاده می کنند. همین مسئله موجب می شود که محتوا و مطالبی که در این وب سایت ها قرار گرفته اند، به خوبی توصیف نشوند و در نتیجه کاربران به خوبی متوجه نمی شوند که محتوا ها و مطالب در رابطه با چه موضوعی است. از این رو امکان دارد که شما محتوای با کیفیت و منحصر به فردی تولید کنید اما به دلیل آن که در دسته بندی و برچسب زدن محتوا ها با دقت عمل نکردید، محتوای با کیفیت و خوب شما حتی خوانده نشود.

یکی دیگر از مسائلی که در زمینه برچسب زدن بسیار اهمیت دارد، این است که اگر شما از برچسب ها و دسته بندی های ضعیف و بی کیفیتی استفاده کنید، ممکن است که کاربران هنگام ورود به وب سایت شما سردرگم و گیج شوند و نتوانند آن چیزی را که به دنبالش می گردند پیدا کنند.

خوب است بدانید بهترین راه برای افزایش کیفیت navigation structure چیست. شما می توانید برای بالا بردن کیفیت navigation structure وب سایت خود، از نماد ها یا تصاویر به همراه برچسب ها استفاده کنید. انسان بیشتر از آن که کلمات به خاطرشان بماند و جذبشان کند، جذب تصاویر و عکس ها می شود. هرچه برچسب هایی که استفاده می کنید، گرافیکی تر باشند و از تصاویر و عکس های بیشتری در آن ها استفاده کرده باشید، کاربر را بیشتر جذب می کنید و منوی شما از دید کاربر، منویی جذاب به نظر می رسد.

ویژگی های navigation structure چیست

نتیجه گیری

Navigation یا ناوبری باید شفاف، ساده و شهودی باشد تا کاربران هنگامی که از وب سایت شما استفاده می کنند، سردرگم و گیج نشوند و بتوانند آن محتوا و مطلبی که به دنبالش می گشتند را به راحتی پیدا کنند. همیشه حواستان باشد که در navigation structure وب سایت خود، از برچسب ها و لیبل ها استفاده کنید تا نام دسته ها و بخش های وب سایتتان، برای کاربران به وضوح مشخص باشد. همچنین سعی کنید که همه برچسب ها و لیبل هایی که استفاده کرده اید را پشت یک نماد پنهان نکنید.

ایجاد هرگونه تغییر در navigation structure، دلیل مهمی دارد و حتما قبل از ایجاد تغییر، تغییراتی را که می خواهید انجام دهید، با بخشی از کاربران خود آزمایش کنید. امیدواریم با خواندن این مقاله متوجه شده باشید که navigation structure چیست و چه تاثیری در بهبود سئو وب سایت شما دارد.

 

 

اگرعلاقه مند هستنید برای بهبود سئوی سایت خود می توانید مقاله لینک سازی داخلی و اهمیت آن در سئو را مطالعه نمایید.

نظرات کاربران