Scrum چیست

Scrum چیست؟

Scrum فریم ورکی است که با استفاده از آن، این امکان به کاربران داده می شود که به مشکلات انطباقی پیچیده خود رسیدگی کنند و در عین حال محصولاتی را عرضه کنند که از نظر خلاقیت و سازندگی از ارزش بالایی برخوردارند. اگر بخواهیم با زبان ساده توضیح دهیم که scrum چیست ، باید بگوییم که scrum یک فریم ورک است که برای مدیریت توسعه محصول و سایر کارهای مرتبط با این موضوع، مورد استفاده قرار می گیرد.

Scrum یک ابزار تجربی است؛ Scrum به این دلیل ابزاری تجربی است که ابزازی را برای تیم ها فراهم می کند تا فرضیه ای را در مورد این که چگونه فکر می کنند چیزی کار می کند ارائه دهند و آن را مورد آزمون و خطا قرار دهند و متناسب با نتایجی که از آزمایشاتشان به دست آمده است، تنظیمات مناسب را ایجاد کنند. این مرحله زمانی اتفاق می افتد که از فریم ورک به درستی استفاده شود. ساختار scrum به صورتی شکل گرفته است که تیم ها با استفاده از آن می توانند روش هایی را از چهارچوب ها و فریم ورک های دیگر ترکیب کنند. اگر علاقه مندید که بدانید scrum چیست ، ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

 

راهنمای scrum

راهنمای scrum

کن شوابر و جف ساترلند، سازندگان scrum، راهنمای آن را نوشته اند تا اسکرام را به طور واضح و مختصر توضیح دهند. راهنمایی که سازندگان scrum ایجاد کرده اند، به طور کامل توضیح می دهد که scrum چیست . تعریفی که از scrum در این راهنما قرار گرفته شده است، شامل مسئولیت پذیری های آن، رویدادها و قوانین آن می شود؛ در نتیجه، برای آن که با روش کار scrum آشنا شوید و متوجه شوید که scrum چیست ، بهتر است که راهنمای آن را مطالعه کنید.

 

واژه نامه scrum

واژه نامه scrum

زمانی که حرفی از واژه نامه scrum زده می شود، منظور اصطلاحات مربوط به scrum است. اصطلاحاتی که اگر قصد دارید با scrum کار کنید، بهتر است که با آن ها نیز آشنا شوید. به بعضی از اصطلاحاتی که در این قسمت می بینید، همیشه برخورد نخواهید کرد و جزء اصطلاحات اجباری در اسکرام نیستند؛ اما به دلیل استفاده متداول در scrum اضافه شده اند. برای این که بهتر متوجه شوید که scrum چیست و کدام یک از عبارات، عناصر مورد نیاز در اسکرام هستند، بهتر است که به طور کامل به مطالعه راهنمای scrum بپردازید.

  • نمودار Burn-Down: نموداری که میزان کاری را نشان می دهد که تصور می شود در یک لیست backlog باقی بماند.
  • نمودار Burn-up: نموداری که میزان کار انجام شده را نشان می دهد.
  • Coherence: کیفیت رابطه بین اقلام معینی از backlog محصول که به عنوان یک مجموعه ارزش دارند.
  • Daily Scrum: رویداد اسکرام که یک رویداد 15 دقیقه ای است که هر روز برای توسعه دهندگان برگزار می شود.
  • Emergence: فرآیند به وجود آمدن یا برجسته شدن حقایق جدید یا شناخت جدید از یک واقعیت، یا معلوم شدن یک واقعیت به طور غیر منتظره.
  • Empiricism: نوعی کنترل فرآیند که در آن فقط گذشته به عنوان قطعی پذیرفته می شود و در آن تصمیمات مبتنی بر مشاهده و تجربه و آزمایش است.
  • استاندارد های مهندسی: به مجموعه ای مشترک از استاندارد های توسعه و فناوری که توسعه دهندگان برای ایجاد افزایش های قابل انتشار نرم افزار اعمال می کنند، استاندارد های مهندسی گفته می شود.
  • پیش بینی (عملکرد): انتخاب اقلام از backlog محصول که توسعه دهندگان از آن برای پیاده سازی در Sprint بهره می گیرند.
  • Increment: کار کامل و ارزشمند تولید شده به وسیله توسعه دهندگان که در طول Sprint صورت گرفته است.
  • Backlog محصول: یک Scrum Artifact که شامل فهرستی از کارهایی است که باید به منظور ایجاد، نگهداری و حفظ یک محصول انجام شود.
  • هدف محصول: هدف یک محصول، وضعیت آتی محصول را توصیف می کند که می تواند به عنوان هدفی برای تیم scrum برای برنامه ریزی در برابر آن عمل کند.
  • Scrum Board: یک برد فیزیکی برای تجسم اطلاعات برای توسعه تیم scrum که معمولا برای مدیریت Sprint Backlog مورد استفاده قرار می گیرد.
  • تیم scrum: یک تیم خودگردان که از یک scrum master، یک مالک محصول و توسعه دهندگان آن محصول تشکیل شده است.
  • Scrum Values: مجموعه ای از ارزش ها و کیفیت های بنیادی که چهارچوب scrum را تشکیل می دهند. اگر بخواهیم بعضی از این ارزش ها را نام ببریم، می توانیم به تعهد، تمرکز، صراحت، احترام و شجاعت اشاره کنیم.
  • Sprint: رویداد scrum که با زمان بندی یک ماه یا کمتر تنظیم می شود و به عنوان محفظه ای برای سایر رویداد ها و فعالیت های scrum مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 ارزش های scrum

ارزش

در ادامه پاسخ به سوال Scrum چیست ، همانطور که در بخش واژه نامه scrum به این موضوع پرداختیم، scrum از مجموعه ای از ارزش ها و کیفیت های بنیادی تشکیل شده است. در واقع، از تیم هایی از توسعه دهندگان که از scrum استفاده می کنند، انتظار می رود که با این ارزش ها آشنا شوند و در پیروی از آن ها تلاش کنند. در زیر، لیستی از ارزش های scrum و تعاریف آن ها تهیه کرده ایم.

  • تعهد: هرکدام از اعضای تیم وظیفه دارند که به دستیابی به اهداف تیم متعهد شوند.
  • شجاعت: اعضای تیم وظیفه دارند که کار درست را انجام دهند و بر روی مشکلات سخت دقت کنند.
  • تمرکز: اعضای تیم وظیفه دارند که بر روی اهداف تیم و کاری که روی sprint مشخص شده است، تمرکز کنند.
  • صداقت: اعضای تیم وظیفه دارند که تمامی کارها و چالش هایی که در مسیر خود با آن رو به رو می شوند را با دیگر اعضا به اشتراک بگذارند.
  • احترام: اعضای تیم وظیفه دارند که به یکدیگر احترام بگذارند؛ زیرا احترام متقابل باعث افزایش توانمندی اعضای تیم می شود.

اعضای تیم Scrum

اعضای تیم

تیم اسکرام از افراد زیادی تشکیل نمی شود و مجموعه ای که یک تیم scrum را تشکیل می دهد، مجموعه کوچکی است. یک تیم scrum از یک scrum master، یک مالک محصول و توسعه دهندگان آن محصول تشکیل شده است. یکی دیگر از دلایلی که باعث شده است یک تیم scrum از افراد زیادی تشکیل نشود این است که در یک تیم scrum، هیچ تیم فرعی یا سلسله مراتبی وجود ندارد. در واقع، تیم scrum یک مجموعه ای از متخصصان است که بر روی یک هدف که به هدف محصول شهرت دارد، در یک زمان خاص تمرکز می کنند و وقت می گذرانند.

امیدواریم با مطالعه این مقاله، متوجه شده باشید که scrum چیست و چه نقشی در توسعه یک محصول ایفا می کند.

مقالات مربوط به scrum در وبلاگ بیزون:

(اجایل Agile) چیست؟

نظرات کاربران